Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
ankarbox

Utnyttjar nog inte mina trimplan på rätt sätt...

Rekommendera Poster

Båten har  fabriksmonterade trimplan. Brukar normalt inte ens tänka på dem, men använder dem med framgång när båten är snedlastad eller då det blåser mycket.

Så började jag plötsligt fundera på hur de egentligen skall vara inställda vid de tillfällen när man inte har problemet att båten lutar. Skall de vara maximalt ned- eller uppfällda? Mittemellan? Skall man använda dem aktivt eller bara ställa dem i ett neutralt läge? Vilken är den mest bränslesnåla inställningen? Hur ställer man dem lämpligen i hög sjö? Vid stiltje?

Kort sagt vore jag tacksam för tips om hur man på drar nytta av sina trimplan - om det inte handlar om att korrigera bort att båten lutar i sidled.

Pinsamt att frågaSkäms, men å andra sidan har jag grym med tilten. CoolGlad

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan är till för att korrigera sidolutning. Lutar inte båten så ska trimplanen vara max uppe för att inte bromsa är min åsikt.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju  också användas till att få upp båten snabbare i plan om den är baktung, och för att få ett bättre gångläge under planingsfart.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trimplan är precis som tilten till drevet gjorda för att användas aktivt, bara att pröva sig fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur trimplanen bör användas beror mycket av vilken typ av båt du har.

Jag kör en planande båt som också körs planande så snart detta medges.

För att spara bränsle använder TP så lite som möjligt och då bara ett i taget.

Vid sidvind vill båten luta mot vinden (lustigt fenomen som beror på att man styr emot). Jag har funnit att resan blir betydligt komfortablare om båten med TP istället lutas från vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan vinkla ner trimplanen när du skall dra på så kommer ej fören att peka så mycket upp i skyn (dvs lite snabbare upp i planing).

Vinkla ner i motsjö för att hjälpa till att trycka ner nosen så den klyver vågorna istället för att studsa på vågen. Går ju att använda Powertrim för detta om man vill.

Vinkla ner när du kör sakta om din båt har tendenser att sligra sig, fören trycks ner mer och kurshållningen förbättras i regel något.

Vid stiltje, om inte båten lutar, så skall ej trimplanen vara nere, upp med dem.


/Bo



Senast ändrad av bossee | 02 juli 2009 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...