Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Arbe21

Garmin 525s problem!

Rekommendera Poster

Hej!

Fick hem min nya Garmin 525s igår med Bluechart g2 Vision Large som kartval. Har monterat den nu och ekolodet fungerar som det ska och enheten fungerar som det ser ut. Men när jag sätter i SD kortet och startar gps:en så kommer det upp att kortet ej stöds av enheten. Vad är det för fel, är det någon som har råkat ut för det förut? Går inte att nå garmins support på helgen så sitter här och är riktigt besviken då jag skulle ordna allt innan semestern som börjar på mån.

Tack på förhand!

Senast ändrad av Arbe21 | 04 juli 2009 | 14:39

Senast ändrad av Arbe21 | 04 juli 2009 | 14:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dära känner jag igen allt för väl. Behöver inte vara samma fel som jag hade men låter väldigt likt, kan ju vara skillnad på 525S och 520 i firmwireversion.

Några av dessa orsaker kan det vara, jag har haft alla problem med min 520:

1. Firmwire versionen i GPS eneheten är för ny! för kortet, eller tvärtom.
(Otroligt men sant)

a) Jag åtrgardade detta med att byta ut min GPS till en äldre firmwire version, då fungerade kortet. Men det första kortet jag köpte fanns det ingen data på. Nästa kort jag fick fungerade inte med min nya firmwire version men hade data.

2. G2 Kortet är helt enket tomt, Garmin har visst råkat leverera flera hundra kort utan att det ligger någon data i dem över huvudtaget, enligt min återförsäljare.

Skall försöka minnnas: Jag tror någon version av 4.X har problem med G2 korten, version 3.X verkar fungera bättre, och det är det jag har nu vill jag minnas.

Lycka till.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kristian!

Hru kollar man fimwire versionen på enheten och hur kan man ändra den. Har ingen datakabel till enheten så är väldigt svårt att göra saker med den.

Gällande kortet så satte jag in det i daton och kollade och då hade jag följande sake rpå minneskortet:

Två mappar en som geter GARMIN och en som heter EULA.

EULA var helt tom och i GARMIN låg det; gmapsupp.img, GMAPSUPP.UNL och garmindevice. Ska det finnas mer eller är det som det ska?

Sitter bara och väntar på att det ska bli måndag så jag kan ringa supporten och fråga hur dom ska lyckas få igång den innan jag åker på båtsemester.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Versionen ser du lättast under startförloppet. Står med små text nästan längst ned på skärmen. Den senaste versionen är 4.40. Du behöver inga kablar för att uppgradera, men en kortläsare som klarar SD-kort och ett tomt SD-kort på minst 64MB. Gå in på www.garmin.se uppdateringar och ladda ned filen som gäller 525S på din dator. Packa sedan upp den till ditt kort. Starta plottern utan kort och sätt sedan i kortet med uppdatering och välj uppdatering på menyn som kommer upp. Sedan sköter det sig självt. När uppdateringen är klar ta ur kortet och sätt i kortet med sjökort på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men är ditt råd att jag ska uppdatera till den senaste versionen. Sedan är det jobbiga att jag måste åka ner till båten för att testa varje gång då sladden sitteru båten. Helt världelöst att de inte kan sätta i ett litet batteri precis som de gör i bilgps:er.

Men jag får helt enkelt testa detta och återkomma om hur det gick.

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Gjorde en uppgaredering till 4.40 men det hjälpte ej. Står fortfarande när man startar upp dne med sjökortet i kortformatet stöds ej av enheten. Måste vara något fel på kortet eller hur. Låter konstigt att det ska vara enheten? Finns det mer tips eller är det så att jag får sitta och vänta tills supporten öppnar och försöka reda ut detta med dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en import från USA? Då hjälper inte Garmin Sverige dig utan då får du vända dig till USA. Är den köpt här så gå in till vilken Garminhandlare som helst så hjälper dom dig. Observera att det inte går med en import eftersom serienummret kollas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt den I Sverige. Så ska ringa Garmin direkt nu kl 9 och försöka lösa detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej var kortet som var trasigt så nu har jag köpt ett nytt kort och hoppas att jag ska få pengarna tillbaka för det trasiga.

Tack så mycket för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...