Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
heiko

Parsun och Neptun

Rekommendera Poster

Till alla som funderar på vad Parsu och Neptun är för motor så kommer följande:  Dessa motorer tillverkas på lego från Yamaha i kina med annat namn till Rusta / Parsun och Överskottslagret / Neptun,detta innebär att dom är egentligen yamahamotorer men i fårakläder tester visar att parsun tex;2;a i test(teknikens värld?). Billigare ny motor kan man inte hitta om man vill ha ett känt märke (i fårakläder),detta tog lång tid att spåna ut innan det kröp fram ur en återförsäljare och när jag kollade mer noggrant så stämde det.(lurade ut det ur honom). Tittade man på motorerna och jämförde med Yamaha så syntes det tydligt,även en sak om man är duktig på motorer så kan man eventuellt få ut 15 hästar ur en 9,8,då dessa är samma motorer säljs med en strypning av 15-hästarn. Vänta bara till garantin gått ut och ändra på den detaljen,(bara ett tips då alla data är lika förutom hästkrafterna)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka verkstäder skruvar på Parsun och Neptun? Att en Yamahameck klarar det förstår jag men frågan är t ex vid garantiärenden - vilken verkstad kan man få hjälp hos?
Vilka anlitar Rusta, Överskottslagret? Antar att en auktoriserad Yamahaverkstad inte gärna meckar med en konkurent även om det är samma motor?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att en återförsäljare viskade till dig att det egentligen är en Yamahamotor, fast för 2/3 av priset? Ja han har ju ingen som helst anledning att ljuga, så det är ju klart sant.

Förlåt att jag misstrodde dig tidigare, med dina bevis kommer det ju i en helt annan dager..

Obestämd

Någonstans i det hela, måste du  väl ändå förstå, att det inte riktigt är som du blivit itutad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt en annan tråd hamnade en Parsunkund i ett villagarage i Vallentuna vid ett garantiärende. Inget fel i det, hoppas de har laddat ordentligt med hemmameckare för att möta höstens anstormningar av havererade kinamotorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luktar det inte dålig reklam från denna skribent?

Dessutom med en del fel. T.ex. Rusta säljer inte Parsun utan Neptune och om jag inte minns fel säljer Överskottsbolaget Parsun, vilket även Jula gör. Det är inte heller någon lego-tilverkning som Yamaha har, då skulle det stå Yamaha på motorerna. Nej, det är kinesiska kopior det handlar om. Bra eller dåliga, det vet inte jag.

Vad det gäller service har i alla fall Rusta ett antal (skumrask?) företag listade på sin hemsida.

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 04 juli 2009 | 11:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parsun, Sail och Neptun är dåliga kopior av orginalet. Massa dåliga lösningar på dessa motorer som inte har nån livslängd.

Vil man få problem på sjön kan man gärna köpa en kinamotor.

Bara att titta på andra lågpris mopeder, och motorcyklar från kina så vet man att det är skit.

För det har det redan visat sig. Bara att fråga posten som har satt in dessa kinamotorer i sina annars bra flakmopeder. EKO säljer Parsun. Och med deras garanti blir man mörkrädd.

MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En firma i Huddinge bygger flakmoppar åt posten med spanska 2-taktsmotorer, han servar även åt posten och är rätt less på kinahojarna också ( som posten också har ). Han har alltså byggt såna också, men kör nu med ovanstående spanska.

Vad skiljer EKO´ s garanti från andra företag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EKO:s garanti är antagligen i klass med vad alla andra som som säljer kina motorer.

Alltså knappt nåt vettigt och tryggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funder över skillnaden i att tanka ned en CD-skiva från nätet (illegalt) eller att köpa en motor som är en kopia av en motor där tillverkaren som kopierats fått stå för utvecklingskostnaden.

Vanliga alternativ om produkter tillverkas under annat namn.

Licenstillverkning där producenten får betala till den som har utvecklat produkten. Kvalitet ofta bra men kan givetvis variera om licensgivaren tillåter detta.

Tillverkning av samma produkt men annat namn, Tillverkare vill differntiera produkterna och väljer olika namn. of s.k. Brandning för att skydda sitt egna genuina varumärke. Kan bli samma kvalitet eller tillverkning av produkt där den inte har samma kvalitet eller prestanda som vanligen förknippas med varumärket och då tar man ett nytt namn. Blir alltså inte samma kvalitet även om de ser relativt lika ut.

Kopiering, lagligt om man inte påverkar patenet eller mönsterskydd, kvalitet kan bli bra eller mindra bra eller skit. Moraliskt ok???, välj själv.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha-motor skriver på sin hemsida: Vi beklagar att vi för tillfället inte kan ta emot förfrågningar via mail. annars hade jag försökt få ett uttalande från dom. Personligen tvivlar jag dock på att Parsun tillverkas och säljs med Yamahas välsignelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte tro att dessa skitmotorer är tillverkade på lego,det löjligaste jag hört.Har varit på Rusta och tittat på en sådan här skitmotor,att dom ens säljer detta skrot är för mej en gåta.Motorerna jag tittade på höll samma låga skitkvalitet som min kinamoppe.Grovt tillyxad motorkåpa,vinda sveva samt grovslipade kanter på kåpan,sliprepor som lös igenom den bristfälliga lackeringen.Glapp i drevaxel!!!både axialt samt vågrätt lagerglapp!!!Detta i samtliga motorer.Har två bekanta som köpt dessa motorer,svårstartad,läcker bensin samt lever en hel djävul.Kom inte och säg att detta är en yamahakopia,det är ju skrattretande.Jag känner en som jobbar på Rusta samt vet en hel del om dessa motorer,jag vet även inköpspriset på 15 hästarn....detta pris är gångrat åtskilliga gånger på inköpspriset kan jag säga....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att inköpspris och utpris till kund skiljer sig är knappast en nyhet. 

Hur stor är skillnaden (t.ex. procentuellt) om man jämför inköpspris/försäljningspris mellan Parsun och t.ex. Yamaha? Först när vi kan jämföra blir det intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...