Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Dan Nilsson

Problem med mercury 60hk 2-takt

Rekommendera Poster

Gäst Dan Nilsson

Hej, min 60hk mercury 2-takt har gått runt 20 timmar nu totalt. den är helt ny alltså. På de sista turerna har jag fått problem ett par minuter efter att jag börjar köra. Motorn reagerar svagt på gaspådrag och den varvar inte upp även om jag drar på fullt. Den puttrar bara vidare på 1500 varv ungefär. Efter ytterligare en minut dör den utan att jag kan göra något åt det. Försöker jag starta igen händer ingenting. Dock har jag lyckats få igång den genom att pumpa på gummiblåsan igen och sedan starta den igen. Den brukar då vara lite stabilare men det känns inte särskilt tryggt ändå. Den ska in på service om en månad. Några ideér på vad som kan vara fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Öppna luftskruven på tanklocket om du har lös tank. Annars kollar du luftningen till den fasta tanken. /Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dan Nilsson

luftskruven är öppnad. Känns mer som att motorn inte får tillräckligt med bränsle på låga varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Låter helt klart som att bränslefiltret är igensatt, men efter som den är så ny så kan det vara fel på det istället, eller fel på tanken, slanganordningarna. Testa med annan t.ex lånad tank och slang. Filter sitter på flera ställen, men ett kan ju ställa till en hel del. Annars har du väl garanti kvar...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, fiskar upp gammal tråd här, men jag har en sånhär motor och upplever idag exakt detta problem som trådskaparen beskriver.

Tråden kanske inte bör ligga i övrigt? Men nu gör den det…

Min luftskruv är öppen, mitt bränslefilter är mindre än 3 gångtimmar gammalt. Dock trollade jag med motor senast jag var ute, fyra dagar sedan. På halvgammal (oktober) soppa. Var det dumt? Idag var den svårstartad och när jag väl fick igång den gick den bra i 20s på runt 4500 varv sedan gick motorn ned helt plötsligt till 1500 varv. Poff. Trodde först motorn dog och/eller att gasvajern gick av men det var det inte visade det sig när vattnet lugnat sig o jag hörde/såg att motorn var igång o varvade 1500. Är detta sopparelaterat? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...