svulf 0 Postad 2 Juli , 2009 tjenare! fick för några veckor sen motorstopp på båten. efter mycke felsökande har jag kommit fram till att de är tändningen som är dålig på den ena cylindern. vid full gas ger den ok tändning, men tomgång och under 70% av gasen så vill den inte ge nån gnista. trodde först det var ena tändspolen, men satte in sladdarna ifrån den andra spolen, och då funkade det. har testat att koppla bort avstängningsknappen utan resultat. vad blir nästa steg? har infogat en bild ifrån min motor, markerat sladden som går ifrån den ena tändspolen in i motorn. om de är till nån hjälp, antar att felet sitter där någonstans? extremt tacksam för hjälp, eller förslag på vad det kan va för något, har hållt på att försöka meka själv nu hela semestern.. o de är typ 6 veckor kö på marina verkstan i stan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 3 Juli , 2009 Skulle kunna vara glapp i CDI-boxen. Jag hade liknande symtom tidigare, helt plötsligt dog en burken (skoj när man drog skidor ;-) ). Gick tillfälligt att avhjälpa genom att knacka på boxen med en skruvmejsel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Juli , 2009 CDI:n har två kanaler, precis som en stereoförstärkare. Skaffa ett elschema. Skifta triggers på ingång till CDI:n och tändspolarna på utgången på CDI:n. Om felet byter cylinder så så är det med stor säkerhet CDI:n som skall bytas då den ena kanalen är trasig. Om felet inte byter cylinder så är det med stor säkerhet trigger för den cylinder som felar som skall bytas. Senast ändrad av guestsson | 03 juli 2009 | 09:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svulf 0 Postad 5 Juli , 2009 tack så mycket för svaren! var nere på marinverkstan igår och hörde om dom hade nån cdi-box hemma, men dom verka inte speciellt intresserade att hjälpa till. ingen som vet var man kan få tag på just ett elschema? har testat att byta sladdarna till tändspolarna, och felet verkar sitta innan dom så att säga (det följer med till andra spolen) är de bergis cdi-boxen då eller? jag är ju extremt oerfaren gällande motorer, gillar dock att pilla o lära mig! men vilket är cdiboxen? är de den plattan som sladdarna till tändspolarna kommer ifrån? MVH Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 5 Juli , 2009 min evinrude var precis likadan,jag bytte cdi sen var problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Juli , 2009 Som jag skrivit ovan så sitter felet sannolikt i en triggerspole under svänghjulet eller i CDI:n. Att byta CDI på måfå tycker jag inte är ett alternativ. Den brukar kosta 4 - 7 tusen till Yamaha, en triggerspole vässentligt mindre. CDI:n brukar vara en låda i svart plast alt. metalll skruvad i motorblocket med en kabelhärva ut med ca 7 - 8 ledningar. På 2 cyl 55 /60 hk 70-80 tal sitter den till vänster framifrån sett. Här är ett tidigare inlägg om mCDI fel i en 55 hk Yamaha: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=229315 Det innehåller en hel det info. Om du har en likadan CDI och samma fel så kan du klara dig undan med en hundring och en hel del jobb. I denna tråd har Wanmar angivit färgerna till: Tändspolarna: 1ans cyl grå , 2ans orange från cd-box Triggspolar: vit/svart resp. vit/röd. Om din motor (bra om du berättar vilken det är) har samma färger så skall du vid CDI:n skifta: 1. vit/svart och vit/röd 2. grå och orange. Angående CDI:n så köper en del pirat via USA. Såg ett inlägg för någon tid sedan där någon frågade om dessa funkar lika bra. Jag har all anledning att tro de gör det. En CDI är mycket enkelt uppbyggd. Senast ändrad av guestsson | 05 juli 2009 | 13:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svulf 0 Postad 22 September , 2009 sedär ja... efter ett par månaders letande efter CDIbox fick jag idag reda på att min båt inte ens har CDIbox... hehe.. så kan de va... den boxen jag har på liggandes som jag beskrivt är förmodligen nån likriktare till batteriladdare... så nu återstår frågan... vad blir nästa steg? nån som har något förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 22 September , 2009 Är det en 40Hp eller ? På 40hp fram till 1980 satt det vanliga brytarspetsar med kondingar. Jag skulle rekomendera att byta brytare och kondingar. Om det är en 40Hp så sitter det dioder på varje sekundärtändspole (de som sitter utanför svänghjulet). Kolla dessa dioder också. De har till uppgift att spärra respektive halvperiod från primärtändspolen som sitter under svänghjulet. Den tändspolen har nämligen 2st. lindingar som genererar en sinusvåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svulf 0 Postad 22 Oktober , 2009 har nu lyckats grotta ner mig till brytarspetsarna, som finns! tack för den hjälpen! dom ser jävligt trötta ut! så jag tänkte att de är väll bara att byta, gick till marinan här i karlskrona, o de visade sig att brytarspetsarna kostar runt 1200 stycket.. och de är väll lika bra att byta kondensatorn me tänkte jag o dom kostar över 700 stycket... hehe... kalla mig snål, men vafan? så simpel elektronik kan väll inte va så dyr? kostar ju inget om man ska ha de till bilen? ingen som vet någon stans man kan hitta lite billigare prylar? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 22 Oktober , 2009 Köp från Marinshopen i Älvsjö. Beställ brytare och kondingar till Mariner 40Hp istället. Det är samma grejor (samma motor) men kostar hälften än från Yamaha. Jag beställde till kompisens motor i sommras. 2st brytare och 2st kondingar kostade ca 1200 kr. Inte billigt det heller men som sagt halva priset av vad Yamaha skall ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 22 Oktober , 2009 kolla även med www.marinhallen.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Oktober , 2009 snacka om pris skillnad Yamaha 949:-per st,Mariner 298:-per st samma prylar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svulf 0 Postad 22 Oktober , 2009 oookej! tackar för tipsen, märkte att mariner och yamaha är exakt samma motor, råkade ha en gammal mariner 28 med lång rigg liggandes.. och, ja.. tro det eller ej, allt var identiskt ookej, så nu är all el utbytt, verkligen allt, och nu visade sig att det trots allt var ena tändspolen trots allt.. hehehe.. testade med en annan tidigare men fattade inte att muttern som låste spolen även jordade... 4 månaders slit tillbaka ifrån noll... har dock lärt mig en del OCH nu är ju all el fräsch på motorn! nu startade ju givetvis inte motorn endå, ska ge det ett försök imorrn med, ska byta stift o lite sånt, de såg lite trötta ut med... så.. ja.. imorrn håller jag tummarna, men faan va skönt att ha fått tillbaka gnistan! spännande! tack för hjälpen än så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evinrudeHans 0 Postad 10 Juli , 2014 Hej, det verkar som om jag har ett ganska liknande fel. Om ni vill kan ni titta in på min tråd på motorbåtssnack. Tråden heter johnson mystiskt fel, kom med idéer. Jag är orolig att det kanske är reedventilerna men vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser