MartinX 42 Postad 1 Juli , 2009 Alla verkar ha glömt regeln att man i varje situation är skyldig att göra allt man kan för att undvika kollision, att dunka in i sidan på någon annan och efteråt hävda att den andre borde väjt undan enligt väjningsreglerna resuterar bara i att den som körde på får värre påföljd än den påkörda eftersom det är vådslöshet att utsätta andra för fara. Om man hävdar att man inte såg den andra får man ändå en del av skulden eftersom man är skyldig att hålla utkik horisonten runt hela tiden. Ja även om man blir uphunnen och påkörd bakifrån blir man delvis skyldig för man är skyldig att väja när man borde insett att det är risk för kollision och såg du inte den andre komma ikapp har du inte hållt utkik.... Dom idioter som håller på sin rätt in absurdum kommer den dag dom kolliderar med någon annan bli varse att sjövägsreglerna inte är vad dom tror. Dessa idioter är oftast seglare faktiskt som verkar spendera väldigt mycket tid med att fundera på vad andra borde göra, trevligt på sjön verkar dom inte ha heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 2 Juli , 2009 Där har vi väl essensen av hela diskussionen! Sjövett! Och därför blir man delvis skyldig även om man har rätten på sin sida. Man ska göra allt för att undvika kollision. Och det kan nog upplevas så att seglare driver sina väjningsrättigheter väl långt och detta eftersom de oftast har fördel. Fånerier, och det är detta som gör att det är mest rogivand, trevligt, skönt, m.m. att segla en bit utanför kusten. Sen kan man ha en j*vla massa papper och stämplar och tycka att man är hur bäst som helst, men om man inte har rätt förhållningssätt till sina papper, sjövett, havet och medbåttrafikanter spelar det ingen roll. Fin och stor båt, stämplar och papper, och en idiot till rors är fortfarande en idiot till rors! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 2 Juli , 2009 det går också att titta lite i den här: http://www.sodrastenungsund.se/files/sjoassistans_forsakring_sakerhetsguide.pdf Skriv ut och ta med i båten! Och gör likadant med följande: http://www.modernaforsakringar.se/files/neI4looT.pdf För övrigt så förstår jag inte antingen segel eller motorbåtsproblematiken och diskussionerna. Försök att tänka SJÖMÄN (det innefattar också kvinnor!) och försök att lära er gott sjömanskap oavsett vilken båttyp ni framför! Ni som tycker och tror att det ena är bättre eller sämre än det andra är förmodligen på havet bara för att visa upp er och er båt (ofta är den hyrd) och tror att medbåttrafikanterna imponeras av det kapital ni har råd att plöja ner i nått ni inte klarar av att hantera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 2 Juli , 2009 Två vindögda segel styr rakt mot varann. Sån't händer i regel ej sjöfolk som kan. Povel Ramel (Travesti på ”Två solröda segel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 2 Juli , 2009 Den känner vi igen från Kustskepparexamen, så solklart! Håller med om att det är många som gör fel. Ett exempel är oredan med båtar som hela tiden går den kortaste vägen och då tvingar andra att väja. Det finns ingen regel som säger att man i en passage/ett sund skall hålla sig på högersidan vilket ibland gör det lite rörigt. Vore bättre och även säkrare om alla kunde hålla sig till högertrafiks-tänket istället för att sick-sacka mellan mötande båtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 2 Juli , 2009 Ansvaret Du är alltid ansvarig om båten kolliderar. Det innebär att vid en vållandebedömning av en kollision får du ta en del av ansvaret, även om du är seglare och hade styrbords halsar.Du är skyldig att ha uppsikt och undvika kollision så långt det går. Ja men var det frågan, eller en fråga?Naturligtvis har alla ett ansvar, men hur fungerar det med självrisken? Jag var nog lite, ehe otydlig, ber om ursäkt för det. Pratade med en kamrat som arbetar på Folksam och han sa att bolagen brukar göra upp det där sinsemellan först. Sen är det bara att byta namn och adress snabbt som ögat. En mycket bra idé innan man bestämmer sig för köp av båt. Är att först hyra. Kanske att det därför är sämre kvalitet på kunskapen där. Men då säger en svåger att han arbetar nästan dygnet runt och är utomlands mest hela tiden. De veckor han är hemmavid vill han inte stå och bottenmåla. Hehe, ja det kan man ju förstå. Han har alla papper annars och jag tycker han gått kan stå och måla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 2 Juli , 2009 Han (svågern) kan gott stå och måla, putsa, reparera m.m! Jag har två båtar att ta hand om och pendlar mellan Göteborg, Frankrike, Tyskland och ibland nån avstickare till England. Allt handlar om rätt fokus och prioriteringar! .... som tur är är frugan uppvuxen på och i havet precis som jag! Vad gäller självriskfrågan så kan jag bara rekommendera detta: UNDVIK ATT KOLLIDERA, NAVIGERA RÄTT SÅ DU INTE GÅR PÅ GRUND! SITT STILL I BÅTEN! NJUUUUUUUUUUUT! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gittan 0 Postad 2 Juli , 2009 Är själv ute på sjön för att koppla av jag kan vänta överlåter till andra att hetsa fram och köra över mänskor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 2 Juli , 2009 det verkar som jag har hetsat fram och kört över tillräckligt med människor här inne på forumet ...... nu sticker jag ut på havet och kopplar av. Kommer tillbaka imorgon som en ny och snällare människa/forumsdeltagare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 20 Augusti , 2009 Är det så? Efter en helk i Lysekil tror jag att det är så: Flybridge båt går förre styrpulpet. Den som kollar på plotter har företräde framför den som använder sig av sjökort. Snipa har företräde för allt forutom stora motorbåtar. Den som hälsa först får väjar först. Snabbast går före. Den som behöver inte väjar överhuvudtaget är snabba stora motorbåtar där man användar sig av en plotter och har en norsk flagga där bak. Jag hade iallafall ingen nytta av mitt förarintyg, jag jobbade bara för att undvika kollisioner :-). Då är tyska motorvägen mer disciplinerad :-) grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 24 Februari , 2011 underbara kommentarer och analys! ) ja, autobahn är faktiskt ett under av disiplin och användande av blinkers, kolla i backspegel och att ligga i rätt fil. Flyter på bra! ) Vi får hoppas flytet blir bättre bland båtfolket här på västkustens farledsautobahn säsongen som kommer. Väl mött därute! (f.ö. vill jag meddela att jag skaffat en snabbgående jättestor snipa med flybridge och plotter och kommer aldrig att hälsa på någon) Senast ändrad av Buvallit | 24 februari 2011 | 13:56 Senast ändrad av Buvallit | 24 februari 2011 | 13:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser