Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Nyborjare

Blev motorn

Rekommendera Poster

100 Hk Yamaha utombordare servas varje år och har gått perfekt för oss i snart 4 säsonger.

Förgasarmotor , ej inspruting

Följande hände..... jag brukar aldrig ger mer gas än att motorn hänger med hela tiden, av någon anledning gav jag fullt utslag med gasreglaget, bara rätt ner i max mtorn svarade inte så snabbt utan det tog en kort stund innan ned svarade och la sig i rätt varv, sen gick den bra någon minut sen försvann all kraft bara putra fram i max 4 knop, gav jag mer gas tappa den helt för att till slut stanna. Någon trodde att den inte fick bränsle eler inte gick på alla cylindrar.

Jag började putra hemåt i 4 knop testa någon gång att ge mer gas med resultatet att den dog, så jag gav upp, körde kanske 15-20 minuter i 4 knop efter ett tag märkte jag att den började gå rent igen så jag gav gas som vanligt sen fungera allt som det skulle.

Kan jag dra slutsatsen att mitt stora utslag med gasreglaget gjorde att stiften belv sura ? jag måste ju ha öppnat gasspjället på max och detta utan att motorn förbrände samma mängd

Tänker jag rätt, det har ju aldrig hänt tidigare och jag har aldrig idigare gett sådan gas.... orsak och verkan .

Senast ändrad av Nyborjare | 03 juli 2009 | 22:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som motorn inte får tillräckligt med bensin.
Provkör med en lite extern bärbar bensintank kanske, ifall du misstänker att det är tätt i tanken eller fram till motorn. Om det fortfarande inte blir nån bättring, pumpa med bensinblåsan samtidigt som du kör /accelererar - bättre då?  Om det bli det kan det kanske vara bensinpumpen som är kass - gummimembranet i bensinpumpen kan bli dåligt med tiden.
Har du vattenavskiljande filter mellan tanken och motorn? Bytt det?
Kolla hur stiften ser ut - det kan ge ledning vad som är fel. Finns bilder på internet om du söker hur tändstiften kan se ut beroende på olika orsaker.
Har du gista på alla tändstift eller kanske du behöver nya tändstift.
Om allt detta visar sig OK, kanske förgasarna behöver rengöras vad vet jag.
Men jag skulle nog i så fall låta en verkstad göra detta och låta verkstaden koppla in motorn till en laptop med Yamaha Diagnostic Software (YDS) så kan se se om nåt felas med motorn (snabbaste sättet).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...