Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Coronet17

AQ140 - ny bränslelina - flödande förgasare?!

Rekommendera Poster

Hej,

Har bytt bränslepump, anslutningsrör upp mot dubbla solex 44, bränsleslang från bensinfilter, samt bensinfiltret i min AQ140 och verkar ha förgasarproblem.

Full gas funkar fint, men på väg upp dit stryper motorn sig själv. Min lekmannaanalys är att den nya bränslepumpen tillsammans med den nya slangen mellan filter och pump som har grövre innerdimension än tidigare, trycker in för mycket bensin i förgasarna. Om man tömmer förgasarna genom att köra med stängd bensinkranen verkar problemet försvinna när man sedan provar igen.

Är det luftskruvarna jag ska gå på? nålventilerna? Tips?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försvinner problemet omedelbart när du stänger kranen eller blir det när du har tömt förgasarna och sen när du fyller upp dom igen som det funkar bra?

Om problemet försvinner direkt när du stänger kranen tycker jag att din analys verkar helt korrekt. Har du elektrisk bränslepump? Ibland kan elektriska ha för högt tryck och då orkar inte nålventilen stänga när flottören når toppen. Om du plockar av luftburken och kör med förgasrna blottade så kan du se direkt om dom flödar (det rinner ur det bakre, höga hålet ovanpå förgasaren) KAn också vara skit i nålventilen, så plocka av locket (4 skruvar) och peta med fingret på nålventilen och kolla ifall det blir bättre.

Hade samma problem själv idag med den bakre förgasaren som flödade och dränkte motorn, petade på nålventilen och sen var det fix och klart igen.

Lycka till!

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ja, det är efter att ha strypt motorn med bensinkran som allt går bättre. Tömda flottörhus antar jag. Ska prova att öppna upp och rengöra dessa, samt kolla nålventilerna. Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter dock!

Säg att den grövre slangdimensionen ny fräsch pump ger förgasarna mer bensin än innan - hur regleras då detta? Är det flottörens nålventilens jobb? Men om pumpen hela tiden ger för mycket... Är det något jag kan reglera/styra? Har jag fått en bensinpump med för bra sprutt på?

Vad bör jag tänka på när jag öppnar solexarna? Antar att jag måste byta packningen mellan flottörhus och överdelen. Annat? Köpa hel renoveringssats? Några lösa delar som rasslar iväg när jag öppnar? 

Alla tips emottages tacksamt!



Senast ändrad av Coronet17 | 06 juli 2009 | 10:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast behöver man inte byta den packning du beskriver. Den är gjord av relativt tjockt gummi och kan nog återanvändas om den inte ser dålig ut.

Inte så mycket som kan gå snett när du lyfter av locket. Ganska lättmekade förgasare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att det inte är skit i nålventilen, den sitter i locket, och att kulan kan öppna och stängas utan problem. Om du har en alltför stark bränslepump kan det bli svårt att lösa problemet, kanske du kan öka motståndet för pumpen genom att lägga någon extra slinga slang eller koppla in ett vattenavskiljarfilter om du inte redan har detta.

Kan också vara värt att kolla flottörerna, de ska väga 7,3 gram tror jag enligt volvos mekhandbok.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...