Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
hobbat

Hjälp! Min Md 17 vill inte starta.

Rekommendera Poster

Hej, har en båt med en Penta Md17 i.

När jag försöker starta så går den segt., känns nästan lite orkeslös. Efter en stund e batteriet helt slut och kablaran väldigt varma.

Kan det vara batteriet som e kass, har haft ur startmotor och kört direkt med startkablar mot ett bilbatteri. Startmotorn verkar då gå som den ska.

Båten har stått still på land hela förra säsongen.

Funderar på om det e batteriet eller ärg i kablar. Är mycket tacksam för hjälp då båten skall säljas och motorn inte startar.,.,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite märkligt att fråga innan man tittar själv. du förstår väl att ingen här kan svara på frågan kan det vara?.

börja förslagsvis med att kolla syran i batteriet med en syramätare ...kan köpas på macken eller biltema eller nåt.

syran kass= köp nytt eller försök ladda med laddare

att kablarna blir varma beror på att du kör startmotorn....VAR FÖRSIKTIG...du bränner startmotorn.

har en md17 i min lilla skuta så jag vet.

jag tycker att det låter som du behöver lufta bränslesystemet

manual finns att ladda ner hos penta om du inte har någon sådan

alltså börja med att lufta maskin, låna ett fräscht batteri och din motor kommer säkert igång

detta är en enkel gammal spis som går på allt med olja i

hoppas det går bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae., märkligt att fråga vet jag inte., det e det forumet är till för.

Fick visserligen start på motorn idag, men jag var då tvungen att koppla strömmen direkt på startmotorn. Då startade den och gick som en klocka som den alltid gjort.

Men kopplar man allt som de ska händer inte mycket.

Mors

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt ut batterikablarna. Det verkar som om du har kontaktproblem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket märkligt detta,. efter att motorn gått ett stag stängde jag av den, upprepade det fler gånger utan prob. Nu helt plötsligt bara den dog som om den inte fick soppa.

Totalvägrar att starta nu,. låter som att den e på gränsen att komma igång., funderar på att köra med startgas några gånger.

Mors

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm., Nu är statusen följande.,

Motorn går igen som en klocka, dock med lite dippar med väldigt långa mellanrum.

Motorn vägrade starta, men jag tänkte att det kan omöjligtvis blivit nåt problem med motorn utan vidare. Laddade upp batteriet, körde i startgas, motorn gick trögt, ökade gasen nästan till max, inget hände, ojämn slö gång, och helt plötsligt varvade motorn till och nu går den som sagt hur bra som helst. Fast med ojämna långa intervaller låter det som den får en gnutta dåligt med soppa.

Kan det vara filtret som e kass tro=?

Bajskeorven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

d jag menade med märkligt att fråga var att jag brukar titta efter och felsöka innan jag frågar  så nog om detta....kanske fel formulerat..

har du luftat bränslesystemet för min beter sig likadant om d finns en bubble nånstan.

jag har 2 filter

förfiltret med siktglaset och ett huvudfilter strax innan bränslepumpen.

min maskin är väldigt känslig för luft i systemet och dippar också o går o sen dör osv

men sen jag drog åt allting och lossade sista stället på bränsleledningen och handpumade tills d flödade ordentligt(söligt värre) så går den som ett sweitziskt urverk.

rena kablar är ju bra men mej veterligen påverkas inte gången av elfel eftersom d är en gammal diesel som du skulle kunna veva igång om du orkade och sen går den ju utan ström

rätta mig gärna om jag har fel

testa att kallstarta eller vad d heter. håll ute dödaren när du startar för att sen trycka in den..eller frilägg spakarna på topparna,starta och tryck ner dom och se om den startar lättare.

om du vill har jag manual o spränskiss på min pc så jag skickar den gärna om du vill

hoppas att d löser sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...