Bayliner2556 0 Postad 1 Juli , 2009 köpte en bayliner 2556 med rasad motor nu har jag renoverat den men den går bara i 20 kn på 3600varv motor marine diesel 250 hp 650nm max varv 3600 drev sx-c2 1.51:1 monterat på drevet en underdel duoprop dp-s vet inte utväxling propellrar är x4 komposit jag tog bort drevet och snurrade på motoraxeln 10ggr och propellern snurrade då 5.5ggr någon som har några tips verkar svårt att få hjälp Senast ändrad av Bayliner2556 | 02 juli 2009 | 05:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 2 Juli , 2009 Om varvtals spärren slår till så kan det betyda att du har för små proppar. Båten borde gå betydligt mera än 20 knop. Vet du vad max fart/vartal va på båten innan motorn rasade? Har du bytt underdel på drevet? isåfall kan du ha satt på en underdel med annan utväxling än original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 2 Juli , 2009 Om du fick snurra motoraxeln 10 varv för att få 5,5 varv på propelleraxeln så har du ju en utvxl. på närmare 2:1 inte 1,51:1 -antagligen så som nämns att du fått fel underdel- byt proppar till högre stigning så blir det säkert ok. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 3 Juli , 2009 inte jag som bytt underdel men det finns tre olika dp-s underdelar max varv är 3600varv vilken propeller ska man ha är x4 idag funderar om f6 eller f7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 11 Juli , 2009 har köpt D7 prop men ingen test i helgen var inte jag som rasade den men troligen har dom legat och plågat den så här medelar resultat när jag testat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 11 Juli , 2009 Bakom anoden som sitter innanför propellrarna så ska det vara instansat i drevhuset vilken utväxling som drevet har. Sen kan det ju vara så att underhuset är renoverat av någon som har monterat i en helt annan utväxling än vad som står på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 2 September , 2009 provkört i sommar med d7 proparna ligger på 22 knop i 3000varv orkar inte varva ut när det är lite motvind men annars gör den ca 28 knop på 3400 varv skulle kanske vara en d6 men detta funkar hyfsat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser