Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
volvo-penta

En fråga om drev

Rekommendera Poster

Hej.

Måste man ta kylvattnet igenom drevet?

Drevet är ett gammalt volvo penta 200

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur tänkte du ta kylvattnet annars? Är rätt smidigt att ta det via drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste man inte, går bra att ha ett bottenintag precis som på inombordare med axel. Täta intaget på skölden bara annars sjunker båten..... finns ngn gummiplupp avpassad för slanganslutningen hos Volvo Penta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att placera intaget så att det alltid har tillgång till vatten bara. När båten i din avatar planar så lär den gå ganska torrt. Akterspegeln lär vara körd, så i så fall lär du sätta intaget långt akterut.

Får man fråga om anledningen till varför du inte vill ta in genom drevet? Man brukar ju vilja minimera antalet genomföringar under vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Anledningen till att jag inte vill ta vattnet genom drevet är att det är något fel på drevet, jag har skrivit det i en annan tråd. men fick inget bra tips.

Jag har nu demonterat drevet och konstaterat att när jag sätter lite vattentryck vid slangen som går in vid skölden,så kommer det upp vatten vid avgasbälgen.

Hoppas ni förstår jag är inte något vidare på att formulera mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att det kommer vatten ur slangen på andra sidan skölden? Det är helt naturligt. Det är ju genom den slangen som vattenpumpen suger sjövatten.

Eller menar du att det är läckage?

Edit: Läste din tråd om problemet med drevet. Suger pumpen genom slangen om du har den löst, ej ansluten till drevet?

Det låter som att du har stopp inuti drevet. Beväxning? Korrosion?

Senast ändrad av iskall | 06 juli 2009 | 16:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inget stopp.

Men om jag ansluter trädgårdsslangen vid slangen vid skölden på utsidan och trycker vatten bakåt så det ska komma ut vid vattenintaget, och sätter händerna vid intaget så det blir tätt så kommer det ut vatten i avgasbälgen. vattenröret går ju igenom där.så det läcker där någonstans men jag vet inte var.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag också läst din andra tråd, blev först inte klok på vad du menade. Men tror att jag förstår nu.

Alltså du tar bort slangen på insidan av skölden den som går till sjövattenpumpen. Du doppar den i en hink eller liknande och då fukar det med kylningen. Samtidigt så spolar det vatten in i båten från anslutningen på skölden där du tog bort inloppslangen, och det vattnet är varmt.

För det första så finns det ingen vattenpump i ett VP200 drev. utan det som måste hänt är att det korroderat sönder inne i drevet mellan avgaskanal och kylvattenkanal och det är avgastryck vattentryck som gör att avgående varmt kylvatten trycks upp genom kylvattenkanal-slang och ut genom sköldens inre kylvattenanslutning. Det blir ju lättaste vägen för vattnet när slangen är borta.

Det här gör ju också att motorn inte får kylvatten på rätt sätt, som du skrev, den går ju varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har förstått rätt Gelis. jag tycker det är svårt att förklara i skrivande form.

Jag tror jag har hittat felet. det går rör genom drevet där kylvattnet går som korsar avgaserna tror det heter styrspindel,där går vattnet det sitter 2 st tätningar där som jag tror läcker, men hur får man bort dom, någon som har några tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...