Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
GurraP

Så jävla less!!!

Rekommendera Poster

Hej mitt första båtägande börjar kännas lite jobbigt nu. Köpte för ca 1 månad sen min första båt en Power Gt 4.4 m sportbåt med mycket v-format skrov. Motorn till var en Evinrude 65hk från tidigt 70tal som skar efter 2 veckor och det kändes ju inte så roligt, efter många om och men så bestämde jag mig för att köpa en helt ny motor som blev en Evinrude E-tec 50hk som jag hämtade ut monterad och klar idag. Den gamla motorn var en kort rigg men jag ville köpa en med lång rigg så därför bad jag en händig kille hjälpa mig att förstärka och höja upp akterspegeln, före var det ca 45cm mellan kölens nederkant och där motorfästet hänger och nu är den höjd till ca 50cm. Killarna på auktoriserade verkstaden tyckte att det såg bra ut och blev rätt höjd. Nu till jungfrufärden med nya motorn jag sjösatte den och körde runt lugnt i ca 15min efersom dom säger att det inte behövs nån inkörning så provade jag dra på för att få upp båten i plan, det kändes som att den hade lite tyngre att plana  med denna motor en den gamla men det gick bra, direkt när jag fick upp båten i plan så tittar jag bak och ser att det sprutar upp massor av vatten på motorn och sedan in i båten jag hade då motorn nertiltad i lägsta läget. Jag provade att tilta upp motorn lite och vattenspruten avtog, det sprutade inte in i båten iaf. Problemet är att eftersom båten är ganska baktung så kan jag varken starta eller stanna med motorn särskilt mycke upptiltad den börjar även studsa i lägre hastigheter runt 20-25 knop. Vad ska jag göra måste jag höja akterspegeln mer misstänker det ?? eller kan det räcka att montera nå trimplan?? Börjar vara kraftigt less på det här nu  =( tack på förhand för alla svar // Gustaf

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tilläga att båten går bra i vattnet när den är helt nertiltad, men han får det så jobbigt han som sitter bak och för ösa ut 10l vatten i minuten =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken höjd sitter kavitationsplattan på???

/23an

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1) Kontrollera att den s k antiventilationsplattan (antikavitationsplattan) sitter jäms med båtens botten vid köllinjen (el något högre). Om inte bör du höja upp motorn 1 pinnhål i taget och testa mellan. Vattensprutet bör då upphöra.

2) Lägg lite tyngd i fören t ex sandsäckar, prova stegvis med 5 kg, 10 kg, 15 kg, 20 kg -  studsandet bör upphöra då.
Du kan i kombination med ovan eller ev som en åtgård montera på Smart Tabs (lätt montera, ganka billigt, och har garanterat effekt mer el mindre).
Rostfria Smart Tabs: http://www.nauticusinc.com/smart_tabs.htm
Smart Tabs i plast: http://www.nauticusinc.com/smart_tabsSX.htm
Monteringsinstruktioner: http://www.nauticusinc.com/installation.htm
Finns några återförsäljare i Sverige om du letar lite.

3) Innan du accelererar iväg så bör man ha max intrimmad motorvinkel mot akterspegeln och när du kommit upp i planing trimmar du ut gradvis tills båten går lätt och fint.
Samma sak när du drar av, dra av gradvis och när fören börjar peka lite uppåt så trimmar du in gradvis så det är max intrimmat när du är nere på lågfart och vågen från aktern kommer (då drar du på lite så vågen ej stänker in över akterspegeln och sen ner på lågfart/tomgång). När du kör omkring på lågfart brukar det vara bäst, om vattendjupet medger det, att ha helt intrimmad motorvinkel mot akterspegeln för då trycks fören ner lite mer och du får bättre kurshållning och du får aningens lyft i aktern så den ej gräver ner sig i onödan och skapar vattenmotstånd.

Rent allmänt får man lära sig jobba aktivt med powertrim beroende på förhållandena på sjön, viktfördelningen i båten osv.
 
I motsjö trimma in motorvinkeln så att fören klyver vågorna istället för att studsa på vågorna (funkar tilll en viss gräns, för stora vågor i förhållande till båten är det bara att dra av och ta det piano genom att följa vågorna i topp-dal osv).

I medsjö skall man trimma ut motorvinkeln lite för att undvika att fören dyker in i nästkommande våg. Även här funkar det till en viss gräns då man vackert får dra av (el köra så man sneddar vågorna lite men det brukar vara lite lurigt speciellt i medvind, i motvind lite lättare).

På plattvatten (spegelblankt el bara kruskningar/småvågor) skall du försöka trimma ut motorvinkeln så mycket det går utan att propellern tappar greppet, målet är att få så liten våt yta i vattnet som möjligt så båten gör minst vattenmotstånd och därmed går fort och förhoppningsvis bränsleekonomiskt (jag pratar om marchfart då, men samma princip för powertrim gäller även fullgas).

Det du råkat ut för med din båt är inget ovanligt med tanke på båtens storlek (4,4 meter), den relativt stora tunga motorn (i förhållande till båtens storlek) som väger ca 110 kg och att du har flera personer ombord på en såpass liten båt, speciellt när de sitter på aktersoffan som innebär mycket vikt i aktern (som redan är tungt belastad av motorns vikt). Då din båt har mycket V-form (antar mellan 20-25 grader då) så bär den inte lika bra som mer plattbottnade båtar, det har också med problematiken att göra skulle jag tro, det är bra förstås när du kommit upp ordentligt i fart och trimmat för bästa gångläge och det vassa (V-formade) skrovet kan då klara lite grövre sjö bättre utan att börja hoppa på vågorna som en mer plattbottnad båt har tendens att göra ganska fort i sjögång.

Jag tror absolut det går att få ordning på din båts gångegenskaper men man måste ha lite hum om vad som är trolig orsak och verkan. Det jag nämner ovan är vad jag tror och är ganska säker på är medicinen mot båtens åkommor. Jobba systematiskt med en åtgärd i taget, provkör mellan ändringarna och ha lite tålamod så kommer det säkert att fungera till slut.
Sen är det viktigt att du kollar vad du får för motorvarv enl varvräknaren på fullgas, det bör ligga när det av tillverkaren rekommenderade maxvarvet som på Evinrude E-Tec är 6000 varv/min. Man kan byta propeller till annan stigning för att ändra motorvarvet på fullgas, t ex 1 tum ändring i stigning ändrar motorvarvet på fullgas ca 150-200 varv/minut.

Det ingrepp och motorbyte du gjort på båten kräver troligen justeringar enl ovan vilket är helt normalt speciellt på en såpass liten båt som din med stor bottenvinkel (V-form).


/Bo



Senast ändrad av bossee | 04 juli 2009 | 09:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta några bilder på blocket på en Power GT, lite lättare att diskutera när man har lite mer konkret utseende att gå på. Bilder exteriört, akterspegeln och interiört nedan.

/Bo

post-1495-1394235998,2962_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar!! Min teori är ju som Bo säger att motorn bör höjas lite till då den ska sitta onormalt högt pga av V-formningen på skrovet och att den är så baktung.

Nu bär det av upp till stugan för att prova det lättaste alternativet sandsäckar. /Gustaf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag är inte 100% säker,men är det inte 12cm som skiljer mellan lång o kort rigg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...