Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
asyvan

Buster X, räcker F60 eller kommer man sakna effekt?

Rekommendera Poster

Har väl i princip bestämt mig för en Buster X C4 med en Yamaha F60. Men räcker den till? Kommer man sakna effekt för att den blir seg upp till planing om man är en familj i? Räcker den till för vattensport (inga vattenskidor/wakeboard, barnen är för små... men tuber och ringar?)

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Buster X C4, all extra utrustning med en 75hk Evinrude E-TEC och den går väldigt bra.. Nog räcker säkert en 60hk till att du får den att plana relativt lätt, men fyrtaktare är segare än 2 taktare och väger mer..

Har aldrig hört nån säga att jag önskar jag valt en mindre motor till båten Med en F80 eller ännu bättre en E-TEC 75a så kan du de facto köra snålare vid samma farter än med en 6ohk.. Och ha kraft över..

Om du undrar om nåt angående båten så svarar jag gärna, finns vissa bra och dåliga saker som jag borde ha kollat före köpet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De tester jag läst om Buster X är det väl tänkt att den varianten med öppen planlösning och bara akterbänk och en pulpet skall funka med 60 hk medan den varianten med två pulpeter och stolar längre föröver, bänk i fören osv gör sig bäst med 80 hk.
Tror båten kan bli lite trögsåld med bara 60 hk den dag du skall sälja den. Men de skriver att det funkar med 60 hk, åtminstone med inte så många ombord. Skall du ofta åka en 4-5 el fler är 80 hk att föredra. Tror i och för sig du rycker upp en vattenskidåkare med bara 60 hk men vid såna aktiviteter vill man gärna ha lite drag i motorn och då är 80 hk lite bättre.
Men det är ju en del skillnad i pris på 60 och 80 hk Yamaha 4-takt så...
Kolla även på begagnade Buster X om det finns, kanske finns nån som landar inom din budget med C4 inredning som har Yamaha F80.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore jättebra att höra om dina erfarenheter, bra och dåliga. Tack för det.

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Yamaha körfakta ska Buster X C4 (den med stolar och dubbla pulpeter och alla lådor) göra 29,5 knop med 2 personer, 27,5 med 4 personer. Men den säger ju inget om hur seg den är upp till den farten...

Har helt enkelt inte råd med 20.000kr för en F80 just nu.

http://www.yamaha-motor.se/Images/2009_yamaha-korfakta_svenska_tcm36-127035.pdf

/Rookie

Senast ändrad av asyvan | 02 juli 2009 | 23:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min toppar 35 knop om jag är ensam eller med ett par passagerare, verkar inte spela nån större roll.

Är lite besviken på att den går en aning hackigt i motsjö, här är glasfiberbåtar mycket bättre..

Om du vill spara några slantar så skulle jag välja bort lådan framför föraren, har plockat bort den, dynorna är också borta, då de inte är speciellt behagliga att sitta på. Lite som att sitta på en balong, lådorna har ju lite stoppning i sig, och är behagligare att sitta på. Dessutom så verkar dom tåligare mot smuts och vatten. Stolarna är däremot riktigt bra..

Glöm inte att beställa dörren mellan pulpeterna, den är aningen ranglig, men hindrar fartvinden avsevärt..

Om du väljer kapell, så ta det med förvaringslåda ryggstöd för baksätes passagerarna..

Kommer säkert på mera..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hackigt? Du menar att den slår hårt... studsar? Det måste väl bero på att den inte är lika V-bottnad som andra plastbåtar isåfall.Känns ju så där om det är så, jag trodde Buster var kända för att gå bra i sjö.

Jag har beställt med dynor, men ingen dörr... gissar att jag får komplettera med den sedan. Det finns en dörr i tyg och en hård dörr.... duger den i tyg?

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick den i kapell tyg först och den duger nog, ångrar nästan att jag bytte bort den mot den skrangliga plast dörren som inte ens håller kapellet tätt, pga kardborrefäste som är omöjligt att få tätt innifrån..

Och jo, mera V botten är nog det jag behöver, en XXL eller kanske en Bayliner 185a är mitt nästa köp.. Skulle skippa dynorna och allt extra och försöka få en med en större motor istället, utrustning kan kompleteras senare.. Om du tar en med en 60hk så välj då en E-TEC eller Optimax, fyrtaktare är betydligt slöare.. Min ger en ordentlig accelerations knuff ännu efter 25 knop, när jag provade med en Honda 75 4 taktare så var accelerationen betydligt lamare..

Senast ändrad av Mark77 | 03 juli 2009 | 20:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog bort dynorna och lade till en F80 istället för F60. Får betala en slant mer... men va sjutton. Nånstans skall väl det finnas lite extra pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog att du gjorde ett bra val där. Hoppas du blir nöjd, är intresserad att höra vad dina erfarenheter är..

Se till så att dom monterar motorn tilläckligt högt, min monterades ett hål för lågt, vilket tyvärr är vanligt. Båtsäljarna är rädda att folk skall klaga på att motorn suger luft i skarpa girar. Problemet om motorn monteras för lågt är att den inte når optimala varv(För F80an tror jag 5500-5800 med normal last) Om den inte når optimala varv slits den fortare, drar mer bränsle och du får inte ut den effekt som den kan ge.

Och propellern är lika viktig, det är försäljarens sak att se till att den är rätt för båten, använder en 17 i aluminium själv.. Och kolla vilka diskussionsforum på nätet det finns för motorn, där hittar du mycket bra info..

Nådde idag 34,5 GPS knop med 4 pers ombord, full tank i motvind, så kan inte klaga :-)

Senast ändrad av Mark77 | 04 juli 2009 | 20:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha Körfakta listar ju monteringshöjd och propeller som de har testat. Det verkar vara en vettig start... det är ju gjort av Yamaha Motor Scandinavia.

Jag ändrade till F80 och tog bort dynorna för att jag insåg och höll med om att de är lättare att skaffa i efterhand än att byta upp motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt en ny X C4 men ej sjösatt. Blev rekommenderad att välja nya 70:an.

F60 räcker gott och väl för 2 pers. men barnen växer så 70 eller 80 skulle jag välja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...