Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
stortrolle

Vatten på tändstift på mariner 75

Rekommendera Poster

Hejsan !  såg att det var lite vit gegga på stiftet på den nedre cylindern,kan det vara en packning eller är det allvarligare än så.  Motorn startar och går bra på tomgång men saknar ork och varvar endast 4000 varv ,har provat att ta bort tändkablar och när man tar bort nedre kabeln så märks det ingen skillnadaltså går den inte på den cylindern.

Finns det nån som kan hjälpa mig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett kompprov. Om detta är OK så kan du börja med att kolla på avgassidan. I annat fall skall du öppna toppen. Oavsett vilket skall du se till att fixa detta så fort som möjligt så att det inte blir korrosion i motorn.

I tråden nedan diskuteras samma problem. Läs den så förstår du bättre vad jag skrivit ovan.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=297685

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag tog bort locket som sitter över avgas utblåsen och då ser man att undre cylindern inte har haft någon förbränning.Tittar man på de andra cylindrarna ser man sot m.m men i undre fanns bara vit smörja.kompett var samma i alla tre cylindrarna 8-9kg.

 



Senast ändrad av stortrolle | 05 juli 2009 | 11:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan ! läste i forumet att om det inte var förbränning på en cylinder så kunde det dras upp kylvatten i den ,kanske det jag såg.

har tidigare sett att gnistan på den cylindernär bra på tomgång men  försvinner vid ca 1500 varv. bytte först tändspole sedan hittade jag en beg. box och det gjorde ingen skillnad det heller .Kan det vara så att motorn bryter vid den nivån pga. tempgivare eller skulle det inte bara slå mot en cyl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hört att det dras in kylvatten om förbränningen upphör. Någon annan kanske vet. Om allt annar är OK så kan tändfelet bero på en felaktig triggerspole. Jag gissar att du har en per cyl.

Du kan i s.f. använda samma trix som beskrivs i denna tråd.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=298368

Färgerna på ledarne stämmer ev. inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! har ohm mätt triggerspolarna och två visar samma värde medans den som går via cdi-box till den cyl. som krånglar visar ett värde som skiljer sig markant mot de andra två . Nu har jag börjat titta efter en beg.trigger, får se om jag får napp på nån av trådarna.



Senast ändrad av stortrolle | 06 juli 2009 | 17:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på den avvikande är en triggspole? Utöver triggspolarna så sitter det under svänghjulet också en generatorsplole som lev. ca 200 V AC till CDI:n.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grejorn är isärplockade och vi mätte på endast triggerspolarna ,om det var generatorspolen skulle det väl inte slå så mot en cylinder utan skulle väl drabba alla cylindrarna.

/kul att det finns nån som man kan lufta problemen medCool



Senast ändrad av stortrolle | 06 juli 2009 | 19:19



Senast ändrad av stortrolle | 06 juli 2009 | 19:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorspolen är inte misstänk, den är gemmensam för alla tre cyl.  Visste inte att du frilagt statorn så att du kunde säkerställa vad du mätte mot. Därav frågan.

Ny trigger verkar bra.

Du bör tillfälligt sätta tillbaka svänghjul och sator eller kortsluta magneterna med lite järnskrot det finns en risk att magnetiseringen minskar i annat fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! fick en ny trigger idag,ska sätta dit den i morgon. sväng hjulet sitter ju med kil så det är väl bara att justera tändningen med lampa när det är ihopmonterat.



Senast ändrad av stortrolle | 10 juli 2009 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan ! Ny triggerspole gjorde susen , nu gör motorn 5100  varv och 28 knop.

STORT TACK !! till alla som hjälpt mig genom sina svar och eller tidigare trådar i forumet.

MVH/ stortrolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att ha lyckats och tack för att du kom tillbaks och berättade. En ny lärdom för mig blev att man tydligen kan få in vatten om förbrännngen uteblir.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...