ockelbokillen 0 Postad 5 Juli , 2009 Hej Är i valet och kvalet om jag ska köpa mig en GPS eller programvara och mottagare till min pc. Kom gärna med TIPS bästa programmet till PC? Kostnad till PC. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 5 Juli , 2009 Hej Micke! Klart du ska handla dig en gps-puck till datorn! Programvara kan jag rekommendera gratisprogrammet SeaClear som du kan ladda ner här: http://www.fbk.nu/seaclear.htm Jag har använt en puck jag handlade på Kjell & Co (http://www.kjell.com/?item=31053&path=396500000,399000000) i snart två år och jag kan inte komma på något negativt. Har du redan anslutning för ström till datorn tycker jag inte det finns något som står i vägen. Sjökort hittar du gratis/billigt, beroende på moralen, på nätet. Jag håller precis på att installera en 7 tums touchskärm till mitt datorpaket så jag ska kunna sköta grejerna utan att behöva se datorn. Billigare och snyggare lösning får man nog leta efter. Lycka till hur du än gör, berätta gärna hur du gick tillväga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 5 Juli , 2009 Här finns lite mer information om hur du går tillväga. http://www.madrassen.se/forum/index.php?topic=1175.0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 12 Juli , 2009 Ja nu har jag handlat, men ett problem kvarstår, hur ska jag få bra läsbarhet på dataskärmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 12 Juli , 2009 Är i valet och kvalet om jag ska köpa mig en GPS eller programvara och mottagare till min pc. Kom gärna med TIPS bästa programmet till PC? Kostnad till PC. När du kopplar in en GPS mottagare till din dator, då avser mann att visa positionen i ett program, det kan vara ett kartprogam, navigationsprogram, givetvis ochså med kartor i det område där du är. Ettt kartprogram utan kartor visar ingen position i en karta. Det finns testprogram för själva GPS-n, där man ser det data som GPS-n sänder till datorn. . Ett i datorn inkopplag GPS mottare, som sådan visar ingentig på dataskärmen utan ett program som använder detta från GPS kommande datat !! Här är ett testprogam, men är inte något navigationsprogram, för en inkopplad GPS på datorn. http://www.gpsu.co.uk/download.html det kan kanske vara litet komplicerat för dig ? Visserligen gå och ladda Navigationsprogrammet SeaClear eller Fugawi mm där någon har föreslagit dig. Det är ett bra övnings och navigationsprogram ochså. Men ett navigationsprogram utan kartor HA,HA !! Detta om, som någon skrev,Sjökort hittar du gratis/billigt, beroende på moralen, på nätet. HA,HA. Skulle gärna se det, var man hittar gratis BSB, eller i andra former gratis sjökort på nätet (ja nu dessa Eniro sjökort, som inte går att ladda till något navigeringsprogram) Här i min lilla bärbara har jag ett paket av BSB (rasterformat) kartor, ca 1,5 GB, över Sveriges kuster, för Fugawi och SeaClear, och CM93, till Cmap11, ca 1,5 GB vectoriserad format till Cmap11 programmet (kartor över hela världens kuster och hamnar) Förutom egna scannade i jpg format ! Senast ändrad av -somena- | 13 juli 2009 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 12 Juli , 2009 tack för råden, menade så enkelt att få in skärpan och ljuset på dataskärmen när jag har den i båten, är ju oftast lite ljusare i båten. Puck från Kjell och Company funkar perfekt. Sjökort från Soltek inköpt och funkar super. Sea Clear, gratisprogram funkar också super, Lenoa dator, robust och bra. Har testat i helgen, tyvärr var vindarna inte med mig så det bidde en kort tur men allt funkar, men övernattade på gålsgrund där det finns bra möjlighet till övernattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 12 Juli , 2009 OK, jag missförstod dig ! Skärpan och ljusförhållanden kan vara litet svårt i