Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Karnak

Svårt att lägga till med aktern mot bryggan?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en allmän fråga till angående att lägga till med aktern mot bryggan.

Det är så att jag funderar på att hyra en båt i Medelhavet, där det som alla vet är brukligt att lägga till med aktern mot bryggan. Något som jag aldrig gjort tidigare.

Skulle vilja ha era kommentarer till hur svårt ni ser att det är att göra med en 34-43fot segelbåt.

Min tidigare erfarenhet är att jag har seglat/seglar tillsammans med kompis på hans 31-fotare. Med denna har jag lagt till med fören mot bryggan flera gånger. Men det här med att backa/manövrera i trängre hamnar med segelbåt verkar vara lite av en annan konst. Har i övrigt de navigations och VHF-behörigheter som krävs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Det är enklare att backa. Båten styr direkt och du kommer först till bryggan :) Bara att hoppa och dra Skrattande

Nejdå, men som du säger är det brukligt att man lägger till med aktern först i medelhavet. Vanligast helt klart. Men alla gör det inte, tyvärr får jag samtidigt lov att säga då. När du ska ut från bryggan så förstår du vad bra det hade varit med aktern mot bryggan/kajen. Man slipper vända upp o.s.v. vilket kan ställa till problem när det är mycket trafik.

Det ÄR enklare Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, på vissa båtar är det faktiskt enklare med aktern mot. Oftast de båttyper man ser som charterbåtar, Bavaria, Jeannau (stavning?) etc. D.v.s. fenkölade båtar med bra roderverkan och relativt flatbottnade som styr lika fint bakåt som framåt och snurrar på en femöring. För våran del t.e.x. med långköl och rätt dålig backverkan som måste upp i dryga två knops backfart innan rodret gör någonting alls utom att bromsa, för oss är det inte lättare att backa in Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kompisar som blev tillsagda i en hamn i medelhavet när dom la sig med stäven mot kaj - så fick man inte göra!

Jag som vill bada jämt hoppas slippa möta sådana hamnvakter för jag vill verkligen ha aktern utåt!

Senast ändrad av ciaraud | 02 juli 2009 | 17:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sverige har jag hört att det förekommer att man inte får backa in så här kan det väl vara tvärt om. Det är ändå lite mer logiskt för om alla går in med stäven så får det väl kanske plats fler båtar iallafall? Hm, eller egentligen kanske det skulle vara varannan rumpan in.

Det är mycket lättare att gå iland på en låg brygga om man backar in - med vår båt iallafall. Vilket som är svårast att angöra? Vet inte, tycker båda hållen kan vara kluriga... Skäms

Senast ändrad av mariatherese | 02 juli 2009 | 17:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem att backa in - tänk bara på att det inte är som med en bil. Alltså, du kan inte komma in med fören, göra en sväng och backa in som med en bil på en parkeringspats. Det har att göra med att de flesta båtar har rätt kraftig propellerverkan vilket gör att det tar ett tag innan båten styr som du vill.

Alltså, börja backmanövern i god tid innan du kommer fram till bryggan. När du fått upp farten kan du lätt kompensera propellerverkan och har full koll på styrningen.Dessutom har du faktiskt bättre koll på läget eftersom du ser tydligt när du är framme. Du kan backa in ganska snabbt om du t ex har stark sidvind eftersom båten stannar snabbt när du lägger in fram och ger gas. När du hittat luckan du skall in i mellan båtar, start backmanövern en bit ut så att du har kontroll. Ha en person i fören som släpper ankaret på lämpligt avstånd (ett annat skäl för att du måste starta manövern en bit ut). Se till att du inte korsar någon annans ankarlina - inte populärt. När du lagt fast båten i aktern är det bara att sträcka upp ankaret, lägga ut landgången och njuta av hamnlivet. Lycka till!

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka hamnar får man inte backa in i? Bara så vi kan utesluta dom.

Vi måste ligga med aktern in för det går inte att komma iland från fören. Så att backa ser vi inte som något större problem. T.o.m jag backar in vår 53 fotare på plats i lugnt väder. Busväder får guben ta rodret. Skäms  Än så länge.

Ett tips är att stå med näsan i färdriktningen, mot aktern i det här fallet, och styra !bakom ryggen då är det mycket lättare att styra åt rätt håll.
Ha inte så hög fart heller, det behövs inte. Har du bogpropeller kommer det att gå som en dans.
Ett annat tips är att träna mot en prick eller boj innan man backar in mot kajen.

När vi går in 8vi har bogpropeller) så har aktern nästan passerat platsen innna vi börjar svänga med bogisens hjälp. Möjligt att du måste börja svängen tidigare utan bogpropeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vilka man inte får backa in i (än) men vi fick följande kommentar häromdagen:

Åh, har ni backat in? Får man det här? Det är ju så många hamnar här på västkusten i vilket det är förbjudet!

Då låg vi i vår hemmahamn och där står det inte i några regler att det skulle vara förbjudet och gode hamnchefen har inte sagt något om det. :)

Att det finns hamnar där man inte tillåter det är således alltså bara hörsägen (som jag trodde på utan att ifrågasätta då jag så sällan ser de som backat in). Någon som vet om gubben hade rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En anledning till att man inte vill att man ska backa in kan kanske vara att man inte kan garantera djupet mot bryggan. Man kan alltså riskera att båtars roder skadas.I vår hamn är det vissa platser där man inte kan backa in av den anledningen.

Annars har jag svårt att förstå varför man inte skulle få lägga sig som man vill, varken här eller i medelhavet.

Vi har valt vår båttyp bla för att den har låga fribord (jmf kontinentalbyggen) vilket gör att vi kommer att kunna lägga till med stäven bekvämt - även när vi blir äldre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Ja det är en liten konst det där.
Mot vädrets makter kan man inte göra mycket, utan man får försöka utnyttja
vinden istället. Klurigt ibörjan, men kommer man bara underfund med hur båten driver så går det som en dans sen Flört

Ps Trots det så gör man fel ibland och får ta om, svårt att klyka kanske Skrattande Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går många myter kring det där med att backa in mot bryggan.

Det härstammar antagligen från USA och deras båtmodeller som oftast inte är gjorda för att ta sig fram till stäven. Men jag har aldrig hört att det gäller segelbåtar.

Själv tycker jag att det är bäst att lägga segelbåten med sittbrunnen mot vattnet så slipper alla komma så nära när man tex sitter och äter, hånglar och virkar. ;)

Men rent tekniskt så är det ganska lätt att lägga till med aktern först, bara det att den vind-driver lite lättare i fören...

Lycka till!

Bamyl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju skönt att det bara var hörsägen. Vi får väl se om vi blir avvisade pga vår tilläggning i sommar. I såfall lär jag återkomma om det Förvånad

Att man måste ta hänsyn till roder och djup är ju lika självklart oavsett åt vilket håll man lägger till.

Vad gäller privacyn in sittbrunnen kan jag inte annat än hålla med. Som tur är har vi centersittrbunn och en jolle på akterdäck, så insynen blir inte så enkel. Men i en båt med akter sittbrunn hade jag nog funderat både två och tre gånger om att backa in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min man transportseglade hem en segelbåt från Grekland en gång och kom då till en hamn som ligger utanför Capri (Ventotene?). Där får man inte läggat till med akterntill deras förvåning.

Det av samma orsak som det  på vissa ställen är olämpligt att göra det i Sverige nämligen att bryggorna ligger vid land och att botten sluttar ner under bryggan. Det kan alltså vara väldigt grunt precis vid bryggan men lagom djupt 3-4 meter ut där kölen är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi har en nyare Beneteau segelbåt med akter lämpad att ligga mot bryggan. Beroende på att vi har peke med inbyggd stege blir det ändå alltid fören in. Det är inte en hörsägen att man i vissa hamnar inte får ligga med akter in. Det beror då oftast på att man har fast akterförtöjning. De tamparna är fästa i bryggan och men motorbåt med drev är det lätt hänt att man med aktern in av misstag kapar dessa linor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...