Slitarn 2 Postad 3 Juli , 2009 Tänkte bara kolla lite om det finns någon som kan tänkas veta vad det kan vara för fel. Började med att jag upptäckte att oljan blev väldigt varm, började lukta bränt.Sedan började oljetrycket sjunka,inte som en sten utan sakta neråt 1...normalt ligger det runt 4-5. Jag kör 20W-50 i min båt av märket 76. Amerikansk olja.... Samtidigt som oljetrycket nu gick neråt började det också knacka i motorn, jag kom in till land och slog av. Min teori är att oljepumpen eller reduceringsventil krånglade ,oljan slutade cirkulera varvid lyftarna började knacka. Jag chansade lite på att byta olja filter , slog även i en tillsats från STP. Nu är oljetrycket som förut men motorn knackar även med bra oljetryck från ca 2500varv... Varifrån knacket kommer är inte lätt att höra...låter inte bra bara... Någon som har nån ide...Correct craft 79.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_moller 0 Postad 28 Augusti , 2009 Hade tidigare samma problem med min Ford 351 motor. Den började knacka och blev väldigt varm. Efter mycket felsökande hos verkstad visade det sig att det var vevaxeln och vevlagren som var helt utslitna. Det var jättesvårt att få tag på en bättre begagnad vevaxel, och ny skulle bli väldigt dyrt. Så eftersom motorn redan var väldigt gammal och sliten, så investerade jag i en helt ny utbytesmotor istället. Hoppas det löser sig för dig. Om du inte har kört motorn så länge med knackningar, kanske det hjälper att bara byta vevlager. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slitarn 2 Postad 16 Oktober , 2009 Du hade helt rätt, Vevlagren var helt slut och veven hade också tagit stryk så det blir nog ny motor under vintern. Saker som du äger börjar till slut äga dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser