Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
gerjoh

Hur vet man att en båt är betald???

Rekommendera Poster

Är i färd med att göra en båtaffär, eftersom det rör sig om en större summa pengar undrar jag om det är någon som vet hur man kollar att den båt man skall köpa är betald? Är det juridiskt bindande om säljaren i kontraktet går i god för att båten är betald?

Gerhard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det räcker med säljernens försäkkran. Kan du inte kolla direkt med föregående ägare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Intressant, en kreditupplysning kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föregående ägaren vet ju inte om båten är belånad? Bankerna kanske kan kolla? Kanske lite drygt att ringa runt till olika banker och kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inget kvitto kan du begära att säljaren intygar på heder och samvete att båten är betald och att det inte finns några lån med båten som säkerhet. Ni båda skriver under dokumentet och saken är biff.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur går det om båten är säkerhet för ett lån?
Jag är inte helt övertygad att ett papper där säljaren intygar att båten är till fullo betald osv skyddar ny köpare om banken knackar på dörren. Kan ju stå nåt i villkoren i låneavtalet med banken som kan bli en överraskning.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag hade varit köpare skulle jag fråga säljaren vilken bank han har och ringa för att säkerställa att båten inte är belånad. Sedan skulle jag begära ovan nämda dokument. Mer kan man väl inte begära av en köpare eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet  löst! Köpte helt ny båt på firma. Sålund inga problrm!!!!!Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till ny båt. Det finns väl knappast något bättre än att få fingra på en ny båt och känna de härliga styrenångorna nå näsan när man öppnar stuvutrymmena för första gångenGlad.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...