Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
2HOT4U

Vågar man byta upp till Suzuki DF70 från DF50?

Rekommendera Poster

har en Höga Rodd 465 Suzuki DF50 som jag köpte förra året
saknar verkligen lilla extra farten
jag kör max gas ca.25knop
men vill ha som på bil typ
jag vill kunna köra snabbare om det skulle behövas
inte så kul att köra max gas hela tiden sen veta att man kan inte köra snabbare

men frågan är hur går båten med 70hk
det skiljer 45kg mellan 50 o 70hk
jag kör ca.30tim/år så att den dricker en tank mer eller mindre spelar det ingen roll

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har svaret på din fråga. Mailar dig svart på vitt ett test där de testar just detta med Suzuki DF30, DF40, DF50, DF60 (som är lika tung som DF70) på just en HR 465. Jag tror du kan lista dig till svaret redan.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bo
jag tror att 70 skulle passa bättre än 60


frågan är vad svaret skulle bli om dom testa 70hk oxå
fattar inte att dom inte gjorde det när 60 o 70 väger lika mkt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom de väger lika mycket så äre ingen större idé att prov med 70hk, lite kvickare blir den baraTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den ökade vikten på DF60/DF70 som gör den mindre lämplig på just HR 465.
Citat från testet: DF60 ser kanske på papperet ut som en vinnare. Största motoralternativet brukar i regel vara snabbast och dra minst bränsle i mellanregistret. Men det gäller ofta större båtar med större motorer. DF60 är en dunderklump på den här båten. 162 kg längst bak på akterspegeln är minst 50 kg för mycket. Balansen i båten blir förskjuten allt för långt bak. Åker man två i båten börjar den vagga från för till akter och känns allmänt oharmonisk.

Om du trots varningarna i detta test, som gjordes i Vi båtägare nr 3 2007 av Staffan Westerling, vill ha en Suzuki DF70 på akterspegeln så finns alltså en stor risk att du kommer att ångra dig.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 05 juli 2009 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ids inte kolla fakta, men gissningsvis kan en Evinrude E-TEC ge lika mycket pulver till en lägre vikt. Även Optimax så klart, men som BRP fan (har en Ski-Doo snöskoter) så måste jag säga att E-TEC är minst lika bra som 4-taktarna i fråga om miljö, soppa och ljud (undantaget möjligen låga varv). Ski-Doo kör E-TEC på sina 600 kubikare.

Edit: 2-taktarna är ju så klart 60hk... väger 109kg. DF50 väger 107kg. DF60 väger 162kg... och nya DF70 väger 155kg. Fast HR 465 får ju ha max 60hk.



Senast ändrad av asyvan | 05 juli 2009 | 12:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude E-Tec 75 hk väger 145 kg, det är nog för tungt för en HR 465 det också.
Tohatsu 70 TLDI väger 143 kg.
Mercury Optimax 75 hk väger 170 kg.
Mercury F80 EFI väger 181 kg.
Honda BF75 (nya modellen) väger 162 kg.
Yamaha F80 väger 168 kg.

60 hk:
Mercury 60 EFI (4 cyl) alt Flyway 60 EFI (kamoflagemålad) väger 112 kg
Nya Honda BF60 (som är på gång) väger 108 kg.
Yamaha F60 och Selva 60 EFI väger 108 kg.
Evinrude E-Tec 60 hk ca 109-113 kg.

Fast steget från 50 till 60 hk är såpass litet att det knappast är värt pengarna i det här fallet.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...