Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Tobbe_Man

Weedo Gt. små problem vid vatten sport

Rekommendera Poster

hejsan alla.

Jag äger en weedo gt med en 60hk johnsson -84 två cylindrig motor på.

Men mitt problem är att den är seg upp i planing med vattenskidor och wakebord med störe meniskor... runt 100kg

Jag förstår att min motorn är lite för liten för just vatten sport med två i båten plus en tung på skidor bakom. Men jag undrar om jag på mågot sätt utan att byta motor kan få det lilla extra i starten för att plana lite fortare. Med mindre perssoner går det som en dröm, Och med dom tyngre som kan åka går det bra, då kom kan arbeta med vatten under skidorna =)

 

På min motor siter det även en propule, stora hajfenor på plantorna över propelen.

Mina hajfenor sitter ca: 4cm över lägst punkten på båten

Jag har motorn viklad så mycket in mot båten det går. ställer jag upp den ett hål så börjar den hoppa med nossen i farter över 30knop, ställer jag upp den två hål så hoppar den riktigt högt.. ska de vara så att den jämt ska sitta längs in eller är det olika från båt till båt????

Motorn är en kortriggad.

Trött och seg men lite info har ni fått så hoppas på lite hjälp. Fråga bara om det är något ni bör veta för att kunna hjälpa mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en Propulsepropeller så justera denna så att stigningen minskas. I annat fall får du  skaffa en annan propeller med lägre stigning. Håll koll så att motorn inte övervarvar.

Jag har startat på en skida efter en 55 hk på en betydligt större båt än din. 60 hk på din båt skall räcka mer än väl.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i världen och cirka 30 pannor plus (110 kg) åkte jag vattenskidor bak i grannens Uttern 440 med en Evinrude 35:a längst bak. Ok, det gick men det var lite slitigt upp i plan.

Med min betydligt tyngre båt med en Yama 60 är det inga som helst problem, iofs 30 pannor minus numera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. tycker inte häller det borde vara något problem.

Men jag har kollat lite på min motor nu och märkt att den inte varvar fult ut. har tyvär ingen varv räknare men man hör att den varvar lite och är ganska låg ljudnivå på ful gas, vilket min uppfatning av gammla två taktare inte borde vara.

 

Jag startar en ny tråd enbart om mina motor problem/reglars så man får den hjälp man behöver =)

 

Men som ni skriver så ska det inte vara något problem med en liten weedo och 60hk för vatten sport, det va vad jag trode iaf.

tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den på alla cylindrar ? (tändstift)  Vidare så är många av dessa johnson motorer värmenypta någon gång under resans gång ( känt problem på Johnson) så om den går på alla 3 cylindrarna, ta ett kompprov för att utesluta detta. Antar att du inte haft motorn sedan ny så det kan ju ha hänt tidigare utan din vetskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäkte en sak efter att jag svarat. 2 cylindrig 60hk ?????????? är du säker eller är det någon som dekaltrimmat motorn. 60hk ur två cylindrar är inte roligt och vad jag vet så var dom 3 cylindriga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan.

Va trött igår när jag skappade tråden. Det är en 82:a den gammla med bara två cylindrar.

Jag har inte haft motorn sedan ny men köpt av min kompis som fick den av sin farfar som köpte den ny, Den har stått still i över 10år innan min polare fixade till den, då bytes tändspolar. båda kolvarna till en överdimention då den hade nyp fär han farfar, där av sin villa i kariären =) Massa pakningar, impeller olja m.m sedan hade han den i några år. inna jag köpte den så gick den igenom av en ägare imellan som hade den ett år,när jag köpte den så va den servad med olja och inpeller.

 

Jag har kollat kompen föra sommaren och det såg kanon ut på båda, stiften, oljan, och bränsle filtret är byt av mig innan uppstart.

 

Men när jag säjer att den inte varvar så har jag kollat upp och mistänker att reglaget är fel justerat för har man ful gas på reglager så kan man vrida över en 1cm fram vid förgasaren????

Har inte vågat mig på att ställa om där själv än då vajern styr ju lite mer än bara förgasaren.

För om jag trycker/tvingar fram reglager mer så drar båten iväg märkbart mer när jag ligger på max fart???? frågan är ju om varvtalet är spärat från frabrik genom att inte öppna förgasarna fult?????

Hoppas man får svar här så slipper jag skappa en ny tråd =)

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan utan vidare justera upp reglaget så stt den ger fullt på förgasarna, rsten följer mned och ska så göra.

Angående din hoppande Weedo så är deta ett känt problem på vissa båtar, andra verkar inte hoppa alls. Självklart är riggvinkeln individuell, varför finns annars justeringsmöjligheter?

De där fenorna skulle jag snabbt demontera då de bromsar, speciellt som din motorn är monterad. De ligger i vattnet hela tiden och gör formodligen mer skada än nytta. Det enda positiva med Propuls är justeringsmöjligheterna, och möjligen enkelheten att byta blad om man är dålig på att navigera.

Jag har själv en Weedo som det satt en 50 hk Merc från -71 på förra sommaren, nu ska det på en 115.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

115hk blir fint de. Mistänker att du förstärkt och byggt om akterspegeln då??? för att hitta en 115 som är kort rigg lär ju vara ganska svårt =)

Hoppas du kommer att samla lite bilder på nätet om din ombyggnad så man får ta del av.

 

Ska kasta av fenorna och ställa in gasen och prova lite någon dag. Jag har även en ny alu propeller till min båt som jag kan prova med.

 

Min båt hoppar bara när jag har motorn hissad för mycket, Nu går den rakt och fint. Men jag undrade mäst om den blir starkare om jag hade haft möjlighet att ställa in den mer, eller blir dom starkare ju mer ut dom är?????

 

Men jag får prova mig fram lite så bör det bli bra, eller så gör jag som dig och kastar på en 100hk så ska den nog orka dra upp utan problem =) Motor med båt fram på =)

Men tackar för alla svar, Mvh Thomas (stavfel bjuder jag på)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är inte ombyggd. Den är ju byggd för att tävlas med och godkänd för 90 hk, så 115 kommer att funka fint. Motorn är kortriggad men kommer att vara hissad så en vertical extender skall monteras, vidare så är ett powertrim på G, hydraulstyrning, gaspedal, noskon samt en bra rostfri proppeller. Thats it! Jag har projekttrådar både på Boatlife.se och Boatsite.se.

Det är skillnad på hiss (motorn flyttas i höjdled) och trim (motorns vinkel). Jag kommer att ha min propelleraxel i höjd med botten. Ska man som jag åka en bit över 50 knop så kommer båtan att vobbla grymt med mycket motor i vattnet. Det kräver propellrar som är designade för endamålet och aluminium- (och hemska tanke) propulse göre sig icke besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...