Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
tobbe75

Mariner 40 hk -80tal

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en gammal 2-takts mariner 40 hk ifrån tidigt 80tal som spökar.

Den startar hur lätt som helst och går bra på tomgång, men så fort jag gasar så börjar den att brööla och gå ojämnt/dåligt.

Jaga har bytt cdi-box, reedventiler, membran till pumpen, samt tändstift och alla gummislangar. Jag har även testat med en helt ny tank med bensin, men det har inte blivit någon förbättring alls. Jag har även kontrollerat tändningen och vad jag kunde förstå så var den ok. Förgasaren har jag haft isär och blåst rent med tryckluft. Är det någon som har haft liknande problem som kan ge mig lite tips om att gå vidare med felsökningen?

När jag har tagit bort kåpn framför f-gasaren och tittar in i f-gasaren så är det en fin dimma när den går på tomgång, men när jag gasar så ser det inte ut som dimma utan mera oregelbundna bränsleduschar.

PS, vet du vad det är på bilden, det låg löst innanför motorkåpan, men jag vet inte om den har suttit ansluten i motorn eller om den alltid har legat lös där. Det har en elkabel i änden..

Tacksam för alla svar

post-28492-1394235999,5606_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en likadan motor å den går lite ojämt på fulla varv men den går ju ändå..

har du kollat filtret mellan tank å förgasaren? som sitter fäst på motorn å via vakumsug gör den nått med soppatillförsel m.m. den strula iaf på min gamla motor, fick aldrig ordning på de så ja bytte den mot denna motor å pengar..

annars kan du ringa en marinverkstad så kanske dom har svaret på ditt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...