Stealthman 0 Postad 1 Juli , 2009 Har haft problem med att min motor går varm sedan sjösättning. Tempmätaren har gått upp och ner ibland långt upp i det röda området och sedan ner till grönt. Plockade bort termostaten och då stod nålen på kallaste läget hela tiden. Köpte ny termostat idag och ny impeller och installerade. Nu går tempmätaren upp till mellan grönt och rött och stannar där inget svaj. Men stiger sedan sakta när man har jämn belastning på motorn ca 1500rpm i någon timme till det röda området och stannar där. Sänker man då varvtalet till tomgång så stiger den ytterligare lite i det röda för att sakta sjunka men inte mer än till mittimellan röda gröna. Varvar man upp den i friläge så sjunker tempen lite. Den nya termostaten är 75graders vet inte vad det var innan men är ganska säker på att den var likadan och det spolar jätte mycket vatten ur avgassystemet och inget läkage. Det är en VP md11c med sjövattensystem båten går i Vänern. Kan det vara så att termostaten är av fel typ 75graders och att det ska vara en med 60graders eller är det att något med cirkulationen i motorn som är på väg att ge upp? Är det bättre att plocka bort termostaten och låta den gå kall istället för lite varm eller kan man borra ett litet hål i termostaten för bättre flöde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 1 Juli , 2009 75-graders termostaten är jag rätt övertygad om är till ett system med slutet kylsystem. Till sjövattenkylt bör det vara en 55-60 graders termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 1 Juli , 2009 7993-11 på Hjertmans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 1 Juli , 2009 Precis, står under reservdelar för färskvattenkylning= slutet system. Original sjövattenkylning ska vara 63 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 1 Juli , 2009 Ok då är det fel termostat. Är det någon som har en länk till en 62°C termostat? Senast ändrad av Stealthman | 01 juli 2009 | 20:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 1 Juli , 2009 Det är inte bara öppningstemperaturen som skiljer mellan termostaterna. Vid sjövattenkyld motor går vattnet genom termostathuset och ut i avgaserna,när motorn är kall. När motorn blir varm, öppnar termostaten utloppet från motorn, samtidigt som den stänger by passen i termostathuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 2 Juli , 2009 Det är bara öppningstemperaturen som skiljer. Kör man med sjövattenkylt system så by-passas vattnet ut i avgassystemet tills termostaten öppnar och motorn kyls. Båda vattenflödena går sedan ut i avgassystemet. Vid slutet system by-passas kylvattnet tillbaka till värmeväxlaren tills termostaten öppnar. Sedan går båda flödena till vvx:aren. Sjövattnet går i detta fall genom vvx:aren och sedan direkt till avgasutsläppet på motorn. Ingen skillnad på funktionen på termostaterna alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borgede 0 Postad 7 Augusti , 2009 CVar sitter Termostaten på md11:an ? Har exakt samma problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser