Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Freerole

Drive lube?

Rekommendera Poster

När vi var ute och åkte senast började en signal ljuda och det visade sig att det var dags att fylla på olja (i behållaren på bilden). Det står Drive lube på behållaren. Smörjer denna olja drevet eller vad är den till för? I manualen till båten står inget om vad det skall vara för olja i behållaren.

Jag hällde i Shell Donax TA (D-21631) då det var det enda som fanns på sjömacken som inte var motorolja (var 14åriga sommarjobbare på macken som inte var till någon hjälp). Funkar det med denna olja? Vill inte att något skall gå sönder för att jag hällt i fel oja.

Båten är en 2002års Stingray 200cs och motorn är mercruiser 4,3 V6 med Alpha 1 drev.

post-10009483-1394235999,8036_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TA-olja är ju en (Transmission Automatic) automatlådeolja...

Du bör kolla i instruktionsboken, för att kontrollera vilken olja du ska ha där, men jag skulle inte köra många meter med den olja som du hällt i nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. I instruktionsboken står det att man skall ha Quicksilver high preformance gera lube vad är det för olja? Är det motsvarande den olja jag köpt på Shell?

Vad fyller ni andra på med för olja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Behållaren är för oljan till växelhuset i drevet, och det du borde hällt i är just Quicksilver High Perfrmance Gear Lube, dvs växelhusolja. Vet inte vad automatoljan gör med ditt växelhus, men jag skulle definitvit rådfråga en båtmek. Personligen skulle jag ta upp båten, tömma ut all olja ur drevet (står i instruktionsboken hur man gör)och fylla på med rätt olja!

Men det är ju bara jag...Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det varkar som jag får ta upp båten och tömma på olja. Tycker att det borde finnas alternativ till oljan som tillverkaren rekomenderar. Om man som jag hamnar i lite knipa och svänger in på första bästa sjömack så borde ju Shell, Preem och Statoil osv alternativa oljor?

Tack för svaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena

Visst finns det ersättningsoljor, här kommer en från Mobil

Drevolja MOBILUBE 1 SHC

SAE 75W-90. Helsyntetisk trannmisionsolja för hårt belastade växellådor och bakväxlar. Goda smörjande egenskaper vid såväl låg som höga temperaturer

Det finns mer, Castrol, Penzoil m.fl.

Ha en skön sommar

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar som sagt med transmissionsolja av bra kvalitet. Ett drev är ju en transmission så växellåds/bakaxel olja går bra och det är vad Quicksilver oljan är. Så det är nog bäst att du byter oljan helt. Tänk på att det tar lång tid för oljan att rinna ut så ha gott om tid på dej.. Skulle nog låta det rinna över natten speciellt som den felaktiga oljan kommer sist ut. Kanske slå på en skvätt av rätt olja på slutet för att vara säker på att allt följt med ut. En lätt tilt på drevet hjälper till att få det helt tomt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpt rätt olja, pump, oljeplugg packning så nu är det bara ta upp båten och byta. Tacka all fär tippsen mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...