435gts 0 Postad 1 Juli , 2009 Hej, Jag är intresserad av att höra vad ni tycker om denna motor. Jag är på jakt efter en Ryds 511 GTS eller 550 GTS och ett flertal har denna motor. Pålitlig konstruktion? Tack för hjälpen o ha de gott i sommarvärmen. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Juli , 2009 Beror kanske på årgången men Evinrude och Jonhson var samma motorer i många år. Det finns ett test på en Johnson 90 hk i VI Båtägare 2006 nr 10 på den och den var mycket bra motor (men det kan nog hända att Evinrude bara hade sina E-Tec och före dess f öregångaren Ficht). Om det är en Evinrude E-Tec 90 hk så är det en bra motor med direkt bränsleinsprutning. Fast t ex Yamaha F80/F100 4-takt och Suzukis nya DF90 4-takt är också väldigt bra. En annan bra 90 hk 2-takt med förgasare är Mercury 90 ELPTO av senare årgångar. /Bo Senast ändrad av bossee | 01 juli 2009 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 23 November , 2009 Hej! Ryds 511 GTS eller 550 GTS är ju båtar från innan millenieskiftet, en Evinrude 90 V4 kan vara en gammal förgasarmotor. Dessa ryker ju rätt duktigt, speciellt vid start och på tomgång. Dock är det en beprövad konstruktion, är den välhållna kan de gå några år till. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 23 November , 2009 Evinrude och johnson V4 90-140hk är kända problemmotorer. står det Ficht på dom är det ennu värre. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn Postad 24 November , 2009 Hej, Det är mycket möjligt att det är som Yammamoto250 säger, dvs det är en problemmotor. Vill ändå berätta att jag hadde en Evinrude V4 90 årsm 89 i ca 10 år. Den svek aldrig. Däremot så drack den som en sjöman och rykte som en borstbindare (vid start), men vilken tvåtaktare gör inte det? Jag kanske hade ett onsdagsexemplar, men jag kan gott rekomendera en sådan motor och skulle inte tveka på att köpa en sjölv, speciellt inte om den är nyare än vad min var. Men som sagt jag kanske hade tur. /Is Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 24 November , 2009 Hej! Vill helt klart dementera att Evinrude förgasar-V4or är problemmotorer. De drar mycket bensin och olja, men de är pålitliga motorer, även om de nu börjar att bli rätt ålderstigna. Vill även dementera att ficht är problemmotorer. Ficht var problemmotorer i börja , men har de fått uppdaterad hård- och mjukvara går de utmärkt. Båda uttalandena bygger på egen erfarenhet. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 24 November , 2009 Då kan jag kontra med min erfarenhet av dessa V4 2-takt känd problemmotor och många blev inte äldre än 10 år. De flesta nöp redan under första åren pga att VRO pumparna gav upp. När det gäller Ficht så har vi och många andra marinor inbytesförbud på dessa och det är av dyra erfarenheter många handlare beslutat detta. STOR VARNING för Ficht. Dessa uttalanden bygger på gedigen brancherfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 25 November , 2009 Hej! Intressant det där med din erfarenhet av Ficht. Vad säger du om Ram Ficht och E-Tec? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser