Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Pelle65

Uttern 5500 dc, Askeladden 585 Freestyle

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare i detta avlånga land!

Jag och min sambo har nu, efter flera års velande, äntligen bestämt oss för att skaffa en båt inför stundande semester. Vi är dock helt novis på det här med båtar och tänkte därför se om detta forum kan få oss lite mer säkra på vårat val. Vi har främst fastnat för modeller som Uttern 5500 dc eller Askeladden 585 freestyle som är ca 10 år gamla. Någon som har erfarenhet eller vet något om dessa båda modeller? Är de likvärdiga eller är någon bättre än den andra. Tittar man på typ Blocket har ofta dessa båtar med årsmodell -98, -99 en Mercury motor med 90 eller 135 hk. Det står sällan vilken typ av Mercury det är. Tror ni att detta mest rör sig om den sk. Optimax modellen eller? Är dessa bra eller ska man vänta tills det dyker upp fyrtaktare? Är båten svårsåld, tappar markant i värde med en tvåtakts motor från slutet av -90? De annonser jag sett på Blocket har legat ute en längre tid och därför blir man ju lite fundersam. Många frågor blev det men ni vet hur det kan snurra i skallen då man är lite novis på saker o ting.

Skepp o hoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Både Uttern 5500 DC (heter numera D55) och Askeladden 585 Freestyle med 115-135 hk är tryggt köp. Uttern är mindre och är trängre men har ganska okomplicerad inredning vilket kan ha sina fördelar samt har kapellgarage som är mycket bra att ha. Inredningslayouten på Askeladden 585 är väl ett strå vassare tycker jag och skall ni ofta åka många i båten är nog 585 att föredra. Men tänk på att tanken bara är 70 liter i Uttern 5500 DC så med en större motor får ni se upp med aktionsradien.

Motor:
90 hk blir i minsta laget på dessa båtar så undvik det.
115 hk är lagom men de tål även uppåt 135 hk.
Då båtarna var nya för ca 10 år sedan var 4-taktare ovanligt (Honda och Yamaha hade väl några). Först i början på 2000-talet började de komma på bredare front i 90, 115, 140-150, 200-225 hk bland Suzuki, Yamaha, Mercury.
Mercury har sen slutet av 1990 talet sin 2-taktare Optimax med direkt bränsleinsprutning utan förgasare (som gör den lite snålare och nyare är även CARB 3-Star och EPA miljömärkta). Sen några år finns även Tohatsu TLDI med direkt bränsleinsprutning, bl a 90 och 115 hk. Även Evinrude, som tillsammans med Mercury är marknadsledande på 2-takt med direkt bränsleinsprutning, har sin nya E-Tec men den kom för bara några år sedan, dessförinnan hade de föregågaren Ficht men den ersattes av E-Tec.

Min rekommendation på bägge båtarna för normalt bruk:
115 hk 4-takt eller 2-takt direktinsprutad i första hand om du kan hitta det och har råd.
Mercury 115 EFI 4-takt kom redan 2001 så kanske den kan finnas nån av båtarna som har det. Mercury 115 Optimax kom i slutet av 1990-talet så kan finnas nån av båtarna som har det.

135 hk direktinsprutad i andra hand.
(egentligen behövs ej så stor motor på nån av båtarna men Askeladden 585 kan i och för sig behöva mer hk p g av den är större och kan ta fler ombord då behöver du bra med kraft så 135 hk är rätt så OK på den)

115 hk 2-takt med förgasare i tredje hand.
(drar mer soppa, blåryker vid kallstarter, osar bensin vid gång speciellt i medvind, ganska högljudda vid högre varv, lägre andrahandsvärde)

135 hk 2-takt med förgasare i fjärde hand.

Prioriterar du bra drag och hög toppfart kasta om ordningen på de sista två alternativen.

Tror jag har lite tester på båtarna och lite olika utombordare om du vill läsa mer. Hör av dig i så fall.

Om du kollar på Uttern D55 så hittar du fler med Mercury Optimax 115 och Mercury 115 EFI 4-takt men de blir dyrare.

Som du ser är de båtar kvar och osålda som har 2-taktare med förgasare och även till viss mån Optimax då många vill ha 4-takt idag. Även de båtar som är undermotoriserade blir trögsålda. Så tänk ett steg till så att den dag ni i Er tur skall sälja den inte blir trögsåld.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 04 juli 2009 | 12:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Köpte en Uttern 5500 dc med Mercury 90 hk 2-takt, årsmodell 97 båt och motor.

Det enda jag åtgärdat på den är läckande fönsterlister. Tätningsmassan som sitter mellan skrov och fönster har torkat och läcker in vatten. Sen sitter det en svart mjuklist som sitter vid fönstren som inte håller riktigt tätt längre. Den täcker skruvarna som håller fast fönstren mot skrovet.

Inget allvarligt som är ganska lätt att fixa.

Den är stabil när man går i båten och väldigt enkel att manövrera när man är själv och ska lägga till. Med 90 hk motor så är den lite trött när vi är 5 vuxna i den. Men är man 2-3 vuxna plus packning så går det utmärkt. Den går lite hårt i grov sjö men inget jag tänker att jag skulle vilja ha en Yamarin iställetGlad.

 Bo, du får gärna skicka tester om uttern till mig om det går bra?



Senast ändrad av Dragarn | 04 juli 2009 | 15:15



Senast ändrad av Dragarn | 04 juli 2009 | 15:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu har jag mailat dig Dragarn.

/Bo

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Enl Utterns historiska broschyrer som finns på deras hemsida så har t ex 1999 årsmodell Uttern 5500 DC 70 liter rostfri tank. Kolla själv så ser du. I 2001 års broschyr står det att tanken är på 75 liter. I 2002 års broshyr då den heter D55 för första gången är tanken 75 liter. I 2003, 2004, 2005 års brochyrer är tanken fortfarande 75 liter. 2006 års broschyr är tanken 90 liter - bingo! Så då är det utrett.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 04 juli 2009 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man.... men jag litar mer på verkligheten och mig själv, min är en 2004,a 100 % säker på detta ! liksom jag är på att jag alltid får i något mer än 4 st 20 liters dunkar när tanken är nästan tom, dvs 90 liter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant.
Det kan vara så att Uttern av slöhet el misstag tryckt vidare i sina broshyrer fel rymduppgift på tanken. Då är det 90 liter i 2004:an då, kanske de ändrade till 90 liter i samband med att de ändrade modellbetcekningen till D55 2002?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det nog... jämför man båtar med bilar blir man förvånad hur dålig koll tillverkarna har.

Tråden du skrivit i gällande bensin pumpar från Biltema har gett mig ett tips angående vad som händer när jag snabbt ger max gas, du vet den andra tråden vi skrev i, när jag ger max gas snabbt då svarar inte motorn, förräns efter ett tag sen blir den sur, kan ju vara så att pumpen stoppar flödet , inte släpper igenom tilräckligt med bensin, för att sen låta det komma i efterhand med resultat att stiften blir sura, för då hade jag ju tagit tillbaka max gasen igen.

Låter som om jag omg skall byta ut biltema, varför är man så dum här lägger man först en kvartsmille på en båt, 50.000 på en båtplats och otaliga 1000-lappar på drift o service,tilbehör sen väljer man BIltema pumpen för att spara någon hundralapp Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...