joneri02 0 Postad 4 Juli , 2009 Jag hjälper kompisen med hans Suzuki 100 V4 -96. Symptom: Startar och går som den skall 5sek, därefter börjar den nysa och gå ner i varv. Slutligen stannar den efter ca 1min. Det går att hålla den vid liv i 1500 varv typ. Försöker man gasa mer än 2000 varv, ca 6-7 knop, upp i planingsfart dör den direkt. Det mystiska är att öppnar man nödstartsventilen, dvs suzukis snapssystem de har istället för choke, så går motorn riktigt hyfsat. Och då kan man med endast en lätt tvekan ta sig upp i planingsfart och på högfartssytemet går motorn helt perfekt både med och utan nödstartsventilen öppen. Alltså min teori är att den inte får tillräckligt med bränsle på låg/mellanfart men i högfartsdelen på förgasaren funkar allt utan anmärkning. Tilläggas bör att motorn har funkat perfekt de tre första turerna i år. Har provat att byta tändstift, byta slang/blåsa, pumpa på blåsan (i alla varvtal)det gör ingen som helst skillnad, har bytt bränsle samt bränsletank, har tagit bort förgasarna och blåst rent alla munstycken, de var rena...luftskruvarna inställda på 1 1/2 varv alla fyra. Gör förresten ingen skillnad med ett halvt varv hit eller dit...provat det med? Nu börjar mina alternativ tryta...vad har jag missat? är det någon listig mek som kan ha ngn teori? Kan det vara bränslepumpen ändå? Trots att det inte hjälper att handpumpa? Kan det vara trottelsensorn? Kan det vara dåliga komp? Motorn är i mkt fint skick annars och har inte gått mycket Mkt tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 5 Juli , 2009 Till att börja med måste jag säga att du verkar både seriös och kunnig. Med tanke på vad du redan gjort tändstiftbyte med mera så tycker jag att du skall jobba vidare efter teorin att den får för lite bränsle i låg och mellanregister. Allt tyder ju på detta nysningar etc. Bränslematningen är gemensam, men förgasarna är två och det finns en port till var cylinder. Om felet satt i förgasarna så borde inte alla cylindrar drabbas på samma sätt samtidigt. Antingen kan en förgasare (två cylindrar) krångla (flottörhusfel) eller en port (munstycken) slås ut men sannolikt inte allt samtidigt. Jag skulle nog prova att koppla slangen direkt till förgasarnas bränslematning och testa under intesivt pumpande om det går att få bättre sprätt på motorn. Om inget förändras eller det blir sämre så bör problemet trots allt finnas i förgasarna. Kan du avgöra om alla cyl är drabbade? Länk till reservdelslista: http://store.brownspoint.com/pdf/DT90(89-97)DT100(89-00).pdf Senast ändrad av guestsson | 05 juli 2009 | 11:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joneri02 0 Postad 5 Juli , 2009 Tack för svaret. Bra idé! Jag vill gärna slå ut pumpen ur tankarna och med det tricket får man svaret. Kanske reder pumpen ut att jobba vid höga varv med hjälp av bättre vevhustryck? Nja det är mkt svårt att säga om det är alla men fler än en iallafall, Den tvärdör vid acceleration. Hade två funkat hade den inte stannat utan bara varit slö. Fler ideér Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martafromsparta 0 Postad 1 Juli , 2015 Nu blir det en rejäl bumpning av denna tråd! Har en likadan motor med samma symptom, och tänkte börja felsöka till helgen. Tänkte därmed lyssna ifall trådskaparen redde ut problemet med sin motor eller om någon annan vänlig själ har lösningen på detta problem? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lohi34 0 Postad 23 April , 2017 Hej Jag bumpar denna tråd igen då jag har problem som är väldigt likt detta. Hoppas någon därute har lite idéer. Mvh Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 April , 2017 Det kan ju vara på sin plats att du först berättar vad du själv testat, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lohi34 0 Postad 26 April , 2017 Ursäkta att jag missat detta. Har bytt tändstift, kopplat lös dunk med ny bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lohi34 0 Postad 26 April , 2017 Har sett på Youtube att många verkar ha detta problem, att den puffar och går inte rent. Verkar bli värre när den blir varm. Skall försöka rengöra förgasaren som nästa steg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Msmintjej 0 Postad 16 Juli , 2017 Hej. Har samma problem jag med, har haft detta fel att det kan komma och gå. För mig har det hjälpt att rengöra förgasarna. Min fråga är, är det någon som vet hur luft och bränsle munstyckena ska stå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser