Gå till innehåll
måndag 28 april 2025
Koyote

Glasfiberreparation under vattenytan

Rekommendera Poster

Här kommer en återkommande fråga som det verkar finnas lika mycket svar på som varianter på skador, krav på finnish, budget etc.

I mitt fall har jag lyckades jag rädda en Särki 425 på väg till skroten sedan den skadats i stormen Gudrun och har legat och skavt i strandkanten sedan dess.

Den har både repor i gelcoat på ovansidan sedan den rullat runt och legat upp och ned. Detta tänkte jag fixa med gelcoatspackel om ingen har ett bättre tips.

Min undran är vad som är lämpligast att täcka mina glasfiber/polyesterreparationer som jag gjort under vattenytan. Nu är botten behandlad med gammal primer och bottenfärg från förr och mina nya glasfiberrena reparationer. Båthandlaren föreslog topcoat direkt på glasfibern medan andra här pratar om epoxy. Tacksam för en guidning här...

Kan sägas att slutresultatet är tänkt att bli ett funktionellt lågbudgetprojekt för en bruksbåt att fiska med och jag har inga krav på någon högre finnish. Tid och pengar vill jag lägga på min vanliga båt i stället.

Skickar med några bilder på båten innan plastningen satt igång.

Senast ändrad av Koyote | 04 juli 2009 | 01:43

post-7891-1394235998,103_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre skada, reparation ej påbörjad.

Senast ändrad av Koyote | 04 juli 2009 | 02:13

post-7891-1394235998,1548_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Större skador, tre stora hål. 20 x 30 cm. Utöver detta är det även genomgående hål på ett flertal ställen på kölen. Dom stora har jag lagt igen från ovansidan med 3 lager glasfiber och polyester så jag nu har något att plasta mot när båten skall vändas upp och ned.

post-7891-1394235998,1923_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska lagningarna göras med polyester finns väl ingen direkt anledning att måla över dom med något mer exotiskt än topcoat. Visst, epoxy är bättre, men nu snackar vi om grejer som varit på väg till skroten så kraven är väl i stort sett att den ska flyta i ett antal år till... Flört

Om du planerar att ha båten på land mellan gångerna den används skulle vad som helst utom ungarnas vattenfärger duga... Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, du verkar förstått nivån på projektet Skrattande

Den kommer dock att ligga i under en längre tid, minst 6 månader i streck. Har fått plats på grannens brygga i utbyte mot att han får låna den så man vill ju ha den i hyffsat redigt skick åt minståne undertill Obestämd

Vände uppochned på båten igår och här finns det mycket att göraFörvånad. Får börja med att slipa av det mesta plasta om med glasfibermatta och plyester samt även en del spackel. Tur att det är en liten båt.

Här är jag osäker på om man skall köra med biltemas glasfiberspackel eller blanda ihop eget med mikrobalonger. Det finns mycket nedslitet och sönderskavt på undersidan. Kan lägga upp en bild imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har arbetet med botten kommit igång. Det var ju ett stort hål kvar som jag inte kunde plasta igen från ovansidan eftersom det är oåtkomligt innanför ett fack ungefär som ett  dubbelskrov. Eftersom ytan även skall formas efter stegen i skrovet kom vi på att det kan funka att fylla upp med fogskum som är lätt att forma i efterhand. Det funkade bra så vi fyllde även igen en del andra hål för att det skall bli lättare att applicera glasfibermattan därefter utan att den skunker ned i hålet. Båten såg lite kul ut efteråt, ungefär som om det växte svamp på den.

post-7891-1394236011,1612_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regnet har ju stoppat upp arbetet lite, men idag han jag med några timmar och började med en lite handsåg att grovt forma skummet, som nu påminner om frigolit i konsistensen. Därefter slipade jag försiktigt med grovt sandpapper och formade steg samt slipade ned lagom så att kan fyllas igen med glasfiber och polyester. Blev riktigt bra faktiskt Skrattande

När det var klart slipade jag bort all gammal bottenfärg och andra skavanker i gelgoaten. Det jobbet gjordes med en vanlig excenterslip. Sedan gick jag på gelcoaten runt om där det skall plastas med vinkelslip med en sk. flapdisc för att skapa en bra form för fiberduken att fästa i. Grymt effektiv så det gäller att vara försiktig. Nästa steg är nu plastjobbet. 

Har fortfarande inte helt klart för mig hur jag skall täcka den öppna glasfibern som till 100% är under vattenytan. Med topcoat (topcoat) direkt eller först lägga på epoxy-primer (epoxy-primer). Och sedan en vanlig primer och bottenfärg.

Med tanke på att detta är ett lågbudgetprojekt pratar vi om Biltemas produkter i första hand. Vill ändå göra det ordentligt då båten kommer att ligga i länge och förhoppningsvis hålla mer än 2 säsonger med tanke på allt jobb Obestämd

Senast ändrad av Koyote | 10 juli 2009 | 01:45

post-7891-1394236011,2226_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, ser att några läser denna tråd så jag fortsätter att uppdatera med framskridandet. Håller på att närma mig första delmålet, att bli klar med underedsbehandlingen . Vill hinna klart med första lagret färg innan jag åker till Italien på torsdag, och vädret ser ut att vara på min sida så det funkar nog. Tanken från början var att göra ett quick and dirty jobb och bli en ful-båt, men båten var så illa där ann så om man ändå ska lägga ned allt jobb så kan man göra det tillräckligt bra i alla fallOskyldig.

Jag har ju ställt lite frågor om färg och topcoat etc. men rätt ut begreppen själv nu tror jag. Då tänker jag på materialen jag tänker använda och ingat annat eftersom det verkar variera beroende på tillverkare och vad dom kallar det för. Så här har jag löst mitt plastarbete och planerat för efterföljande målning utöver sedvanlig rengöring och acetonbehandling:

1. Slipa, slipa, slipa....
  2. Glasfiber och polyester från Biltema på följande tre sätt:
    a: För öppna stora hål där jag kommer åt från båda håll byggde jag en mothåll utifrån i form av spillbitar av plexi samt kartong som formades hjälpligt efter skrovet. Båda täcktes med gladpack varefter jag plastade försiktigt två lager med polyester och glasfiber. Några mindre hål nöjde jag mig med att tejpa igen från utsidan som mothåll. När detta stelnat togs allt mothåll bort och det gick det sedan utmärkt att plasta ordentligt utifrån efter att ha vänt på båten.
    b: Hål som bara nåddes från ena hållet (utifrån) fyllde vi med fogskum på sprejburk. När det stelnat till dagen efter var det lätta att såga med en liten handsåg och slipa till en perfekt passform efter skorvet. Därefter plastades 5 lager med glasfiber.
    c: Kölen som var ordentligt åtgången även där det inte var hål fick några lager med glasfiber för säkerhets skull.
  3. Glasfiberspackling. Vissa omjämnheter efter mina lagningar samt där stegen skadats spacklade jag upp med glasfiberspackel.
  4. Slipa, slipa, slipa....
  5. Epoxy-spackling. Egentligen hade jag tänkt att måla direkt efter punkt 4, men jag fick lite ångest över glasfiberspacklet som inte är så vattenbeständigt samt att det var en del mindre skador kvar i glasfibret som jag ännu inte gjort något åt, främst i stegen. Körde på med Plastic Paddings Marinepoxy över alla kvarstående skavanker samt stora delar av det som var uppspacklat med glasfiberspackel. Det är ganska dyra prylar så tänk på att inte blanda för mycket på en gång. Underbart och drygt att jobba med innan det stelnar, sen blir det bara kladd.
  6. Här är jag idag, se bilden. Följande steg blir:
  7. Primer under vattenytan. 2 lager Biltemas uretanepoxy-primer för ett vattentätt skikt.
  8. Slipa
  9. 2-komponentlack. 2 lager med Biltemas topcoat i offwhite som är en 2-komponents polyuretanakryl och ingen parafinförsedd gelcoat. Men det spelar mindre roll för mig. Har provmålat luckan och det ser bra ut.
  10. Primer spärrskikt. International Yacht Primer som spärrskikt för bottenfärgen. Denna väljer jag att lägga på eftersom jag ändå har en gammal burk hemma.
  11. Bottenfärg, ej bestämt.

Sedan skall båten vändas och ovansidan få sig ett ansiktslyft.

Senast ändrad av Koyote | 13 juli 2009 | 01:48

post-7891-1394236013,72_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lucka provmålad 1 skikt med Biltemas Topcoat i offwhite

post-7891-1394236013,8072_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Etapp ett är klar Tungan

Nu är hela underarbetet klart. Epoxy-primern ligger som ett tätande skikt ovanpå alla lagningar. Känns skönt att ta en välförkänt paus nu åka åka ner till medelhavet i två veckor. Sen skall färgen på och därefter är det dags att vända på båten.

post-7891-1394236016,2788_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stiligt! Verkar ju bli ganska snyggt må jag säga, budgeten till trots...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två lager med topcoat ligger på nu. Bottenfärg nästa senda är det dags att vända på den. Jakten på motor har börjatCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ligger även primer på. Avvaktar med bottenfärg tills strax innan sjösättning. Hoppas få i den i år men det är svårt att hitta kortriggad med elstart runt 10 tkr.

Detta blir sista uppdatering här eftersom denna tråd handlat om renovering under vattenlinjen av en Särki 425. Nu vänder jag på båten och gör klart resten. Hamnar nog i en ny trådFlört

post-7891-1394236055,7678_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, just det. Jag tänkte ju avsluta med att säga att priset för ALLT slutade under 2.000:-. 100% Biltema utöver marin epoxyn från Plastic Paddnig och bottenfärg/primer. Återstå att se hur det ser ut efter några år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur har du målat båten. Pensel, roller eller lackspruta ?? eftersläta du någe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har målat med bra lackpensel. Testade först med mohair-roller men den släppte hår så det fick jag sluta med snabbt. Vet ej om det berodde på kvaliten på rollern eller om det är ett vanligt problem. Har efteråt hört att man kan prova att tvätta dom med vatten och diskmeldel och låta lite diskmedel sitta kvar men jag har inte provat själv eftersom jag han måla klart. Jag tycker nog att färgen flöt ut ganska bra och det ser snyggt ut. Visst syns det om man granskar riktigt noga att den är penselmålad på vissa ställen.

Hade varit kul att testa att sprutlackera men det ingick inte i budgeten Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...