Buvallit 0 Postad 1 Juli , 2009 Datum: 090524, söndagen i kristi himmelsfärdshelgen Position: N 57º 44.040', E 011º 39.850' (strax NV om Hälsöhuvud) Vind: NV 5-7 m/s Båt: Scanmar 33 nr 96, Aquaphine. Seglande i en slör för styrbords halsar (vinden kommer in om styrbord) med kurs rakt söderut. En kabellängd kranbalksvis styrbord (snett föröver om styrbord) ligger en annan segelbåt med samma kurs förande segel. Strax styrbord om denna båt kommer ytterligare en segelbåt (gulskrovad Marieholm 26?), men denna för babords halsar och kryss. Den gulskrovade sniker just akter om vår kurskamrat och siktar rakt mot vår styrbords skrovsida, ingen tendens till kursändring. För att inte kollision ska inträffa, med katastrofala följder, väjer jag lätt styrbord och seglar ca 1,5m akter om ensamseglaren i den gulskrovade båten varvid han skriker för full hals och argt: LÄR DIG VÄJNINGSREGLERNA FÖR H-E! Mitt svar, också för full hals: DU KRYSSAR OCH HAR VINDEN IN OM BABORD, JAG GÅR FÖR SLÖR! IDIOT! Jag tror inte ens han hörde. Och om han hörde, förstod han då? Förstår Ni? Hur är sjövanan och sjövettet beskaffat så här i båtsemestertider bland er som semestrar till sjöss? Kan ni verkligen, eller tror ni att ni kan? Kan det t.o.m. vara så att ni är säkra på att ni kan och därför uppträder aggressivt och livsfarligt till sjöss? Jag väljer att segla långt utomskärs (även i hårt väder) för att slippa aggressiviteten, arrogansen och okunskapen bland båtsemesterfolket inomskärs i farlederna längs västkusten. För övrigt hoppas jag innerligt att det införs någon sorts båtkörkort väldigt snart. Jag önskar er alla en god båtsommar utan p.g.a. dåligt sjövett uppkomna incidenter! Vid pennan, till sjöss och till rors Skeppare Sôôrn Fartygsbefäl, maskinbefäl, fiskarpojk, f.d. flottist, seglare .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 1 Juli , 2009 Hej, Är det inte så att den som är närmast vind lämnar företräde för den som är i lä? Oavsett styrbord/babord? Styrbord/babord används när båda flytetygen är på väg mot vinden? Rätta mig gärna om jag har fel... /Jonas Senast ändrad av Hstrom | 01 juli 2009 | 13:55 Senast ändrad av Hstrom | 01 juli 2009 | 13:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 1 Juli , 2009 Den segelbåt som har vinden in på babords sida väjer för den som har vinden på styrbords sida. Om segelbåtarna har vinden in på samma sida väjer den som är i lovart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 1 Juli , 2009 Låter som att gulingen går ohämmat på högerregeln. Själv håller jag till i Stockholm, men har motorbåt. Tycker ofta man ser segelbåtar som kör chickenrace både mot motorbåtar, men även andra segelbåtar. Många TROR nog att de har järnkoll på reglerna, men har det uppenbarligen inte. Finns ju seglare som tycker att man som motbåtsägare alltid ska flytta på sig, även om man ligger för ankar. Man kan ju vara i vägen i deras kryss... Många beter sig rätt tjurigt och vill hålla på sin rätt rätt, oberoende av om de har den eller inte. Får ibland känslan av att det är samma slags människor som springer rakt ut över övergångsställen och hytter med näven för bilar som tvingas tvärbromsa. Kanske har de inte lyckats så bra i livet och söker upprättelse på annat vis? Vad vet jag... Behövs nog en psykolog för att förklara beteendet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 1 Juli , 2009 Det verkar vara den allmäna egoismen som gäller. Och parallellerna i biltrafiken kan göras i oändlighet. Alla tycks veta bäst själva utan att ens ha grundläggande kunskap. Och ligger man för ankar räcker det nog inte med att ha rätt signalföring för den förstås ändå inte av dessa väjningsrättshaverister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 1 Juli , 2009 Vinden i höger öra, då är det bara att köra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 1 Juli , 2009 eller 3xV, för de som inte kan skilja på styrbord/babord. Vinden in från Vänster Väjer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 1 Juli , 2009 Lustigt! Måste vara samma gubbe jag träffade på för några år sedan. Vi kan alla göra fel och du agerade ju rätt. Jag har bara råkat ut för samma sak en gång på tjugo år och blev rätt ställd och så osäker att jag faktiskt kollade på en gång vad som gällde. Våra kölbåtar går långsamt och när man vill tjäna distans och stryka förbi en seglare så brukar det gå utmärkt bara man får ögonkontakt och visar sin avsikt. Oftast förvånas man över att så många faktiskt viker undan bara för att hjälpa till när det är ont om plats. Resultatet blir glada miner och vinkningar. Kan vi inte lista sånt istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 1 Juli , 2009 Jag kör vinden in i höger öra - tuta och köra - men visst, den är en bra kom-ihåg-regel. Ibland kan det bli lite klurigt med vad man bör göra när det är många båtar som går för olika halsar som möts men det brukar ju lösa sig. Jag tycker generellt att många seglare anpassar sin kurs lite för att inte mötas trots att de inte har väjningsplikt. Jag har inte upplevt problemet så mycket än men jag tycker det är skönt att gå utomskärs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 1 Juli , 2009 Ja det är sant som du säger. Många idioter finns det även på vägarna och man har väl räddat livet på ett dussintal i sina dar. Nej det är slappt och kanske att man skulle ändra försäkringsreglerna, så att det kostar på att inte bry eller lära sig de regler som gäller. Svårt detta, men något körkort tror jag inte på. Hårdare regler kanske och straff efter det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 1 Juli , 2009 Om det är slör eller kryss saknar väl betydelse, det är ju vartåt Det största snedseglet pekar som är avgörande. Min gamle sjövettslärare hänvisade alltid till Det största snedseglet, där han menade storseglet. Mina påpekanden om att genuan är större brydde han sig inte om =) Väjning i lovart/lä gäller endast om storseglet på båda båtarna pekar åt samma håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 1 Juli , 2009 bra förslag! starta ett inlägg! det kanske är mig det är fel på och jag är kanske för rigid. Men de flesta som står till rors, på motor- som segelbåtar, kör inte båt utan åker båt och tänker inte på konsekvenserna av sitt eget handlande och sin okunskap. Jag råkade ut för en trevlig incident i helgen som var. En väldigt fin Najad 332 gick för motor (inte ett segel uppe) i perfekt vind, 3-5 m/s, för en god halvvind. Två barbröstade herrar i 45-års satt i sittbrunnen och tittade åt vårt håll om styrbord. Gott om plats för oss båda. Inte en tendens till att väja. Vi väjer i god tid, går akter om och påpekar vänligt att det egentligen var de som borde gått akter om, och vi fick tummen upp och en bekräftande nick. Förhoppningsvis får detta den goda konsekvensen att de ombordvarande på denna båt skaffar sig kunskap eller fräschar upp minnet. Vi bör hjälpas åt på sjön med glädje ist.f. aggression. Om inte det fungerar får jag väl installera en haubits på fördäck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 1 Juli , 2009 Köp motorbåt så väjer man för den som kommer ifrån höger .lätt som en plätt. Hoppas man tar bort reglen att motor skall väja för segel för det missbrukas något fruktansvärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 1 Juli , 2009 ) Eller enligt tidigare svar: Den segelbåt som har vinden in på babords sida väjer för den som har vinden på styrbords sida. Om segelbåtarna har vinden in på samma sida väjer den som är i lovart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 1 Juli , 2009 Nej den regeln är bra, att det finns seglare som har seglen uppe men ändå går för motor. Ja det får man leva med. Då gäller de som motorbåt bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 1 Juli , 2009 ojojojoj ...... nu monteras det snart en haubits! vet inte om man kan missbruka den regel som gäller? vad gäller då? att den som inte kan väjningsreglerna och ej heller har sjövett alltid har rätt? ska sådana personer (jag väljer att inte kalla dem sjömän) bära speciellt flagg med nån sorts dumstrut, så vi andra som faktiskt har lagt tid och pengar på att skaffa oss sjövett och kunskap förstår att det är bäst att hålla sig undan? (iofs har jag varit på sjön sen innan jag kunde gå och har väl havet som en del av dna't, så sjövett fanns en del med modersmjölken och i farvattnet. Och gjorde jag fel när jä stod ve rort eller när jä drog garn å hommertener, så lärte jä mä snabbt då farfarn och bagsiå på hanses feskarnävar!) Senast ändrad av Buvallit | 01 juli 2009 | 15:48 Senast ändrad av Buvallit | 01 juli 2009 | 16:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 1 Juli , 2009 Sådana människor finns lite överallt, kan tänka mig att han solkade ner en för dig trevlig seglats. Vi får försöka förlåta dem, ty de vet icke vad de göra... som det står i en känd bok :-) För övrigt så gäller väl det gamla ordpråket att tomma tunnor skrammlar mest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 1 Juli , 2009 Om man seglar på plattläns så har man ett segel åt var håll. Två plattlänsare som möts kan altså teoretiskt sett ha vinden in från varsitt håll, trots att de egentligen har den från rumpan. Då är det viktigt att veta att det är storseglets riktning som avgör vem som väjer. Därav mitt inlägg om snedsegel och genuar (Genuor? Genoar? försegel...) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 1 Juli , 2009 Om två som möts båda har plattläns.... Har faktiskt råkat ut för det, kom med spinnaker och plattläns och mötte båtar som också hade spinnaker. Insåg innan vi möttes att det var rejält vindskifte på gång och rev spinnakern så någon tvekan om väjningsskyldighet hann aldrig uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 1 Juli , 2009 Ganska intressant det här. Man ska kanske ha en större självrisk då risken att bli pååkt är större än att man går på grund. 2 1/2 fråga! För det är väl så, att den som är skyldig får stå för självrisken för den man har kört över? Och det är väl den utsattes båtförsäkring som ska stå för skadorna? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 1 Juli , 2009 Jag håller med. Likaså regeln om vindriktning etc när två seglare går på kollisionskurs. Den regeln känns lite 1800-tal. Numera har alla båtar goda möjligheter att hålla undan från varandra. Dessutom har ju trafiken ökat enormt. Sedan kommer vi till det rättsliga bevisläget. Hur tusan ska man kunna bevisa från vilket håll det blåste, eller båtarnas exakta positioner? Mycket enklare med högerregeln - lika för alla. Får man en smäll på sin båts styrbordssida så har man gjort fel. Punkt slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 1 Juli , 2009 Jo du ,jag har de flesta papper men uppe där det är trångt ligger många med segel uppe och det rinner vatten ur avgasröret och de skriker och vifftar för att man inte väjer. Att vara ute på ett öppet hav är en annan sak där finns platts och gira någon grad hit eller dit spelar ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 1 Juli , 2009 Kan ju även tillägga det att det finn sund där vi gått igenom och fått backa bara för att det kommer ett fett as med särade segel så bara han kommer igenom. Det e la fint sjövett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 1 Juli , 2009 När två bilar krockar verkar det snarare vara regel än undantag att båda får betala självrisk och delar på skadan. Jag blev en gång påbackad av en gubbe på en parkeringsplats (jag själv stod helt still). Gubben var gammal och kunde inte vrida på huvudet. Vi hade samma försäkringsbolag så det blev naturligtvis delad skada (2 självrisker). Jag har också hört andra ganska solklara fall där båda ändå fått betala (och bli av med bonus). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 1 Juli , 2009 Det skulle vara väldigt intressant att få veta motiveringen till att Du skulle betala självrisk och vara medvållande. Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara för att gubben inte kunde vrida på huvudet. Många olyckor verkar först väldigt självklara när det gäller skulddelen, men när lagtext och tolkning kommer fram så är det inte så självklart längre. Finns massor med exempel på människor som inte kan tolkningarna, inklusive mig själv, men jag försöker förkovra mig hela tiden. Det blir många intressanta diskussioner kring lägerelden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 1 Juli , 2009 Motiveringen till varför vi fick dela på skadan fick jag inte. Jag tror det var en enda mening i brevet från försäkringsbolaget. På äldre dar har jag lärt mig att alltid ta allting med försäkringsbolag en vända till. Avslag verkar vara standard. Anledningen till att gubben backade på mig var för att han inte kunde vrida på huvudet. Det skrev han tillochmed på skadebeskrivningen. Sedan var det förståss han som postade den, han kan ju ha ändrat den efter att vi skilts åt. Försäkringsbolaget kan naturligtvis ha motiverat att jag borde ha tutat när jag såg att han kom närmare och närmare men han gjorde ett litet skutt det sista han gjorde så det hann jag faktiskt inte. Edit stavning. Senast ändrad av mariatherese | 01 juli 2009 | 19:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 1 Juli , 2009 Livet består i ett evigt lärande, däribland att aldrig godta ett försäkringsbolags utslag, om du inte blir väldigt nöjd direkt. Tyvärr är det så att de ofta tar en rövare, eller kanske ska skriva ett det verkar som om de tar en rövare. Surt är det i alla fall. Senast ändrad av excel319 | 01 juli 2009 | 19:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 1 Juli , 2009 Jo, men nu finns det ingen trafikförsäkring på båtar. Utan försäkringen gäller endast den egna båten. Kör jag på någon annan, så får jag betala självrisken, men det är den andres försäkring som får stå för fiolerna. Eller om bolagen gör upp, det är väl kotym kanske. Men självrisken kan man ju hoppas är låg iaf i sådana fall Det var så jag menade. Så gör man inga misstag själv, så ska man ha en hög självrisk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 1 Juli , 2009 Jag tror skuldfrågan är ännu svårare på sjön än i trafiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 1 Juli , 2009 Ja, man kanske ska ta och läsa igenom f-brevet igen. Innan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser