Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
badgasten

Ras 30 minuter efter sjösättning

Rekommendera Poster

Sjösatte grannens båt med en mercury 20 hp 2-takt 6-7 år gammal.

Efter en stunds körning stannar motorn odramatiskt men är tvärfast när jag försöker dra igång den. Har dessutom försökt dra runt vevaxelbulten med hylsa utan resultat. Om båten skurit tycker jag att den borde blivit varm. Finns det något mer sätt att konstatera om den skurit utan att ta isär maskinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn inte runt ens med hylsa på vevaxelbulten kan man nog utgå från att den skurit.

Dum fråga kanske, men har du växeln i friläge när du försöker vrida runt motorn? En del motorer har spärr som gör att de inte går att dra runt om växeln ligger i. Detta förstås för att förhindra att man startar motorn med gasen i botten och drar iväg...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relevant fråga Sparre och tack för ditt svar. JAg hörde av ägaren att motorn stannat en gång för några år sedan med samma symtom då var det växeln som fastnat i drivläge trots att indikeringen visade neutral. Fast det käns ju som den sitter som berget nu. Borde det inte gå att dra runt, om än trögt,  även om växel ligger i med vevaxelbulten?

Om den skurit efter så kort körning efter service så funderar jag förstås på bensinen som stått i över ett år. Jag är ändå helt ställd över en motor som så odramatiskt stannar och utan missljud eller att ens blivit riktigt varm och ändå skuret. Känns som om det bara kan vara bensinen eller att något hänt när den servats på båtfirman - verkligen frustrerande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I neutralläge ska proppen kunna snurras även om motorn skurit. Om drevet skurit borde det finnas ett litet glapp när svänghjulet ruckas fram och åter. När sånt här händer är det nästan undantagsvis bränslet som inte är okey. För lite olja i soppan eller snål luft-soppa blandning i fjuggen. Hoppas det går att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är på Mercurys motorer.

Själv hade jag tidigare en 30 hk Johnson med dragstart. Den gick inte att dra runt om en växel låg i. Det var tvärstopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 minuter. Täppt kylning också möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercuryn en 2001 20 hp har skuret på en cylinder ser illa ut. Lönar sig inte att renovera trodde verkstaden. Motorn har inte fått någon smöjning. Slutsatsen blir kör inte på gammal oljeblandad bensin. Tanken har stått två säsonger med 1% troligen har oljan sparerat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda aldrig mindre än två procent. Kan du skruva själv blir det givetvis billigare att renovera. Finns ju marindemonteringar tex.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har verkstaden rivit motorn, dvs plockat ur kolvarna? Har en kompis vars 06 man hade glömt montera nån stoppbricka i kolven, med följd att sprinten/bulten som håller kolven gick igenom kolven och sabbade hela cylindern. I såfall bör man kontakta generalagenten.

Jag vet inte facktermerna för sprintar etc i motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en spärr i alla fall på min 90 som stoppar svänghjulet. Då är det tvärpall på dessa.

Sitter ihop med länkaget fär växel tändning och gas.

Kolla detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...