Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
havstulpan

Mercury Optimax problem med larm överhettning

Rekommendera Poster

Hej! Har fått en underligt retsamt fel problem på min Optimax 115, när jag försöker ge gas ovan mittläge så ser jag hur tempen stiger på Smartcraften för att gå i topp då bryter motorn gasen och larmar. Kör jag sakta eller står på tomgång o gasar då inga problem då går tempen ner istället. Kör jag sakta framåt så är tempen ca 138gr Fahrenheit, mellangas då bara ca 91 grader Fahrenheit men drar jag på då stiger den och då ingen betydelse om ja ångrar mig går tillbaka till sakta körning den forts gå mot max. Så irriterande. Sökt på google overheat verkar vara ett vanligt fel? Enligt de utländska sidorna jag stött på? Nån som råkat ut för det? Det inget fel på kylningen kylvattnet funkar kommer perfekt, ser på Smartcraften hur vattentrycket ökar med gasen. Kan det vara någon ventil som hänger sig? Termostaten? Men varför bara då ja går från mitt mot maxläge på reglaget. Typiskt nu när man mest behöver den. Motorn bara gått 55 tim. men garantin gått ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med solen lysande från klarblå himmel, lider jag med dig!

 

Alternativ 1

Det finns en massa skäl till varför det är som det är för dig. Men ifall vi börjar från början så skulle jag börja mäta den verkliga temperaturen, dvs sätta en (min) elektroniska termostat dels invattnet, motorblocket, före termostaten och till sist efter termostaten för att veta vad som egentligen händer. Ifall ditt påstående om att vattentrycket ökar med varvtalet (impellern hel). Så är i dagsläget en stark hypotes att termostaten hänger sig. Därför plockar jag ur denna och kör igen. Förblir motorn halvvarm,  kokar jag termostaten och kontollerar dess rörelse osv... p andra sidan så kan man gambla

 

Alternativ 2

Är du verkligen helt säker på att impellern är ok? Börja i så fall med att införskaffa en ny termostat och sätt i denna. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I normala fall kan man prova utan termostat, upphör larmet då år det rimligen det som är är problemet och bara att byta till ny(a). Har själv provkört utan termostat (på en 2-taktare) utan problem vid felsökning. Vet ej hur känslig en Optimax är att (prov)köra utan termostat.
Observera att det sitter två termostater i en Optimax.
Finns även temperatursensor (3 st från 2001->) och vattentryckssensor.

Vattenflödet i en Optimax 115: http://www.algonet.se/~boem/Merc/WaterFlow_MercOptimax115.pdf
(zooma in i filen ser du tydligare)

/Bo

----------
Beskrivning av kylsystemet (från verkstadshandbok för Optimax):

Description
Cooling water enters the cooling system through the lower unit water inlets. The pump
assembly forces water through the water tube and exhaust adapter plate passages filling
the power head central water chamber (located behind the exhaust cavity). Water enters
the exhaust cover cavity through 2 holes near the top of the exhaust cover.
Water exits the exhaust cover cavity through 4 slots (2 each side) filling the water passages
around the cylinders. Water flows around each bank of cylinders to the top of the
cylinder block.
Water flow exiting the cylinder block is controlled by the thermostats (1 in each cylinder
head) and the poppet valve (located at the bottom starboard side of powerhead). At low
RPM (below 1500 RPM), the thermostats control water flow depending upon engine temperature.
When the thermostats are open, water passes through the cylinder heads and
exits to the drive shaft housing. At higher RPM (above 1500 RPM) the poppet valve will
control the water flow.
Water that passes through the poppet valve enters water passages in the adaptor plates.
Water passes through the adaptor plates into the driveshaft housing.
Water dumped into the drive shaft housing builds up a wall of water around the exhaust
tube. This performs 2 functions:
• Helps silence the exhaust
• Prevents air from being drawn into the pump
Water exits the engine in 3 locations:
• Excess water from the wall of water exits around anodes on the gear housing.
• Water that passes through the air compressor exits out the tell tail.
• Water exits through two 1/8 in. (3.175 mm) holes in the lower adaptor plate into the
exhaust.
To allow complete passage filling and to prevent steam pockets, all cooling passages are
interconnected. Small passages are incorporated to allow the cooling system to drain.

Water pressure sensor
The water pressure sensor is monitored by the ECM at 1200 rpm and above on Model Year
2000 engines and at 2750 rpm and above on Model Year 2001 engines. Should the low water
pressure continue for more than 5 seconds, a speed reduction circuit* within the ECM
will be activated.
*The Guardian System will limit rpm if temperatures are high regardless of system pressure.

Water Pressure Low for more than 2 seconds
Warning horn activated
Warning light illuminated (If Equipped)

Water Pressure Low for more than 5 seconds
Warning horn activated
Warning light illuminated (If Equipped)
Maximum engine rpm limited

Temperature Sensor
NOTE: Model Year 2000 – The air compressor temperature sensor and cylinder head
temperature sensors are the same part number. The ECM has been programmed to activate
a warning circuit at different temperatures depending upon sensor location.
NOTE: The Digital Diagnostic Terminal (DDT) can be used to monitor temperature readings
from both temperature sensors.
Model Year 2000 – Two (2) temperature sensors are used to provide cylinder head temperature information to the ECM. One sensor is mounted in the starboard cylinder head
and one in the air compressor cylinder head.
Model Year 2001 – Three (3) temperature sensors are used to provide temperature information to the ECM. One sensor is mounted in each cylinder head and one sensor is
mounted in the air compressor cylinder head.
The ECM uses this information to increase injector pulse width for cold starts and to retard
timing in the event of an over-heat condition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för tipsen. Tror inte på impellen jag näst intill tvärsäker på att vattentrycket som registreras i Smartcraften ökar med högre gas. 2 termostater det visste jag inte? Då ska ja försöka lokalisera var dessa kan sitta och i såfall prova ta bort dem. Tack så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Kollade ishopmarine.com enl denna länk: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0001709&path=MM~A0000001~M0000077~M0000078~C0001709&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM på mitt motornummer och det lika med alla 115hk optimaxer samma bild får jag fram och det bara en termostat och poppventil verkar sitta bra att komma åt. Återkommer senare när ja kollat på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar i den PDF fil jag länkade till om vattenflödet ovan så ser du att det är två termostater (nr 3). Fast de kan ju ha ändrat på senare årgångar.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 04 juli 2009 | 14:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den har bara 1 thermostat optimax 115hp,däremot så har v6 2st som du länkade till men det här gäller ju 115 o den har 3cyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tyckte PDF filen ja fick såg ut att vara till en V6:a? Då är det 2 termostater rätt. Ja varit till båten och plockat av kåpan (4st M8 bultar) och såg att det såg ut som ishopmarine sprängskiss...puh tänkte jag. Sen lossade ja kåpan fann termostaten o den andra ventilen när ja tog bort termostaten såg ja gummipackningen var dålig...trodde det felet kanske så ja prova utan termostat. Det ja upplevde då var att ja kunde köra längre tid innan den larmade...Nu hade ja papper o penna reg alla tryck och tempvärden. Tomgång 2.4 PSI/87F. 2000varv 8.5PSI/96F 3000varv 10.4PSI/96F 4000 Varv 7.7PSI/96F. Sen provade jag max såg då att temperaturen ökade markant då bara 4.5PSI när den började larma vid 163F! Trycket borde väl öka hela tiden upp till maxvarv, impellen snurrar ju fortare o fortare? Jag tydligen säker förut på att vattentrycket ökade hela tiden stabilt men så ej fallet. Nu provade ja på tomgång såg skvallerstrålen öka men när kritiska varvtalet drygt 4000varv såg ja den avtog lite istället för att öka! Låter det inte som impellern i alla fall? Kan den torkat sliten i navet motorn knappt använd men den är från 2004 uttagen 2006? Köper beställer en ny på Måndag hur som helst. I samråd med min servicekille så det inget annat som kan spöka få sådana här konstiga fel. Larmet överhettning han tydligen före lågt tryck larmet. Impellen fungerar ju forffarande på lägre varv...tack för alla tips. Värt hur mycket som helst ska ni veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu fungerar allt perfekt igen. Felet var gummiringen gummipackningen (faceseal 861415) som ska täta mellan impellerhus och drivaxel den var för glapp sladdrig så vid gaspådrag så sipprade vatten i mellan där och inte upp till motorns kylkanaler. Ska ni byta impeller så passa på byt ut denna samtidigt. Min motor har bara gått ca 55 timmar. Kostnader: Impeller 289:- Faceseal 18.75:- Packningar 31.25:- 42:- Och det inte svårt byta, verktyg som behövs: 15mm ringnyckel, 15mm lednyckel eller hylsa, 10mm lednyckel eller hylsa sen lite vattenfast fett att smörja gängor och splines med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Kul att det löste sig tillsist. Man kan ju tro att det BARA är problem med grejer när man läser här på maringuiden, men många finner ju lösningen på problemet själva utan att skriva det i sin ursprungliga fråga. Men ganska ofta skriver frågeställaren att det löst sig och vad lösningen var och det är ju mycket värdefull information för nån annan som får samma problem.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...