Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
boyen

ritning??

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal ok-jolle som bara ligger som jag nu tänkte göra iordning. Segel och allt finns förutom ,det jag letar efter, roder och centerbord. Undrar om någon vet vart man kan få tag i det eller i ritningar och tillverka det själv?

tacksam för alla svar!

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Men det var inte det jag sökte. Jag skulle vilja hitta en ritning eller någon som säljer roder och centerbord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Jag har nu tagit kontakt med dom och väntar nu på svar!

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

De var nog ointresserad av att sälja lösa delar, eller ritningar, eftersom jag inte har fått något svar än. Är det någon som har ett annat förslag?

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaret! Det var os båtar som jag frågade men inte var intresserade men den som skulle sälja sina skulle funka.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! det var ett tag sen jag stardade den här länken och tänkte nu återuppta den istället för att starta än ny:) Jag har nu påbörjat min renovering då det blivit stillastående under än period! Jag har inte fått tag i något roder eller centerbord än så är det någon som vet någon som har ritning eller vill sälja sina, så hör av er!

Men iaf har jag slipat bort all den gamla bottenfärgen till den som var från början.

Fråga 1 ska jag slipa ända ner till plasten innan jag ska spackla igen några plastskador eller kan jag spackla på orginalfärgen? Jag har nu slipat med 120 papper ska jag slipa med ännu finare innan jag spacklar och sedan lackar den?

fråga 2 Plast skadorna som är 2 millimeter in i plasten (se bild, bilden är innan slipning påbörjats! nu är den betydlig mindre) räcker det om jag spacklar som jag hade tänkt eller ska jag plasta över? och om det räcker med spackel, ska jag använda bufa eller glasfiberspackel?

fråga 3 när jag lagat märkena, måste den lackas för att få en slät yta eller kan jag rolla färgen? den måste bli mycket slät då det är en tävlingsbåt och ska gå så lätt i vattnet som möjligt

Senast ändrad av boyen | 18 april 2010 | 22:14

Senast ändrad av boyen | 18 april 2010 | 22:15

Senast ändrad av boyen | 18 april 2010 | 22:16

post-10000171-1394236317,9729_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade du med ok-jolleförbundet? Annars är mitt bästa tips att du hittar någon med en OK-jolle, tar kontakt och åker dit och mallar av roder och centerbord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag googlade lite åt dig. Här finns massor av info:

http://www.okdia.org/technical/index.php

Här är byggbeskrivning för en komplett OK:

http://www.okdia.org/technical/manual/tm4_buil.php

Här finns ritningar på ett centerbord:

http://www.okdia.org/technical/manual/tm1_cent.php

Ska du inte kappsegla med den så behöver du nog inte ha ett roder som är helt original.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har kollat med ok-jolleförbundet, de gav inget. Imorgon ska jag åka och mala av ett roder och centerbord iaf. Sen så ska jag använda bufa spackel och lacka den med spruta. Nu vet jag hur jag ska gå tillväga och jag kommer lägga upp bilder under renoveringen ifall det skulle vara någon som är intresserad av att göra samma sak som jag ska!

du ska ha tack för visat intresse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...