Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
bamyl

Trött motor? Aq130.

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Ockelbo T16i.

Vid 4800 rpm gör den ca 25 knop. (GPS) Låter inte detta lite?

2 pers halv tank.

Jag har inte komp-testat den ännu, men den går tyst och fint, samt startar bra.

Om motorn går på lite för fet blandning, kan det ha betydelse? Då borde den väl inte orka upp i varv?

Motorn är en Aq130 B20, dubbelkylning. drev 250 14x17-propp.

Mvh

Bamyl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du.

Det är normalt vid 4800rpm gör den 25knop.. men... Den borde varva mer min Draco 17 med den propellern gör 32knop vid 5900rpm och den varvar lätt över grabben drog upp den i  6200rpm innan jag hann dra av gasen.. Med 6 pers och bad grejor så varvar den 5200 och går 27knop..

(Den orkar inte varva mer med fullt lass)

mvh

Draco

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Om motorn varvar för lite och farten inte är tillräckligt hög så skulle jag gissa att Du har fel propeller. Se om Du kan prova en propeller med mindre stigning, då stiger varvet och troligen också farten. Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En T16 är en mycket lättare båt än en Draco17 och borde varva ur utan problem med denna propeller.

Ta komp prov på motorn som borde vara över 9kg minst troigtvis 11-12kg om du har marintopp med 0,8mm topplocks packning. Kontrollera tändning och kamvinkel (Kamvinkel kan ändra sig om man har sliten fördelare) hur du går till väga hittar du i forum om du söker. Kontrollera ochkå att du inte har vatten i bränslet montera vatten avskiljare .

Lycka till

Draco78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...