Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
DMartensson

"Normalt" oljetryck i inombordare Mercruiser 5.0 MPI?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en inombordare Mercruiser 5.0 MPI V8 (med Bravo 3 drev) på ca 65 timmar årsmodell 2006 går precis som den skall, dock har jag lite högt oljetryck anser jag, som glad amatör.

Då det är första året med denna båt så har jag tyvärr ingen referens att jämföra med, därav min fundering.

Oljetryckmätarens skala är på 40-80 PSI där jag ligger på följande:

Cruise speed: ca 60-65 PSI

Full gas: 75 PSI

Vad har ni för erfarenhet som har liknande snurror? Kom gärna med förslag och inspel!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen ingen som kan delge sina erfarenhet med likande motorer och oljetryck!?

Vilket hjälpsamt forum...

Senast ändrad av DMartensson | 06 juli 2009 | 19:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten gått i varma vatten, typ Florida, så kan föregående ägare ha använt en olja som är för tjock för vårt kallare klimat. Eller så är det fel på givaren eller så visar mätaren fel helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ha ca 4 när den ligger på 3000-3500 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack. Jag ligger då på 4,9-5,3 kg...frågan är om det är onormalt högt eller ok?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om det hjälper alls...men jag har en 3-liters VP (rak 4:a)

Bifogar bild på mätaren och skalan, 40 PSI är rakt upp på mätaren...när jag kör så ligger trycket på 40 PSI vid låg fart, sen går den upp till 60-65 PSI vid planing. Full gas har jag inte kollat...kör så sällan på full gas.

post-10005627-1394236032,5599_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag vet inte om denna tråd lever men jag har samma känsla på min Mercruiser 5.0 Mpi från 2009. Oljetrycket sticker iväg så fort jag belastar motorn och ligger på ca 75 PSI vid full gas. Jag har googlat efter information och hittat detta:

http://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-50l-marine-engines-specifications#

Det verkar som om ett oljetryck mella 30-60 PSI är ok vid 2 000 varv och jag ligger precis över detta. Motorn går rent och fint i hela registret i övrigt men man blir orolig att något är fel. 

Tacksam för eventuella tips, jag bifogar en bild, 30 MPH motsvarar ca 3 500-4 000 varv för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...