båten när solen skiner. Beroende på båtens storlek/konstuktion, kunde man försöka anordna en shade där datorn är. Vanliga lapptoppar har för dålig ljus på displayen för att vara i solsken. Jag har i min 40 fots segelbåt, datorerna på navigationsbordet, i skugga ! Nå,OK, då är allting väl löst för dig ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Juli , 2009 Anemos, lika trevlig o ödmjuk som vanligt... dumfan. Kan du inte hjälpa TS så håll dig till hembrännaren. TS efterfrågade tips på bl.a program (ja, han stavade fel, precis som du gör i var o vartannat ord) och ett tips han fick var SeaClear som är... gratis. Billiga BSB-kort vet jag inte om det vimlar av men gratis (beroende på moral som ett inlägg så bra uttryckte det) vimlar det däremot av på nätet... Fattar du inte frågan så vaffan ska du in o pilla i tråden för? Inlägget du citerade var dessutom skrivet EFTER TS hade skaffat grejorna och han undrade hur man ökar läsbarheten på skärmen.. Till TS: Dator i båt ÄR ett problem vad gäller läsbarhet i lite starkare ljus än rumsbelysning. Du får helt enkelt antingen skaffa en extern skärm med bättre ljusstyrka (vilket inte är helt billigt) eller placera datorn där ljuset inte kommer åt att träffa skärmen med full styrka s.a.s.. Kör själv både plotter, papperskort samt SeaClear och Fugawi i laptopen. Lappisen står i ruffen på båten så jag kan se skärmen utifrån men funderar lite som ovan nämnts att installera en extern skärm. Frågan är bara var man hittar en som tål lite fukt OCH har bra läsbarhet i dagsljus... tips någon? Senast ändrad av KillerBoo | 12 juli 2009 | 20:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 12 Juli , 2009 Frågan är bara var man hittar en som tål lite fukt OCH har bra läsbarhet i dagsljus... tips någon? Skaffa en beg. Panasonic Toughbook ex. vis CF-27 eller CF-28, har transflektiv skärm -fullt läsbar i solljus . Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 12 juli 2009 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 12 Juli , 2009 Jag har också försökt kollat runt efter en liten skärm med bra ljusstyrka eller allra hellst en skärm av samma typs som finns i andra gps plotters. Men har inte hittat mycket. Så jag fäljer denna tråd med spänning i fall någon har några tisp. // KaptenKrokben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 12 Juli , 2009 Hmm... Inte helt säker på att jag gillade tonläget på vissa inlägg ovan men jag ska försöka driva tråden vidare för de som önskar info om extern skärm. Efter några veckors undersökning så föll slutligen valet på en Lilliput 7 EBY701-NP/C/T som jag handlade ny via Ebay. Eftersom den skeppades från staterna riskerade jag att åka på tull, vilket jag dessvärre också gjorde. Första köpet jag tvingats betala tull för faktiskt. Allt som allt landade slutsumman på drygt 2000kr med frakt. En skälig summa tycker jag då skärmen är riktigt ljusstark och läsbar även i starkt solljus. Att jag numera kan driva stereoanläggningen samtidigt som jag har igång mitt navigationsprogram är en lyx jag inte skulle byta bort. Får jag det mobila bredbandet att rulla också så har jag den mobila enhet jag har tänkt mig! Lovar att jag ska posta lite bilder i fotoalbumet så snart jag fått ordning på allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Juli , 2009 Mina pc i båten http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773940 Jag kör med vanliga hemmaPC och kontorsskärmar, fungerar bra om inte solen lyser direkt på skärmen. Kolla TIKI och Oziexplorer, nu när du har BSBkort. http://www.oziexplorer.com/ http://www.tiki-navigator.com/ TIKI är min favorit, ootroligt lättanvänt, Ozie mer avancerat och kan prata Garminspråket vilket underlättar vid upp o nerladdning av brytpunkter o rutter (till Garmin GPSer). Mest kompetent är Nobeltec. http://nobeltec.com/ Seacler är prisvärt ett bra nybörjarprogramm. Anemos inlägg har jag slutat läsa sen flera år tillbaks, orkar inte bry mej om hans inlägg. De talar för sig själv. Har jag inget positivt att säga som för tråden frammåt, skriver jag inget. Det finns BSBkort på nätet de är gammla och kan vara manipulerade. Någon illvillig person kan ha radderat grunden eller djupsiffrorna. Nv-verlags BSBkort över Bästkusten är prisvärd. ca 900 Skr med papperskort o navprog, m m. Finns att köpa hos de flesta sjökortsförsäljare http://www.nv-verlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm BSB korten rättar jag med http://libbsb.sourceforge.net/ ett program som gör om BSB till en bildfil, bilden (kan manipuleras i de flesta bildprogram exv. Paint) omritas eller på målas, därefter görs bilden om till BSB igen. Bilden: TIKI till vänster och Nobeltec med radar overlay till höger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 13 Juli , 2009 Dessa Panasnic CF-27 (500mhz processor, 12 tums TFT 800x600 pixel) och CF- 28 (800mhz processor, 13,3 tums TFT, 1024x768 pixel) som begagnade om man hittar. CF-28 är modernare med 13.3” Screen 1024x 768 pixel Native Resolution, kunde vara ett bra alternativ till båten om man hittar till hyggligt pris ? Sedan kanske det inte finns något användarsysten i datorerna. då får mann ladda in det på nytt ? http://www.bobjohnson.com/panasonic_toughbook_laptops/panasonic_cf-27_toughbook_specifications.htm CF-27 Price: $129.99 begagnad Leta på nätet ! Skulle själv gärna köpa en Pansonic CF-28, men efterson navigatiosbordet redan är belamrat med flera datorer, så låter jag bli ! Bilden: Vava´ u Business Center, (Computer shop) Vava'u, Tonga. år 2006, Senast ändrad av -somena- | 14 juli 2009 | 13:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 13 Juli , 2009 Att undra om någon är nyböjare behöver man verkligen inte ta illa upp av. Vi alla har varit nybörjare engång. Ibland får man den uppfattningen, om frågan är difust formulerat. Men det brukar nog rätta till sig alltid, utan desstomera arga kommentarer ! Bilden T/S Gunillas styrhytt med sina datorer. Bilden tagen på Azorerna i Hortas hamn. Radarn till väster och datorn för navigation till höger. Senast ändrad av -somena- | 20 juli 2009 | 14:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vange80 0 Postad 14 Juli , 2009 Hoppas det löser sig med GPS:en! Och jag hoppas du inte tar åt dig av att folk som svarar på din fråga kallar dig nybörjare. Jag tror de allra flesta förstod precis vad du menade med din fråga! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 19 Juli , 2009 Tjena Nej tar inte illa vid mig alla är ju nybörjare genom hela livet, man lär så länge man lever. I helgen var jag ute igen, med dator på under infärd till Limön fungerade klockrent, fortfarande lite problem med ljuste på datorn. Men behöver ju inte alltid ha den på och blåstirra i skärmen. Tack för alla tips, funderar nu på hur jag ska prioritera till hösten en touchskärm till datorn eller en kylbox, efter helgens bravader blir det nog en kylbox. Övrigt är jag himmla nöjd med min Trophy 1952, går som en klocka, en toppenbåt för kortare resor sol bad fiske någon övernattning, begriper inte varför den var svårsåld. Hmmm ja kanske öppnar mig nu för kommentarer om dålig kvalitet i båtar från USA, men ärligt den år så robust och kvalitet i allt vilket gör att Trophy bara måste vara en kvalitetsbåt. Måste ärligt säga att alla sumpar osv som båten har använder jag som stuvutrymme, klart blir det lite fiske också. Sist med mina grabbar fick upp några fiskar med de åkte i havet igen. Väl mött ute på havet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser