Par_S 0 Postad 2 Juli , 2009 Hej! Minvik.se är en ny Internetbaserad tjänst som hjälper båtfolk att på ett enkelt sätt hitta skyddade naturhamnar i Stockholms skärgård. Vår tjänst tillåter användare att söka och visa lämpliga vikar baserat på rådande vindriktning och avstånd från nuvarande position. En registrerad användare har dessutom möjlighet att både bygga sin egen privata samling av favoritvikar och dessutom dela med sig av dessa med sina vänner, förutsatt att de också registrerat sig. Minvik.se befinner sig just nu i ett betatest-stadium, där vi tillåter ett begränsat antal användare att registrera sig och prova tjänsten i syfte att ge oss feedback, utvecklingsförslag och givetvis för att identifiera eventuella fel och brister. Vi ser redan idag en rad utvecklingsmöjligheter: t.ex. möjligheter att lägga till kommentarer på vikarna samt att göra en mobiltelefonanpassad version av tjänsten. Genom detta vill vi bjuda in Er till att pröva på tjänsten. Gå in på:http://www.minvik.se Pär, minvik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 Juli , 2009 Det verkar så bra vid första anblicken Pär! Men sedan kommer tankarna. Frågorna. Konsekvenserna. Mm. Lite av tjusningen med att segla är ju att man upptäcker och lägger in i sin egen databank i huvudet alla ställen och anpassar sig till väder och vind och man har väl sjökortet med sig. Att segla med tjänsterna då kan man lika gärna ta tunnelbanan (okej då,passbåten?) till Viken. Varför inte ta steget fullt ut och låta autopiloten sköta om allting hela vägen från bryggan till smultronstället så kan jag titta på TV under tiden? Smultronstället? Inte sjutton talar jag om var jag plockar kantarellerna så varför skall jag bidra till en invasion av båtar till min ännu oupptäckta vik där jag oftast får vara ensam. Eller har jag missuppfattat något. Kanske paranoid men vill inte minvik.se tjäna pengar i slutändan på uppgifter vi lämnar ifrån oss? Jag säger nej tack. Det är redan alldeles för många som vill pungslå oss med båt. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Par_S 0 Postad 2 Juli , 2009 Hej Kalman! Tjusningen kan för många vara precis som du uttrycker det. Men för t.ex. mindre erfarna båtresenärer som gärna tar hjälp i att hitta en trevlig natthamn när det börjar skymma i okända farvatten kan det kanske vara ett stöd. Smultronställena, ja, man har möjligheten genom tjänsten att lägga upp privata vikar. Dvs ingen andra användare än du kommer att kunna söka bland dem, eller du kan välja att dela med dig av dem med användare som du markerat som dina vänner, eller dela ut dem till alla - det är du som bestämmer. För vad det kan vara värt, så har jag inga ambitioner att sälja informationen om vikarna, den kan man hitta i ett flertal böcker i valfri nautisk bokhandel. Mitt mål är att få en välbesökt tjänst som uppskattas av dess användare. Tjänsten ska givetvis heller inte prackas på någon, man väljer fritt hur och om man vill använda den och jag respekterar din åsikt och tackar för återkopplingen. Vänligen, Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 6 Juli , 2009 Hej Pär! Här kommer flera synpunkter/svar. Jag klipper och citerar. t.ex. mindre erfarna båtresenärer som gärna tar hjälp i att hitta en trevlig natthamn när det börjar skymma i okända farvatten kan det kanske vara ett stöd. Det kallar jag dålig planering av nybörjare. å just de skall inte förlita sig på elektronik utan lära sig seglandet och naturen den naturliga vägen anser jag. Annars kan man stanna hemma med simulatorn och spelbordet. ingen andra användare än du kommer att kunna söka bland dem, Varför skall jag då lägga upp den på din sajt? Mitt mål är att få en välbesökt tjänst som uppskattas av dess användare. Och inget annat? Vem finansierar det eller är du en stor filantrop och altruist? Min uppfattning är att det är alldeles för många, i synnerhet nybörjare som går ut med alldeles för mycket elektronic som de förlitar sig på istället för att lära sig att iaktaga naturen och vädret och lära känna igen platser, situationer, kurser, mm, mm. De ger sig inte tid för sånt för ögat är som klistrat vid apparaten. Nu skall det bli en till menar du? Annat för de som är mera erfarna men de behöver det inte annat än som möjligen rolig leksak och backup. Men jag har ett tips att ge dig. En sorts automatisk walkie-talkie Mobiltelefon. När jag ser en båt säg 200 meter bort som jag tror kommer att slå eller gira skulle jag kunna direktanropa, utan att leta i en massa nallar efter nummeroch öronproppar och inga megafoner, att hallå röda båten tänker du svänga? Lite av en direktadreserad tankeöverföring fast med teknikens hjälp. Den skulle man kunna använda i trafiken åsså. Hej gula bilen, röda Volvon bakom dig, tänker köra om dig. Uppfinn den du så kommer jag att köpa tjänsten direkt! Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 7 Juli , 2009 Intressant filosofi. Förbjud verktyg för nybörjare eller? Mycket av det jag läser här på maringuiden pekar på att erfaret båtfolk vill att nybörjarna skall stanna hemma och förbli oerfarna. Låt dom inte komma ut i skärgården för guds skull!!! Det finns en uppsjö med verktyg, elektroniska och mekaniska men dessa får man tydligen inte använda för det är farligt att förlita sig på dom? Tja, en sanning med modifikation. Det är farligt om man bara förlitar sig på dom, ja, det innebär inte att det är farligt att använda sig av dom som komplement. Nyskapande och kreativitet är fantastiska egenskaper. Mer sådant och fler verktyg till oss som tycker om att utnyttja dom! Ni som tycker det var bättre förr och strävar bakåt till sextantens tidevarv (Jag antar att ni inte använder en klocka ihop med sextanten, slikt moderna verktyg fanns ju inte på den gamla goda tiden) kanske inte heller skall förlita sig på att moderna routrar och datorer fungerar och får helt enkelt skippa att ställa frågor här på forumet, man kan ju inte förlita sig på denna modernitet. Nej, ner till hamnen och prata med närmsta gubbe i keps i stället, så får man ett korrekt svar! Personligen tycker jag idén med minvik är trevlig och intressant. Skönt att kunna få en överskådlig bild över sjökort och väder. Mer sådant! /Henke - Trött på reaktionärt dravel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 7 Juli , 2009 Kalman skriver: Det kallar jag dålig planering av nybörjare. å just de skall inte förlita sig på elektronik utan lära sig seglandet och naturen den naturliga vägen anser jag. Annars kan man stanna hemma med simulatorn och spelbordet. Jag har ingen åsikt avseende minvik.se eftersom jag inte tittat ännu på deras sajt men jag förstår inte din åsikt. Är det dålig planering av en nybörjare för att han eller hon kollar vad andra har för erfarenhet av vikar och ankringsplatser? Om informationen finns på nätet eller i en bok lär ju inte vara någon skillnad och personligen har jag seglat och kört båt i hela livet men tittar fortfarande i både böcker och på nätet för att planera mina turer. Det är definitivt inget jag gör när skymmningen kommer och jag själv är trött efter en dag till sjöss och inte heller något jag gör addhock och gissar när jag ser en vik dyka upp. Jag vill nog veta i god tid hur förhållanden är där jag skall ankra och detta finns beskrivet i många bra böcker som jag har ombord men jag är inte främmande för att titta på nätet om det skulle finnas där. Det har ju tenderat att bli fler och fler inlägg här på MG den senaste tiden om allt som nybörjare gör fel och att man skall göra än så och än på det andra viset annars kan man stanna hemma....helt sanslöst att så många har denna inställning. Alla har varit nybörjare och alla måste få skaffa sig erfarenheten genom att vara ute utan att så många gnäller på nybörjarna. Likaså verkar du vara totalt teknik och elektronik motståndare, faktum är att fler och fler myndigheter förväntar att du har och kan använda tekniken. T.o.m sjöfartsverket drar in på mer och mer utprickningar och fyrar eftersom dom anser och förväntar att båtar och skepp numera har denna utrustning ombord. Detta gäller inte bara i sverige utan över hela världen. Vad är det då som får dig att anse att man skall fortsätta leva utan elektronik år 2009? Vi har förändrade förutsättningar och vi har förflyttat oss ganska långt fram de senaste 30 åren även om du inte märkt det. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 Juli , 2009 Kalman, elektronik och hjälpmedel finns där oavsett om du vill eller ej. Hur man använder den är upp till var och en och vi kan bara hoppas att den nyttjas med sunt förnuft. Du skriver också att Per och minvik.se kanske, möjligen vill pungslå oss seglare, men som jag ser det är det en möjlighet att få information gratis och undvika att bli pungslagen av nautiska förlagets dyra litteratur. Jag förstår och respekterar hur du känner, men du måste förstå att alla inte är teknofober. Allt som kan hjälpa nybörjare att komma ut och uppleva skärgård och hav är av godo, alla måste inte uppfinna hjulet igen bara för att du gjorde det. Per, trevligt initiativ! Jag hade själv registrerat mig om jag hade seglat i Sthlm skärgård, men jag vill inte ta upp en plats för de som behöver den bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 7 Juli , 2009 Har nu tittat på minvik.se också och jag tycker att det saknas för mycket information för att jag skall använda den. Det känns tunt... För att det skall fungera så måste man få information om djup, bottenförhållanden, service i närheten etc etc. Men ideen kan bli bra om man lyckas att få in sjökortsbilder vid vikarna tillsammans med mer allmän information. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Juli , 2009 Här finns jättebra ideér om utveckling av sidan. Kanske kan man koppla den till eniros sjökortssida? Nu älskar jag att sitta med sjökortet i knät på morgonen och planera nattens (eventuella) nya hamn men jag vet hur bedrägligt det kan vara med en helt annan topografi än man väntat sig när man kommer fram. Kanske inte skyddar alls. Blir sidan väl utvecklad kan man då gå ut ock kolla om någon tidgare vikgäst har lagt in fakta om läförhållandena i viken man hittat. Bra! Senast ändrad av ciaraud | 07 juli 2009 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 7 Juli , 2009 Ja möjligheter finns, jag har själv registrerat mig för jag tycker idén är bra. Som Ciaraud säger, så kanske det går att lägga in eniros sjökort. Men sjökorten har man väl med sig iofs. Nej som planering inför resan med skyddade platser osv ifall man överaskas av något. Så är det bra, riktigt bra. Skrev in en plats med lite info om vindförhållandena där. Här finns ytterligare info om naturhamnar, men minvik var roligare. http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA/STOCKHOLM/naturhamn.htm Lycka till, igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 8 Juli , 2009 Hej Pär, jag tycker det låter som en bra idé. Möjlighet att lägga in bilder och skärmdumpar av sjökort för att beskriva naturhamnarna vore användbart. Jag kan lika gärna köra minvik.se i min iPhone som att bläddra i en tryckt skärgårdsguide. Hoppas det funkar och att många visar intresse. MVH, Stream Senast ändrad av Stream | 08 juli 2009 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Par_S 0 Postad 21 Juli , 2012 Hej! Gratistjänsten http://www.minvik.se som hjälper sina användare att hitta passande naturhamnar, har genomgått vissa förbättringar denna sommar. Kanske tack vare det instabila vädret? :-). Sajten funkar nu bättre på ipad, tablets och andra mobila plattformar. Som länge efterfrågats används nu Eniros sjökort istället för google maps vid sökning och visning. Fler vikar finns upplagda. (I dagsläget ett hundratal i Sthlms skärgård) Tack till de som bidragit! Minvik kommer nu ihåg positionen ifrån vilken man senast gjorde en sökning (förutsatt att man är registrerad) Tar tacksamt emot feedback från er som prövar minvik. Antingen här eller på vår feedbacksida: http://getsatisfaction.com/minvik/products/minvik_minvikse Sökning på multipla vindriktningar / Pär Senast ändrad av Par_S | 21 juli 2012 | 11:39 Senast ändrad av Par_S | 21 juli 2012 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser