Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
mingves

Val av båt?

Rekommendera Poster

Om man vill ha en hyfsat snabb och modern båt för inte allt för mycket pengar vad skall man satsa på då? Jag har max 200kkr att spendera, men vill helst inte lägga mer än 100kkr då det är min första båt. Vad skulle ni köpa då? Det skall gå att bo en vecka i sträck ombord och den får gärna ha inombordare. Har kollat på Maxi Racer men den saknar ståhöjd och toa vilket jag tycker är trevligt att ha...annars verkar den fin. Har ni något annat tips? B31 eller Scampi verkar ju också bra men lite dyrare dock. Vad skulle ni köpa som förstabåt? Hade ju först tänkt köpa en båt att bo i året runt(istället för lght) men det blir för omständigt så nu blir det en liten rackare istället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du begär ganska mycket av en båt för bara 100 000 kr, men kan kanske en Granada 27 vara något? Kika runt lite på Sailguide, det är nog det bästa råd jag kan ge. http://www.sailguide.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, jag vet att man inte kan få allt:) Den ser väldigt lik ut Maxi 77, fast snyggare. Begränsningen är ju satt tilll 200kkr så jag kan ju gå lite högre än 100kkr, men eftersom Maxi Racer ligger kring 100kkr så tänkte jag att det kanske fanns något i samma peng.. Annars hur mycket bör man satsa för att få en hyfsat stor men ändå ekonomisk båt kring 30fot? ///M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte du hittar en båt med ståhöjd för 100 kkr, definitivt inte hyfsat snabb och modern. Det låter som att med de kraven får du nog gå upp till 29-30 fot, och då är det svårt att hitta även 70-talsbåtar för under 200 kkr. Möjligen går det att hitta mindre kända modeller eller one-off-byggen med sämre andrahandsvärde som är lite billigare. De klassiska halvtonnarna som Scampi och Ballad har lite upptrissade priser bara för att de är välkända. B31 är lite billigare, kanske för att den såldes som halvfabrikat. Vad man ska köpa är väldigt individuellt och beror på många saker, t ex hur pass bekymrad man är över att ha en känd modell med bra andrahandsvärde, vilket skick man vill ha (dvs hur mycket jobb man kan tänka sig att lägga på renovering), hur man prioriterar bekvämlighet vs. seglingsegenskaper osv. Man kan också tänka om radikalt och fundera över om man kan tänka sig att dela båt med någon. Då kan man köpa en dubbelt så dyr båt. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har klurat på det där med att dela båt men jag har ingen kompis som vill ha båt som jag känner att jag skulle vilja dela den med:( Just nu lutar det nog mot nån form av Maxi eller likvärdig. Jag kommer troligen bo i den helt själv så valet blir ju lättare då:) ///M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lik Maxi 77?!! Det tycker jag väl inte, om man kisar kanske :-D Kolla också på Compis 28, som liksom Granadan har ett relativt högt LYS-tal för sin storlek och pris, samt i övrigt borde uppfylla dina krav på komfort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle76

Hej! Jag funderar på att köpa en Maxi Racer eftersom min budget ligger nånstanns mellan 50-80k... Med din budget hade jag köpt mig en SK30 i plast. Lys1.20 och mycket vacker båt. http://www.sk30.nu/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sk30 var snygg, men är det inte en typisk östersjösegelbåt? Jag bor i GBG och vill gärna kunna segla över till danmark tex. ///M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nisse

Köpen en Albin Accent. Bra seglingsegenskaper, inombordare och möjlig att bo i en vecka. Ca 100 000 kr. /Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Accenten var ju riktigt snygg, får nog ta och kolla på en sådan. Har nu sett ett tips på guy 27, den verkar ju jättefin faktiskt. Skall nog kolla in den med. //M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jovisst Maxi racer är en rikitig krypbåt gjord enkelt för att konkurrera med J 24. Har själv seglat en del Vega och aldrig gillat körställningen Såg däremot en Shipman 28 i Lysekil och slogs av hur snygg den är. Annars kan Accenten vara rätt. men Shipman känns mer båt. Med en värmare kan man bo i den en bit in på hösten. hoppas tipsen är till hjälp :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en Maxi racer idag(på riktigt) och den är inte stor, den såg större ut på bild. Det kommer inte att bli en sådan. Sittbrunnen var full med en massa stagmm så det såg inte klokt ut. Vad ligger Guy 27 på i pris? Har inte hittat så mycket info om den båten.. ///M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Karl-Oskar

Köpte själv båt i vintras efter att ha letat i drygt ett år. Mitt val föll på Comfort 26:an (I konkurrens med Maxi Racer, X-79 och några andra) Jag hade satt en budget till runt 100´. Jag ville inte ha inombordare av den anledningen att man i en båt för 100´ inte får en särskilt ny motor. Med begränsad budget och förhoppning om ett okomplicerat båtägande är det lite jobbigt om inombordaren säger upp sig.... Enklare alltså med en utombordare! Vad gäller Comfort 26an så har jag och tjejen spenderat 3 veckor semester i den utan några som helst problem. Boendet är inte rymligt, men hon har ståhöjd i pentryt, vi har en liten salong, bra stuvutrymmen och en fungerande förpik. Dessutom seglar hon mycket bra med ett lystal på 1.07, och jag har trivts vid rodret varje dag. För Comfort 26an rekommenderar jag båtar byggda efter 1978 - dessa har en annan inredning med ett riktigt pentry, stuvfack i sittbrunnen och en förpik. Att Comfort 26an dessutom kostar en bra bit under 100´ är en annan fördel - är det din första båt tillkommer mycket kostnader för sånt som alla andra har (sjökort etc etc - om inte detta följer med båten). Att också kunna skaffa trevligare segel är ju också bra! Dessutom - har du 40´över när båten är betald kan du ju ta nån månads extra ledigt från jobbet och segla mycket mer! För mer information kan jag rekommendera Comfortklubbens hemsida www.comfort26.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Karl-Oskar

Oops - missade angående ståhöjd i pentryt! Det gäller tjejen som är runt 1.60 Själv är jag 1.90 - toppen med giltigt skäl att inte vistas i närheten av grytor och kastruller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Kan tipsa om Facil 26. Den har fått omdömen som: Välbyggd,Trevligast i klassen. Rymligast i klassen. Seglar som Accenten (men har ett oförtjänt lågt lys på 1,01, seglar om de flesta Maxi77:or ändå). Styv och trygg vid hårt väder, mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...