Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Petols

Max vikt vid båtupptagning

Rekommendera Poster

Min fråga är hur tung båt som en vanlig personbil klarar att dra upp på en ramp. Har en Toyota Avensis (framhjulsdrift)och drar med den upp en båt som väger ca 600 kg. Funderar på att köpa en Flipper 630 som väger nästan det dubbla (inkl motor och vagn). Är det för tungt eller fixar min bil det? Rampen är asfalterad men ganska brant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt att man sjösätter även bilen om man har tung båt och framhjulsdrift.

Skulle aldrig ge mig på det. Låna en fyrhjulsdriven bil eller använd kran.

Använder alltid kran till min 1300kg båt

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 05 juli 2009 | 13:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Drar upp min Yamarin 64DC Yamaha F150 diverse prylar bensin = ca 1500kg med en framhjulsdiven Passat 2,0 Fsi (150hk). Detta är inga problem så länge rampen inte är för brant och ren från grus.

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor av inlägg om detta. Det är inga problem om rampen inte är för brant. Se också till att rampen är ren från från sten och grus.

Jag kör ned vagnen till fälgen, men inte längre och spelar sedan upp båten. Båten väger ca 1300 kg med vagn ca 1600 kg. Volvo 2 WD 850 144 hk och V70 210 hk har funkat lika bra och utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handbromsen tar bara på ett hjulpar så när båten spelas upp eller i så skall det sitta någon i bilen med motorn igång och foten på bromsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toyota Avensis får dra 1500 kg på B-kort.

Flipper 630 DC väger ca 940 kg
Flipper 630 HT väger ca 880 kg
Flipper 630 CC väger ca 940 kg
Flipper 630 OC väger ca 910 kg

Låt säga att du skall ha en 115 hk utombordare, de väger ca 180 kg t ex Mercury F115 EFI
Batteri ca 20 kg/st.
Bensin ca 100 liter blir 100 kg om du skall traila med full tank i båten (vilken kanske blir vanligt).
Diverse utrustning (tampar, fendrar, ankare, osv), kanske 40-50 kg ytterliggare.

Några procent övervikt på trailern är nog ingen fara.
Båten med motor osv kommer säkerligen att väga bortåt 1200-1350 kg (beroende på vilken Flipper 630 du tänkt dig).
Lämplig båtupptagningsvagn (30 km/h obromsad) som fixar detta kan vara
t ex en Fogelsta BUV 1502
http://www.thuletrailers.se/ShowTrailer.aspx?Id=94&Brand=Fogelsta&Country=Sweden&Language=Swedish&Expand=Båtupptagningsvagnar,Båttrailer

Det funkar nog i ditt fall men det blir på håret.
En bromsad trailer 80km/h blir nog knepigt om du ej väljer att åka med överlast vilket kan stå dig dyrt om du blir stoppad.  T ex en Fogelsta 1508B får bara ta 1020 maxlast med totalvikt 1500 kg, det skulle i ditt fall bli 15-25% överlast vilket är för mycket om du blir stoppad.

Jag brukar ha med stopplossar och lägga bakom bakhjulen ifall handbroms växeln skulle bli otillräckligt när jag lägger i/tar upp båten.

Har själv en Volvo V70 (framhjulsdrift) och en Bålstasläpet REG 1350 och jag ligger precis på gränsen Totalvikt 1350 (kanske 1400 kg) vad släpet får ha lastat och det är inga problem att ta upp båten från en relativt brant asfalterad ramp. När jag är på okända ställen brukar jag ta med sopkvast så jag kan sopa rampen så det inte blir slir av småsten, sant, löv osv.

Det finns även ett välkänt trick för att få bättre grepp på framhjulen på en framhjulsdriven bil och det är att du drar ej upp båten helt på trailern utan vinshar upp den men låt den ligga  en ca 0,5 meter nåt sånt kanske lite mer från trailerns stävstopp. Då blir det ingen tyngd på dragkroken el till och med lite lyftande kraft. Så är det bara att dra upp och sen väl uppe på plan mark vinscha fram båten helt.
Trick 2 är att ge ordentlig gas först och sen släpp upp kopplingen mjukt men bestämt när du skall iväg från rampen så det rycker igång trailern framåt ordentligt och motorn får bra ork att dra vidare uppför rampen. Blir lite brända lameller men jag har hittills på min Volvo inga problem trots 7 års trailande.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 05 juli 2009 | 14:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket bilen får dra på B-kort är helt oväsentligt när det gäller obromsade upptagningsvagnar då de klassas som efterfordon och då ställs bruttovikt på bilen mot bruttovikten på efterfordonet. Dock så kan det ju givetvis ge en hint om hur mycket man kan belasta bilen med fast då skulle jag kolla mer på max dragvikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...