Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
hawkeye6540

Skiljerelä

Rekommendera Poster

Jag har en liten fundering angående elen i båten. Jag är i full färd med att dra nytt elsystem i båten och koppla in ett Skyllermarks skiljerelä. Funderingen jag har är hur man ska dra pluskabeln till tändningslåset. Som jag har gjort nu har jag kopplat denna via en hängsäkring från startbatteriet. Från tändningslåset har jag sedan matat plus till övriga förbrukare via en säkringspanel exempelvis stereo, kylskåp m.m. Fråga är nu, blir det fel att koppla tändningsplusen från startbatteriet? Skall man istället koppla denna till förbrukarbatteriet? Jag har även dragit plus till knappsatsen där jag startar lanternor, utsugsfläkt m.m. via en hängsäkring från startbatteriet till knappsatsen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningslåset är ingen kopplingspanel.

Hängsäkringen från startbatteriet till tändningslåset är som du beskriver kopplingen en single-point-of-failure, blåser den så slocknar allt, motor, stereo, kylskåp och allt annat som försörjs via den.

Du ska väl koppla om så att säkringspanelen för stereo, kylskåp, belysning och annat förbrukning sitter på förbrukningsbatteriet ?

Jag brukar tänka så här:
Allt som inte har med motorn att göra, altså sånt som kan tänkas användas någon längre tid när motorn INTE är igång ska INTE strömförsörjas av startbatteriet, det är då förbrukare.

Pluskabeln till skiljereläet:s manöverspole ska självklart kopplas till tändningslåsets  läge on ==startbatteriet om du inte har en generator med D - anslutning.

Senast ändrad av Gunnar_ | 01 juli 2009 | 18:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...