Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
gerjoh

Selvamotorer

Rekommendera Poster

Selvamotorer skall vara samma som Yamaha, stämmer detta? Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har surrat en del med min lokala handlare som säljer Selva motorer och han garanterar att Selva och Yamaha är identiska. Selva tillverkas i Italien enligt honom och gör även motorer för racing. Kvaliteten ska vara i paritet med Yamaha. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I alla fall Selva 4-takt är i stort sett byggd på Yamaha delar.
http://www.selvamarine.com/product_lines.php?g=motori&f=4t
Det är nog bara motorkåpan som fått sig en annan lackering/Selva dekal.

Selvas 2-taktare med förgasare resp 2-takt med direktinsprutning vet jag inte men de kanske har delar från Yamaha också.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag förstår så har Selva egna tvåtaktare, men köper sin fyrtaktsserie från Yamaha. På den Selva jag köpt (men ännu ej monterat) så är riggen i samma färg som Yamahas motsvariget, motornummer är märkt Yamaha och det är Yamahas reglage som följer med.

/en john på land

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det stämmer som tidigare skribenter antytt. 4-taktare är lika Yamaha och 2-taktare är av Selvas egen tillverkning. Jag har själv en 25 hk 2-takt och är nöjd med den förutom bränsleförbrukningen.

Den sitter på en pioneer 325 och drar ca 1 l/distans i marschfart, är detta detta mycket eller lite? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en Ryds 485 RSI -08 med en Mercury F50 EFI -09, alltså helt nytt. Är helt nöjd då jag fick en reggad EU-trailer på köpet. Gick igår ca 16 distans och när jag tankade gick det på ca 5,5 liter. Större delen tillryggalades i ca 22 knop (maxfart ca 30 knop) känns som en mycket ekonomisk kombination. Vad gäller din fråga så säger du inte vilken din marschfart är. Då är det svårt att avgöra vilken ekonomi du har!!!

Mvh Gerhard

Senast ändrad av gerjoh | 27 juli 2009 | 22:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...