sccarber 0 Postad 3 Juli , 2009 Fundering från en som tidigare haft segelbåtar med utombordare. Hur gör man för att köra motorn i glykol? Kör i tunna som man har glykol i eller kan motorn självsuga ur en dunk? Utombordsmotor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 Juli , 2009 Varför skall du köra med glykol? Det görs normalt inte med utombordare de körs bara med sötvatten. Antingen i tunna om du har en mindre motor eller med vattenslang och 1/2 koppling eller spolmuff om det är en större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 3 Juli , 2009 Enligt min uppfattning är det många som kör vatten/glykolblandning genom sina utombordare inför vintern. Har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 3 Juli , 2009 Jag har min båt i östersjön å där är det bräckt vatten! Det var bara en fundering så här i sommartid. Tycker det står ganska mycket om det här att köra igenom glykol till vintern. Tidigare har jag ju tagit in motorerna till segelbåtarna. Men då kan alltså utombordaren suga ur en slang? Tänkte det kanske kom för lite vatten om det inte var tryck. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 Juli , 2009 Kanske var otydlig i mitt svar men om du ska köra med slang skall det vara tryck på den. Motorn suger inte ur en vanlig slang utan du måste ha den kopplad antingen till en vanlig kran eller som jag brukar göra inför vintern. Eftersom jag inte har tillgång till rinnande vatten vid upptagningsplatsen. Fyller upp en 25liters dunk med färskvatten sänker ner en enkel 12V pentrypump typ Biltema med en trädgårdsslang ansluten kopplad till en spolmuff som monteras över kylvattenintaget, ansluter till båtens cigguttag och kör igång motor och pump tills dunken är tom. Senast ändrad av df90 | 03 juli 2009 | 22:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser