Ricke66 0 Postad 3 Juli , 2009 Hej, Har en fundering om min Mariner 60 Hk -05. Den är plötsligt svårstartad och jag funderar om det är problem med elchoken eftersom den inte går ner i varv eller reagerar då jag chokar när motorn är varm. Sen nämde en komips (som tyvärr kan lika lite som jag om båtmotorer) att det kanske är elektronisk insprutning och därmed ingen choke på motorn? Någon som vet om det är en vanlig förgasarmotor eller insprutning på min motor? Gissar själv på förgasare. Om det nu är elchoke, finns det då något elchoke standardproblem på Mercury/Mariner på den typ av motor jag har? Nya Tändstift, ny tankblåsa samt färsk bensin används. Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke66 0 Postad 3 Juli , 2009 Glömde skriva att det är en 2-takts motor och att det inte står EFI, Optimax eller dyl. på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Juli , 2009 det är en vanlig förgasar motor med en primer solenoid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zed65 0 Postad 3 Juli , 2009 60 hk tvåtakt har inte byggts med insprutning. Ha motorn avstäng, vrid på tändningen, tryck in nyckeln, lyssna efter ett klickande ljud. Hörs det ett klick är elen OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke66 0 Postad 3 Juli , 2009 Ok, tack. Har lite fler funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Om motorn ej är igång utan bara tändningen påslagen. Ska det då gå att prima och solenoiden rör sig i motorn, eller måste motorn vara igång för att den ska fungera? Nu vet jag inte hur en primer solenoid ser ut och om den rör sig, men jag antar att den sitter i fram på motorn vid förgasaren och att den ska röra sig? Är det så? Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke66 0 Postad 3 Juli , 2009 Tack, fick svaret medans jag skrev. Nej, det hörs inget klickande ljud. Då kommer det alltså ingen ström till solenoiden eller så är solenoiden trasig? Skulle det kunna vara oxider i kontakter el. dyl på en motor som gått 30h? Känns mer som solenoiden...brukar sånna gå sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zed65 0 Postad 3 Juli , 2009 Nej, dom brukar inte gå sönder, tror mer på kabel brott eller tändningslåset isig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke66 0 Postad 3 Juli , 2009 Ok tack för svaret. Var ut och tittade på tändlåset och det verkar vara 6 st. kablar(ev.7) var lite svårt att se. Finns det någon standardfärg för prime solenoidens kabel? Senast ändrad av Ricke66 | 03 juli 2009 | 23:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zed65 0 Postad 3 Juli , 2009 Den är gul med en svart rand på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke66 0 Postad 3 Juli , 2009 Jättetack. Ska försöka följa kabeln imorgon och se om det är avbrott på nåt ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke66 0 Postad 4 Juli , 2009 Yes, nu klickar det i motorn och den startade utan problem. Enda kruxet är att jag inte vet vart felet satt...jag bara kände på några kopplingar och rörde en del kablar. Verkar vara oxider eller glappkontakt nånstans? Har iallafall provat 3 ggr den senaste timmen och det verkar fungera. Får väl åka nån sväng och se om det återkommer. Tack för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Juli , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=4&path=MM~A0000002~M0001814~M0001830~C0042548&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0042549 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Juli , 2009 nr 32 primersolenoid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser