Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Benny71

Drevproblem eller?

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en Four Winns 265 Vista med en OMC 460 (Ford 7.5L) och ett King Cobra drev. Det första som hände när jag kom hem med den var att startmotorn pajade så jag fick byta den. Men det var en sidosak, nu till problemet.

Vid ett senare tillfälle för ett par dagar sedan då jag skulle starta båten så glömde jag trycka ner drevet innan jag vred på startmotorn, så det sa klick-klonk å sen var det total tvärnit. Motorn började aldrig ens rotera, utan det klonkande ljudet (metalliskt) kom direkt.

Efter att ha talat med en annan person så föreslog han att det skulle vara kardanknutarna eller nått sånt på vägen in i drevet som krökts eller nått sånt. Men kan en startmotor klara det momentet som behövs för det? Motorn började ju aldrig rotera.

Jag har spekulerat i att det kunde vara förgasaren som flödat in bränle i en cylinder och att det därför skulle varit kompressions-stopp - men då alla tändstift är borta nu så är det uteslutet. (Jag minns från tidigare erfarenhet att ljudet kan vara som det jag hörde då en annan motor hade flödat in bränsle i en cylinder).

Det sista vi chansat på är att det skulle varit en kombination med att drevet stog fel och att startmotorn låst sig i läget så den sitter fast i svänghjulet å därefter inte går tillbaka. Det klickar dock i startmotorn så det känns en rörelse i det, men jag tycker inte det låter som att det är något som rör sig riktigt i den. Vi har i nuläget inte testat å skruva bort startmotorn igen då den sitter jobbigt till.

Min fråga är enkel - är det något av ovanstående fel som jag bör ha eller kan det vara något annat? Hur känsliga är kardanaxel med knutar i dreven egentligen?

Hoppas på någon kunnig och hjälpsam person här nu ^^

mvh Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på området. Men det känns som det ändå har något med startmotorn att göra. Det skall inte ha någon som helst betydelse vilket läget du har på drevet för att starta. Det skall ändå alltid starta! Om det inte är något OMC special grej, viket inte jag tror.

Jag tror du bara har något strul med någon i startfrekvensen.

* Börja med att trimmaner ner drevet helt

* Dra gasreglaget framåt och bakåt några gånger ochsedan tillbaka i Neutral. (Lägga i och ur växeln alltså, kan vara så att nuetral störmmen mellan nyckeln-startmotorn inte har gått i rätt läge)

* Hoppas i vattnet och se om proppellern snurrar i friläget, lägg sedan i växel för att se om det snurrar då också?

* Mät strömmen till startmotorn med multimeter, även om du har ström dit så är det inte säkertl zeoniden inte orkar slå till startmotorn. Det enorma krafter som behövs väldigt kort stund, Om batteriet är dåligt kan det låta Klonk.

Jag hade ett liknande problem som du, och då var det startreläet. Jag kunde starta med absolut fulladdade batteriet men var det minsta utdraget så låt det bara klonk. Den orkade inte helt enkelt på grund av kortstlutning i Startreläet.

Jag tror ditt problem helt klart har något med din startmotor och dess kringutrustning att göra. En mutimeter är guldvärd, så du vet att all ström går dit det skall med rätt styrka.

Lycka till! Detta forum är riktigt bra med mycekt kunniga medlemar, du kommer säkert få flera tips inom kort. Som säkert har mer med det mekaniska att göra.

mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft drevet nere helt, och i lite andra olika vinklar för jag tänkte nått kunde lossna.

Har dragit gasreglaget fram och åter ett antal gånger - och om det inte står på neutralen så vill jag minnas att det inte säger minsta klick i startmotorn ens om reglaget står fel.

Vi har testat att dra på propellern i både friläge och med växel i. Om det är friläge går den fritt åt båda håll. Är det växel i så går den åt ena hållet men ej andra. Omvänt beroende på om det är fram eller back då.

Jag har inte mätt strömmen, men jag har laddat batterierna i 1½ dygn nu då jag även misstänkt detta. Vill minnas att det låtit som det gått lite trögare att starta på slutet. Detta var det första jag tänkte på, men glömde skriva det i mitt första inlägg. Då jag mäter med multimeter så får jag 13 volt på båda batterierna.

Hur menar du mer exakt att jag ska mäta på startreläet? Är det spänning (volt) eller ström (ampere) du menar?

Vid sidan om det - OM det är startreläet - går det inte bara kortsluta då för att testa och alltså koppla på 12 volt rakt på kabeln till startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju tillägga att vi inte ens lyckas rubba motorn en millimeter då vi manuellt försöker dra runt den - detta trots att alla stiften är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter som nåt motorhaveri.´ typ pajjat lager.

Hade liknande problem på en 6,2 l motor .Bra batteri och fungerande startmotor.Man hörde riktigt att startmotorn fick arbeta .

Hur det slutade vet jag inte eftersom vi sålde hela ekepaget vidare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag benägen att hålla med på symptomen - dock är det märkligt om det inte märktes dagen innan alls på gången eftersom den då gick perfekt - och dagen efter då jag startar går den inte ens runt ett tiondels varv utan det är tvärnit direkt. Kan ett lager skära under natten så? Borde ske under drift tycker jag?

Om det är som nån annan trodde att denna delen krökt sig:

http://www.sterndrive.info/u_joint_water_pump_assembly.html

...hur skulle det påverka möjligheten att dra runt motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara något mekaniskt som förgeånde talare pratar om. Men att du tidigare haft problem med just startmotorn och att du just nu inte kan starta så känns det som det är något där det krånglar.

Kanske skruva ur startmotorn igen och se om det är så att den låst sig fast i svängjhulet låter ju rimligt. Att motorn skärt stillstånde känns ju rätt långt borta. utan oljud osv, antar att du kollat stift, olja osv och de ser bra ut.

Skruv bort startmotorn och kolla den. Tjuvkoppla den och se så den gör det den skall göra. Och se om du du kan dra runt motorn utan den tex.

Det borde finns rätt gott om plats för att meka i din fourwinns :) och glöm inte att återkomma hit sedan när du fixat felet. Det skall bli otroligt intessant och höra vad felet var.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka börja imorrn med att lossa startmotorn å se om något släpper. Startmotorn är ju ny sen en vecka annars, så det känns inte rimligt att den skulle vara paj.

Har kollat olja å stift å det ser ok ut.

Jag lutar nog åt att tro att det är den där kardanaxelliknande mojängen, tyvärr måste jag lyfta upp båten för att kunna kolla det dock =/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser ryckutjämnaren ut till ett omc-drev? På mercruiser är det en vulkad gummihistoria medan VP har en konstruktion som ser ut som ett lamellcentrum. Jag har själv råkat ut för att en fjäder lossnade från ryckutjämnaren på en VP 140 och det låste motorn totalt. Den gick inte att rubba, varken med startmotor eller långt spärrskaft. Vi var tvungna att plocka ur motorn för att få loss fjädern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt, det sitter tydligen något mellan svänghjulet å drevet polarna undrat vad det är - men det verkar vara nån el inkopplad där med. Jag kan själv inte krypa in i motorrummet å kolla då jag hade en propp i början av året och vart lam i ena benet, även om jag återhämtat mig och kan gå hjälpligt så är jag inte alls så smidig som förr. Jag har därför svårt att krypa omkring där nere, och då jag har krypit ner där så har man fått lyfta upp mig, så går jag ner där då jag är ensam är risken stor att jag fastnar :)

Jag försöker i alla fall hitta det dom/du pratar om i manualen på handboken jag har, men jag hittar det inte. Du (eller nån annan språkkunnig) vet inte vad den där ryckutjämnaren kan heta på engelska så jag kan söka på det i indexen i manualen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- SUMMERING -

KÄNDA FAKTORER:
- Drog på startmotorn med drevet fullt uppe.
Detta resulterade i ett klonk-liknande metalliskt ljud och motorn tvärnitade innan den började gå runt ens.

