earch 0 Postad 4 Juli , 2009 Hejsan. Jag ska köpa mig en båt och har fastnat för bowriders. De skulle passa mitt behov bra och jag gillar öppenheten de har. Problemet är bara att det finns så sjukt många olika modeller och jag har inte koll på vad man ska tänka på. Ska man köpa amerikanskt eller nordiskt? Ska man ha inombordare eller utombordare? Har tänkt mig en på 19-21 fot...gärna ganska bra drag i motorn. Har ni några tips på kvalite eller favoritmodeller? /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Juli , 2009 Hej, Det finns rätt mycket skrivet redan om detta så använd sökfunktionen här på forumet så har du mycket att läsa. Hur mycket pengar är du beredd att slanta upp ungefär? Nytt eller begagnat (i senare fallet lätt beg eller 5-10 år gammalt, eller...?) Om du ej haft båt förr så är en båt runt 5,5-6 meter med 115-135 hk kanske ett vettigt val. Då är de ej så tunga (bra om du skall traila), drar ej iväg i inköpspris och övriga kostnader osv. Bättre att starta med en lagom stor båt, man kan ju byta upp sig senare till nåt större. Några säkra kort: * AMT 185 BR med 100-115 hk utombordare. * Ryds 20 GTX (inombordare, Mercruiser 4.3 liters V-6 med MPI). * Ryds 615 GTX med utombordare 135-150 hk. * Finnmaster 5700 med 115 hk utombordare. * Buster XL med 115 hk utombordare alterativt den större XXL (nya modellen) med 150 hk eller Buster Magnum med 200-225 hk utombordare. Nordkapp Avant 620 med 135-150 hk utombordare. * Yamarin 5820/58BR med 115-150 hk utombordare. * Uttern T55 med 115 hk utombordare eller 135 hk inombordare (Mercruiser 3.0 liters 4-cyl förgasarmotor). * Silver Moreno 620 (med el utan targabåge) med 150-200 hk utombordare. Amerikanska bowrider kan jag för dåligt så det får andra fylla på med. Udda fabrikat är andrahandvärdet mer osäkert så tänk både en och två gånger innan köp av det för det kan bli dyrt i slutändan den dag du skall sälja. Har själv en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 som jag är inne på 7:e säsongen med nu. Vill du ha riktigt bra drag på en sån så häng på 150 hk (men 115 hk räcker för 38-40 knop lite beroende på hissning och propellerval mm). En sån båt ser ut så här:http://www.yamarin.com/Portals/19/Video/yamarin 58BR.wmvhttp://www2.yamarin.com/static/img/5820.wmv /Bo Senast ändrad av bossee | 04 juli 2009 | 22:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 4 Juli , 2009 Själv är jag såld på amerikanska BR! Tycker de ger mer för pengarna och jag gillar det som de prioriterar. Jag kikade runt ganska länge innan jag hittade mitt favoritmärke, valet förr på Cobalt absolut den bästa jänkaren jag skådat. Därefter kommer formula men de har ingen i den storleksklass du söker. MVH Kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Juli , 2009 Har också hört och läst tester på Cobalt båtar och att de är kvalitetsbåtar som går bra i sjön. Har de nån bra bowrider? Cobalt 210 och 220 såg ju fin ut på deras hemsida. Vad har du för Cobalt? /Bo Senast ändrad av bossee | 04 juli 2009 | 15:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 4 Juli , 2009 Hej Bosse! Jag åker 220, tycker den är riktigt snygg, solid byggd är den verkligen. Gillar att man har 10 års garanti på skrov. Skulle jag någon gång byta blir de nog en 242, men har redan drömbåten så de blir de nog inget av. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northernstar 0 Postad 4 Juli , 2009 Sitter själv med en gammal sleten Bayliner 1950 (1987) som jag är mer än nöjd med! Helt fantastisk båt & billig! Alla utom ägarna hatar dem, men de är fantastiska i sjön, min båt (&tjej) i en musikvideo : Har kört den under alla väderförhållanden & den klarar det mesta galant, Har aldrig ångrat mitt köp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 4 Juli , 2009 Amerikanska Bowriders har ju allt man vill ha egentligen, massa grogghållare och sköna färger. Mjukt och vadderat, ombonat. Alla får plats och slipper sitta på fören och klamra sig fast i nån utstickande del.. Mycket skönare än att sitta och lida i en glasfiberbalja med griptaperemsor över alla ytor och praktiska stuvutrymmen Visst slokar listerna, pinstripningen slits bort och imma i instrumenten. Lila plexidörr till fördäck. Men härligt. I USA finns tusentals sköna sjuttiotalsbåtar med skinnsäten, brun vinyl, massa mätare och kromad bilratt. Kostar en månadslön. Så lite båt man hinner i vårt klimat så kan man ha det lite flärdfullt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
earch 0 Postad 5 Juli , 2009 Tack för alla svar! Har inte tänkt mig att kliva över 200000 kr...självklart gör det heller inget om båten är billigare än så! Jag vill inte ha en tio år gammal båt...men bättre begagnad tror jag på. Ny vet jag inte varför jag skulle vilja köpa, finns det nybåtsgarantier? (som nybilsgaranti) Cobalt verkar fina, men de kostar ju en del därefter, Larson likaså. Detta skulle bli min första båt, det stämmer. Dock har jag lite sjövana från andra båtar så upp mot 7 meter är inga problem. Däremot kanske 6 kommer passa min budget bättre... Gillar de amerikanska jag har tittat på efter era förslag. Gillar det lulllull som dynor, mugghållare, badbryggor osv de kommer med. /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser