hawkeye6540 0 Postad 3 Juli , 2009 Hej. Har hållt på ställa i ordning min båt och har nu lagt i den i sjön. Har dock lite problem. Jag har elektrisk bränslepump och i höstas kopplade jag lös slangnen från förgasaren och tömde tanken helt och hållet. Men nu när jag slog på 20 liter ny bensin så verkar det som det kommit vatten i bensinen. Jag har möjlighet att kolla detta eftersom jag har en typ glaskopp innan bränslepumpen. Efter att jag pumpat koppen full såg jag att bensinen skiktade sig så jag tömde glaskoppen och slog i ny bensin i den. Glad i hågen satte jag ut båten startade och körde i väg och kom c.a. 500 meter. Sedan såg det ut som det var vatten i glaskoppen igen, blandat med bensin. Mina frågor: kan det verkligen bli så mycket kondensvatten i bensintanken om den står tom över vintern? Ska jag tömma tanken med den vattenblandade bensinen och slå i ny d.v.s. köra tanken tom med den elektriska pumpen eller finns det någon annan bättre lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rojje99 0 Postad 3 Juli , 2009 Hej! Att tömma tanken under vintern är ingen bra lösning, tanken skall vara helt full under vintern för att minimera risken för kondens i tanken. Det kan bli en hel del under en vinter. Jag skulle prova att slå i K-sprit(finns att köpa på macken)i tanken som gör att vattnet följer med bensinen in i motorn. Detta gör att du slipper tömma tanken. Lycka till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser