Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Eustace

Felsökningstips generator

Rekommendera Poster

Hej.

Har en nyinförskaffad båt med en VP Md 11. Den sattes in 2006 så den känns toppen. Dock visar det sig att laddningslampan slocknar så fort jag går över parkerings-fart och batterierna blir ej laddade. Jag måste då dra ned till noll varv för att få igång laddningen igen. Drivremmen känns riktigt tight, bågnar inte någon centimeter när jag känner på den. Vad kan vara orsaken till att den lägger av vid högre varv? Tacksam för hjälp.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att laddlampan slocknar betyder att den laddar! så det är helt rätt, hur vet du att den inte laddar, har du mätt spänningen ut från generatorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man!

Jag mätte  ca 11,7 vid generatorn, samma vid batterierna. Faktum är bara att batterierna förblir urladdade. Hur lång motorgång kan krävas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du 11,7V i batterierna så tror inte jag att du kan rädda dessa, men däremot borde dom ge tillräckligt med spänning till D för att generera en fältspänning och få igång laddningen....plocka bort generatorn och åk till någon båt/bilelektrisk firma som kan kolla den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstod inte det där med de generar och D , men tackar för rådet att kolla generatorn. Dock lite konstigt att den skall kärva då motorn ändå är ganska ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

eftersom MD11;an slutade tillverkas 1983 (c:a) så har förmodligen inte fått en ny sådan monterad år 2006.

Kanske har du fått en nyrenoverad ramlager, kolvar , foder ringar m.m. men knappast ny.

Ta du och kolla upp generatorn, antingen hos en verkstad eller så skaffar du en tångamperemeter.

Men av spänningen att dömma så är dina batterier slut (dom är faktiskt förbrukningsvara).

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en D utgång på generatorn som man skall tillföra 12V på via tändningslåset och laddlampan, den spänningen behövs för att magnetisera generatorn så att den laddar, när laddningen är igång så slocknar lampan p.g.a att det kommer ut spänning från D igen, vilket innebär att det kommer upp på bägge sidorna om laddlampan och den slocknar för att - har blivit .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...