- Vi kan inte dra runt motorn manuellt, det är som sagt tvärnit.
Detta har gått bra tidigare, men nu orkar vi inte rubba den en millimeter ens då tändstiften är borta.


FELGISSNINGAR OCH KOMMENTARER:

FEL: Bensin flödat och orsakat kompressions-stopp?
FEL: Startrelä trasigt?
KOMMENTAR: Förklarar inte hur motorn kan vara omöjlig att dra runt.

FEL: Startmotorn låst sig/motorn?
KOMMENTAR: Tanken är om ev. startmotorns lilla drev skjutit fram å fastnat i svänghjulet på något vis så att varken drevet på startmotorn kan gå tillbaka eller motorn röra sig och gå runt. Känns långsökt, men vi ska testa detta snarast genom att lossa startmotorn så vi kan utesluta även detta.

FEL: kardan-axeln mellan motor och drev krökt?
KOMMENTAR: Kan verkligen startmotorn åstakomma den kraft som behövs för detta? Och vidare som någon sa så ska det troligtvis inte bli sådan tvärnit av detta utan det bör gå starta motorn åtminstone innan denna axel med kardanknutar pajar - eller?

FEL: Trasigt lager
KOMMENTAR: Skulle förklara varför motorn inte går röra, men hur kan ett lager skära då motorn ej går? Den gick fint dagen innan och dagen efter så rörde den sig inte bråkdelen av ett varv ens.

FEL: Ryckutjämnaren
KOMMENTAR: Återstår att se om detta går undersöka utan att lyfta motorn.


Om det kan vara något annat än ovanstående så är jag mycket tacksam för mer input.



Senast ändrad av Benny71 | 04 juli 2009 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Benny.

Plocka bort nedre drevet från gimbalen dvs den del som sitter mot aktrerspegeln, skall sitta i 6 muttrar. Dra ut drivaxeln med knutar , pröva sedan att dra runt motorn. Om knuten är lite glapp så kan den låsa sig i ett sådant läge som du  ställde drevet i.

Mvh kurran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,håller med Kurran,i en sån situstion måste drevet bort,uteslutningmetoden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar å hjälpen - nu är felet löst ^^

Det var startmotorn som satt sig bara - kanske för jag hade missat att man ska fetta in drevet på den innan montering - jag vet inte. Men jag behövde bara lossa startmotorn å sätta tillbaka den igen så funkade det.

Kanske var det så att drevets felaktiga läge gjorde det svårare att få runt motorn, och det lilla räckte för att startmotorn skulle låsa sig i framskjutet läge. Om det var det så är det ju som ett fall av änglavakt - för att lyfta båten och ta bort drevet hade inte alls varit roligt. Jag har inte ens nån egen trailer eller annan egen möjlighet att lyfta upp båten nu.

Åter igen - tack för svar och tips/råd.

mvh Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig så bra och billigt för dig.

Det kändes som startmotorn eller något runt denna. Visst kan man få flera fel men knappast så tätt in på varandra, med liknande symtom. Då brukar det vara ungefär samma fel eller i närheten i alla fall. Det finns faktiskt gränser på hur mycket otur man kan ha.

Glad för din skull :) Kör försiktigt och grattis till en fin båt! Skulle vara fantiskt kul att få se några bilder på den.

Markera denna tråd som löst, finns en sådan knapp längst upp på sidan över ditt första inlägg som du skapade här. Kan säkert få någon annan svettig stackare att se ljuset i tunneln.

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta funkar, men här är en bild om det går rätt ^^

post-10010155-1394235998,9039_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut, jag har kollat denna på blocket en gång i tiden. Verkar väldigt fräsch och påkostad! Och nu med ny startmotor.

Gå gärna med i FourWins klubben här på maringuiden, vi behöver lite flera medlemmar.
http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=371

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...