Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
paddelnisse

Flytande storskots skena

Rekommendera Poster

Kan någon beskriva förderarna med en Flytande storskots skena,jag tycker att den verkar omständigare att handha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har länge tänkt montera flytande storskotsskena, men dragit ut på det. Den stora fördelen måste vara att man slipper göra ett akrobatiskt nummer och sedan ta i för kung och fosterland om man vill ha upp skotvagnen mot lovart när det friskar i lite. Man behöver inte släppa styrdonet heller utan man fixar det med en hand (vill jag tro iaf).

Jag har dragit ut på det för att dels måste jag nog byta ut hela den befintliga skenan mot en ny och dels funkar det faktiskt utan. Lite omständigare, men det funkar. Sen finns det tillräckligt med tampar att dra i ändå.

Köpte jag dock en ny båt skulle den utan tvekan ha flytande storskotsskena.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av fördelarna är att du lättare kan justera storseglets vinkel mot vinden då det kommer en vindby, och på så sätt minska båtens krängning och lovgirighet. På så sätt bibehåller du, eller till och med ökar, farten genom vindbyarna. Jag skulle inte vilja vara utan min flytande storskotskena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma effekt får du också om du släpper lite på storskotet när det kommer en by. På kryss bör man segla båten som en jolle dvs med storskotet/vagntrimmet i handen.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill lägga till en snabb, kraftfull aktersträckare som ett måste samt att skotpunkten för storen ofta hamnar i lovart. Den som undviker att kryssa kan strunta i dessa finesser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...