Crona 4 Postad 3 Juli , 2009 Är det någon som har provat att byta ut motorreglaget, alltså mekanismen som sitter på insidan av regalget som styr back, fram och friläge? Denna sitter på en maxi 77, MD5A och 100S drev. Jag har beställt mekanismen men service firman har inte tid att byta ut denna förrän om 14 dagar, så jag tänkte jag skulle prova själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhmcsv 1 Postad 3 Juli , 2009 Det er inte svårt! Jag har installeret motsvarende reglage til min MD7B-motor i 1984, och har installeret en motsvarende siste sommer til en Nanni 2cyl diesel. Även om der er 25 år mellan produktionen af dom 2 don, så är jag säker på at dom er helt identiske - så här er god vinst på et gammalt design! Men om du följer beskrivningen som er med leveransen borde du inte få problem - men du får vara säker på at kablerne du får med har rätt längd. Hans-Henrik Senast ändrad av hhmcsv | 03 juli 2009 | 20:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 3 Juli , 2009 Hej, jodå, detta är en ganska enkel operation om du har tummarna någorlunda rätt placerade. Glöm bara inte den lilla insexskruven undertill på själva reglagespaken,,, själv sa jag en del fula ord innan jag kikade på mitt nya reglage hur det var konstruerat.... Ha´ t pent S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 4 Juli , 2009 Jag har nu fått insattsen och den är ju faktiskt inte identisk. Men jag får ta mig ner till båten på Söndag och se vad jag kan göra. För service firman har inte alls någon ledig tid, så får jag det inte gjort själv så blir det ingen segling på semestern. Så här ser det ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 7 Juli , 2009 Då var den nya mekanismen på plats, men det var bra bökigt att få allt på rätt ställe och att få varvtalet rätt inställt. Men nu funkar allt och semestern är räddad. Sparade nog några tusen genom att byta den själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 7 Juli , 2009 Var det någonting fel på det gamla reglaget eller bytte du pga av ålder. Vad ska man göra för att underhålla reglaget, smörja eller fetta in några detaljer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 7 Juli , 2009 Frilägesknappen hade slutat att fungera, förmodligen utslitet efter 33år. Och mekanismen är sluten så det gick inte att reparera. Man ska nog fetta in de rörliga delarna då och då. Men de är ju inte direkt utsatta för regn så det behövs inte så mycket underhåll. Senast ändrad av Crona | 07 juli 2009 | 17:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 8 Juli , 2009 Reglage med några år på nacken är inte identiska med de man köper idag. De är bara mycket lika. Jag noterade vid byte att reglagearmen på det nya är några mm längre än den gamla och att diametern på stoppskruven som låser handtaget har blivit någon mm större. Handtaget är i övrigt helt kompatibelt mellan nytt och gammalt dvs axeln är identisk. //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser