Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Niclas_O

Hur många timmar har era chevor gått?

Rekommendera Poster

Hej.

Det vore intressant att få veta hur många timmar era motorer gått.

Min cheva 350 (aq271) har gått 1270 timmer, årsmodell -90. Det blir ungefär 60-70 timmar per år.

/Niclas

Edit: stavfel

Senast ändrad av Niclas_O | 01 juli 2009 | 13:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Förmodligen över 1000 timmar, mätaren jag monterade mäter ju bara upp det jag kört, så timmarna innan dess förblir ett mysterium. Men räknat på slitage och övrigt skick på maskin så skulle jag tippa på att den gått mellan 5 och 600 timmar innan jag köpte den och instalerade mätare. Man kan nog säga att den är nära ättestupan på ett eller annat sätt. Någonting kommer förmodligen att ge upp i sommar, är d bara småkraffs så repar jag. Blir d generalras, så åker den ur och ersätts med Merc efi.. Men den har varigt mkt trogen aldrig stoppat eller krånglat någo nämnvärt. Lika så drevet inga som helst krångel med det heller.

Motor Cheva 350, 5,7l alpha on gen2, Årgång 96.

!!!MVH REXCO!!!

Senast ändrad av Rexco | 01 juli 2009 | 13:40

Senast ändrad av Rexco | 01 juli 2009 | 13:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om min VP 5,7 är en cheva men ca 300 timmar enligt mätaren. Skicket är löjligt bra, förra ägaren har bara kört den i sötvatten.

Själv motorspolar jag den varje gång jag varit ute. Tar inte många minuter extra, motorspolningskoppling finns direkt på badbryggan. Inga rostangrep på utsidan i alla fall.

Tänkte sätta in slutetkylsystem till hösten, men jag tror jag struntar i det och kör tills det går sönder och köper en nya mordernare motor den dagen det rasa.

Mvh
Kristian

EDIT: Stavfel, så slipper någon störa sig på det.

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 01 juli 2009 | 15:01

post-43007-1394235994,1602_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde ca 900 timmar med min innan jag sålde båten.
Men den går fortfarande perfekt. Pratade med nuvarande ägaren härom dan.
Hur många timmar totalt vet jag inte, men dom verkar vara outslitliga, som typ Penta B20. Jag köpte båten 1991 och då var den importerad från Florida året innan. Motorn är från 1982 och sjövattenkyld. Jag konserverade varje år med emulgeringsolja (som jag tappade ur innan frosten kom). Men några limpor gick ju åt förståss.

//H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har en aq151c från -89 i min Flipper 700. Det är ett B230-block i grunden, (dvs. en marinkonverterad Volvo 740-motor)

Den har gått knappa 700 timmar under sina nu 20 år så det blir väl ca 35 tim/säsong då.

/Björn

post-27849-1394235995,5449_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercruiser 5.0MPI, har gått 201-timmar. Hade gått 124-timmar när jag fick den i våras... Så man har varit ganska flitig på att köra i år :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltså ingen som har fler dokumenterade timmar än mig?

Slutsats: min maskin går nog på övertid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min motor (VP 5,7 GXI) från 05 har gått 145 h ! Inte ett enda problem startar alltid direkt även efter vintern!

Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

merc.5,7 alpa gen 2.75 timmar i sötvatten när jag köpte den för två sommrar sen

(96:a) 125 nu både båten o motorn i nära nog oandvända

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min GM v6:a -86 har 960 timmar på nacken och den knallar på än. men den börjar nog att tröttna så smått, tycker mig uppleva att båten börjar bli lite halvseg att få upp i plan dom senaste åren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bump!

Det blev bara 10 timmar till för mig denna sässong pga lagerhaveri i transmisionskåpan. Det måste ju finnas någon där ute som har fler timmar på sin klocka än mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att jag toppar listan, dock har jag inte dokumenterat det.
Min 305a är från 1982, 27år gammal och jag kör ca 25tim/år enligt loggen... men som sagt, dom första 24åren har jag ingen dokument på ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polarens båt med en 7,4mpi har gått 1425timmar sedan -98 och när dom gick igenom och mätte kompet i våras skiljde det ytters lite så den knallar på än

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...