Lohi34 0 Postad 3 Juli , 2009 Min generator laddar upp så hårt som 16 volt i vissa fall. Den pulsladdar mycket och som högst kan den komma upp i hela 16 volt. Kan den burken ni ser på bilden vara en så kallad twc som vad jag minns skulle pulsladda batterierna? När man kört ett tag o således batterierna är uppe i laddning lägger den sig mer i normalt läge... Mycket tacksam för svar då jag nu är på semester med båten... Mvh Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 6 Juli , 2009 det på bilden är ingen TWC eller hella hpr som dom senare hette finns 4-5 olika TWC modeller och jag har sett alla dom tilverkas ej tyvärr längre Senast ändrad av grizzlyboy | 06 juli 2009 | 09:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Juli , 2009 16V är ju för mycket. Låter som att laddningsregulator saknas eller är kass. Men blybatterier är ganska tåliga, skulle inte förstöra semestern med att meka generator just nu. Ta det lite senare. Det som händer är att batterierna gasar mycket. Kolla ventilationen, inge bra med knallgas i båten. Sedan kan en del 12V-prylar bli ledsna på överspänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yngwe 0 Postad 6 Juli , 2009 Typ när han laddar datorn han skrivit ifrån eller? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Juli , 2009 Typ ja. :-) Billigare elprylar kan vara känsliga för överspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bamyl 0 Postad 6 Juli , 2009 Datorladdare mm. tar ingen stryk av högre spänning då de oftast höjer spänningen till de ca 19V som en dator vill ha in. De flesta saker borde inte ens påverkas då den faktiska höjningen är 1,6 V. (Normal laddspänning 14,4V) Batteriet blir ju i alla fall full-laddat. Se som sagt till att luft-röret till batteriet inte ligger i kläm. Är det underhållsfritt batteri, så se till att övertrycksblecken inte gått sönder. Men det ligger antagligen ingen risk i det heller. Kör på som vanligt och kika på laddningsregulatorn till hösten. Mvh Bamyl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ryra 0 Postad 26 Juli , 2009 Hej Har samma fel på min nimbus 26:a, den överladdar vid gång och är vid vissa tillfällen uppe i 17volt, vad jag fått förklarat så sitter laddningsregulatorn på generatorn(en svart plastbit) men i mitt fall så hänger det en laddningsregulator vid sidan om. Undrar om den som sitter på generatorn kanske gått sönder och man kompletterat med en extern laddningsregulator. Man vill ju inte börja meka för mycket säsongen är för kort för att ligga i hamn och skruva. Vad ska jag göra anser ni?? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 26 Juli , 2009 Ja, mäter mann spänningen på batteriet (batterierna) under motorgång till 16-17 eller mer, skall man absulut inte köra i långa tider, batteriet börjar koka, redan vid 14,5 volt, och beroende på temperaturen ochså. Då är det fel på generatorns regulator. (det har hänt mig ochså) Semerseglingen kann bli förstörd ganska snart. Ta en expert till båten och byt eventuell förstörd regulator. Mann ser ochså på tända lampor, att spänningen är för hög !! 12 volts elapparater kan ta stryk av en spänning över, låt säga 15 volp ! En utanpå monterad regulator/integrerad regulator är inte så svårt att byta ut själv ! Kanske rent av Biltema i närheten, som säljer regulatorer till dom flesta märken. Generatorer är av samma slag, i båtmotorer som i bilar ! Senast ändrad av -somena- | 27 juli 2009 | 11:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser