bamyl 0 Postad 5 Juli , 2009 Hej! Nu har vi fått ordning på båten. Det är en Ockelbo T16i med Aq130 och 250-drev. I dagsläget når den inte riktigt fullvarv, utan gör 28 knop(GPS) med en 14x17-propp vid 4000. (Rek. 4800-5000) Om vi nu skall börja leka lite och dra vattenskidor. Vilken propeller skulle ni rekommendera? Helst av allt vill man ju inte tappa toppfart heller. Kanske skall ha en lite vassare propp på för evigt? Trimvinkeln på drevet, nu står den på det innersta hacket, skall man testa att flytta ut den? Tacksam för hjälp Mvh Bamyl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Juli , 2009 Jag skriver nja till dina data. En AQ 130 och lätt båt som gör < 30 knop kan maxvarvas upp till 5500varv/min. Normalt gäller 4500 - 5100varv/min. Därtill gäller att marschfarten bör ligga på ca 200 under maxvarv. (Själv har jag kört -500 varv). Sedan var det propellervalet. Som allt annat gäller tesen det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen Men eftersom du inte ens nu har rätt propeller så kan du säkert behålla toppfarten med rätt propeller. Återigen ett men du har inte skrivit ifall din nuvarande propp är en en standard eller HS. Varför åtmintonde inte jag kan råda dig. Utan föreslår att du tar kontakt med någon ex proppelerservice som är proffs på det du efterfrågar. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bamyl 0 Postad 6 Juli , 2009 Hej! Jag har ingen aning om det är HS eller inte. Det är den alupropp som satt på när båten inhandlades. Men jag tycker den känns lite stor. Så du säger att man kan dra upp max-varv ytterligare på denna burk? Vilken propp är standard på denna kombination då? Mvh Bamyl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Juli , 2009 Du kan ju ta en bild på propellern?! Frånsett ovan skulle jag testa med en 15x15 standard. Så har man åtminstonde något att gå efter. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser