Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
janneostling

Hyr INTE katamaran av Kavas Yachting!!!

Rekommendera Poster

Detta är en stark varning för att försöka hyra Katamaran av Kavas Yachting i Aten.

Vi hyrde första gången en Lagoon 410 via en svensk agent (Som jag inte tänker namnge då de agerat fullständigt klanderfritt och som jag kan rekommendera MEN jag vill inte att de förknippas med detta negativa inlägg.) sommaren 2008 och det var en del strul att få ut båten. Bl.a. fick vi inte den båt vi hyrt men den vi fick var en Lagoon 420 så det var helt i sin ordning efter en hel del initalt strulande. Detta strulande ledde till att vi fick ett kanonpris i år som vi till slut tog trots att det var samma uthyrare i Aten. Vi fick mycket goda garantier från den svenska förmedlaren så vi kände att det skulle förmodligen fungera bättre i år. Fel....

Det blev värre.

Vi åkte ner till Aten den 12 Juni för att i god tid kunna åka till Kavas den 13:e och därmed säkerställa att vi skulle få ut en båt utan problem. Vi åkte till dem runt 12 och träffade direkt Kelly (välkomstpersonen) som (som vanligt) var trevlig och genast visste vilka vi var och direkt halade fram en mapp med pappren som hon bekräftade var på den katamaran som vi skulle ha. Jag ser på kontraktet att båten heter Panormitis. Den låg i hamnen enligt Kelly och hon skulle bara bekräfta exakt när vi kunde få den. Inga problem med det från vår sida. Det gick en liten stund och hon bekräftade sen att allt var under kontroll och att vi skulle troligen få båten runt 1430-1500.

Sen kom Kavas. (Ägaren till Kavas Yachting) Han kommer fram till mig och säger först av allt There has been an accident.. Här blir man ju lite kall och undrar vad som är på gång. Han berättar vidare att båten vi skulle ha har gått på grund och är skadad. Han säger att han skall fixa en ersättningsbåt. Han säger sig ha en 50:a liggande som ju är en mycket bättre och dyrare båt!. Right! Kavas leder ut mig på kajen fram till en enskrovs 50 fotare ( Det var tveklöst en 50:a för det sade Kavas. Lite osäker så här i efterhand om det var en Bavaria men jag tror det. Totalt sett oviktigt då det är en MONOHULL som dessutom är klart mindre än en Lagoon 410!!) som han har liggande och tycker att jag skall gå ner och kolla i den. Detta är ju en mycket bättre båt! Och dyrare!. Jag totalvägrar och KRÄVER att han ordnar fram en katamaran som ersättare. Vi har hyrt en Lagoon 410 och SKALL ha en katamaran. Detta är INTE förhandlingsbart. Men det har ju skett en olycka! säger Kavas flera gånger. Han tycker jag är dum som inte fattar att det inte finns nån katamaran. Jag bara skakar på huvudet och upprepar flera gånger att han får helt enkelt bara fixa fram en katamaran åt oss.
I det här läget är jag av uppenbara skäl lite missmodig. Jag ringer till den svenske agenten och han blir också minst sagt upprörd. Jag går sen tillbaka till de andra i mitt sällskap och berättar läget och avvaktar vad som händer. 

Mindre än en halvtimme senare kommer Kelly och säger att båten är klar!!! Jag blir ju då lite fundersam över vad som händer men vi får snabbt skjuts ut på E-piren och där ligger (konstigt va?) en Lagoon 410 vid namn Panormitis. Vafan? Alltså samma namn som stod på det kontrakt jag såg för mindre än en timme sen.
Kavas ser vi inte skymten av mer. Av nån outgrundlig anledning håller han sig undan...

På båten är killen (För övrigt son till Sotiris Lafiotakis, VD för www.aibsailing.com, samma firma som tillhandahöll den Lagoon 420 vi hade förra året. De kan jag starkt rekommendera.) som tittar förvånat på mig när jag frågar om det varit nån olycka. Nä, det vet han absolut ingenting om...

Därmed är den ENDA tolkning som går att göra följande:

1. Kavas har en Bavaria 50 över som inte är uthyrd.
2. Kavas tycker att det är billigare för honom om han kan lura på oss sin enskrovsbåt i två veckor och slippa hyra en katamaran av aibsailing. 
3. Kavas tror att de här korkade svenskarna kan jag säkert lura hur lätt som helst.

Kavas uppträdande är fullständigt sanslöst och totalt oacceptabelt. Till saken hör ju att Kelly fattar absolut ingenting av hela Accident-diskussionen och ser helt frågande ut. Hade det varit ett misstag så borde Kavas åtminstone i egen hög person kommit tillbaka till mig och förklarat vad som skedde. 

Och hela diskussionen om att en Bavaria 50 skulle vara Bättre och Dyrare än en Lagoon 410 är rent ut sagt löjlig, absurd och helt osann.

Jag kan härmed bara å det starkaste rekommendera att ingen ALDRIG NÅGONSIN hyr en katamaran via Kavas Yachting. Använd er av www.aibsailing.com vilka jag bara har gott att säga om eller nån annan.

/janoz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick båten som du hadde hyrt med andra ord, sow what!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va f**n! är du delägare i Kavas eller? Katamaranen skulle dom ha fått utan krusiduller. Man skall väl få den båt man har hyrt utan att behöva blåneka andra båtar man inte vill ha?

Håll dig till Motorbåtssnack istället för att prida dynga i detta forum.

Senast ändrad av rgsson | 01 juli 2009 | 14:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, kanske problem med atityden eller? prova en anna approach så kanske det funkar lite bättre:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

flickor, flickor sluta slåss med handväskorna nu! Flört

Ett försök till blåsning är alltid ett försök till blåsning .......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vad du har för motiv för att försvara ett svindlar-företag.

Jag kan tänka mig tre anledningar:

1. Du är delägare eller har andra ekonomiska intressen i Kavas Yachting

2. Du börjar bli på provokativt och stingsligt humör i värmeböljan

3. Du är omåttligt korkad och stupid och har överhuvudtaget inte förstått detta skeende

Fair winds,

Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande.

I min värld, den jag lever i, trodde jag förr att spänningarna mellan seglare och motorbåtsfolk bestod i att seglare ser ner på motorbåtsfolket p g a att de inte är riktigt båtfolk. Jag kunde aldrig riktigt förstå det där, båt som båt tänkte jag, vi gillar havet allihop, altså finns det en gemenskap

Så ser man sådana här löjliga inlägg. Då fårstår jag att en det tydligen finns sätt att se på folk som inte har med varken personlighet eller åsikter i en debatt att göra, utan på vilket framdrivningsmedel man väljer.

Undrar om samma synsätt finns mellan bensin/diesel motorbåtsägare. Utombordare/inombordare? En-motor/fler-motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, lika lite som dåligt folkvett är ett allmänt motorbåtsproblem. Man ser ju bara runt sin egen horisont, så ditt antagande är fullt förståeligt och inskränkthet verkar du veta en del om :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För helvxxxx vakna upp! tror du att världen e en utopi där alt alltid funkar. visst kille hadde bestält en katamaran, och detta fick han jo också, även om han fick tjata på uthyraren så fick han det han hadde betalt för!

Jag har hyrt båtar, flygplan, bilar mm.mm stort sett över hela världen, gångerna det har fungerad klanderfritt e få! men inte går skriver jag en novell om detta varje gång det inte funkar! På gränsen till barnsligt! därav min kommentar sow what.

Och, NEJ jag har ingen personlig eller ekonomisk anknytnig till några av dom involverade företagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar inte om vilket framdrivningsmedel man väljer, utan attityd. Visst, jag reagerade lite väl stark, det erkänner jag, men att försvara boven i dramat när någon håller på att råka illa ut, det är otroligt upprörande. Sådana fasoner trodde jag inte fanns bland båtägare. Vi skall väl hjälpa varandra?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om jag kanske tycker att BerraS tog i lite så har han faktiskt en point.

Trådskaparen har skrivit en lång roman, som om ni läser den,tydligt visar hans attityd....KRÄVER...SKALL...INTE förhandlingsbart etc etc. Det kan ju möjligen vara så att trådskaparen har startat med en otroligt negativ attityd och inte är tillräcklig lyhörd och förstående för andra kulturer och språk. Det är två personer med olika nationallitet som antagligen kommunicerar på ett för dom båda främmande språk tillsammans med en kulturskillnad i affärsetik. Inget fel i detta men det ger mycket lätt förvecklingar som om man inte kan hantera dessa leder till bråk.

Vi har bara en persons uppfattning och vi vet inget om hur motparten upplevde händelsen så att direkt ta trådskaparen i försvar verkar för mig lite märkligt. Vem vet om hans version är den rätta.

Håller med BerraS om att inget brukar bli helt som man tänkt sig direkt men om man är lyhörd och förhandlingsbar med en positiv attityd så brukar det mesta bli ganska bra trots allt. Har själv jobbat internationellt i hela mitt liv och hela livet för mig har varit och är faktiskt en förhandling t.o.m inom familjen.

Ett givande och tagande.....

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ju inte uthyrarens, eller kundens agerande jag pratade om, utan ditt barnsliga påhopp på seglare i allmänhet. Det valde du tydligen att ignorera och svarade i stället på någonting som i det sammanhanget är helt irrelevant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Har trådskaparen lyckats?
Så några orosfrön, som gör att andra går i taket i.o.m att man är antingen avundsjuk eller bara på allmänt dåligt humör!

Vi rapporterar företag i sverige som inte passar in p.g.a oärlighet osv. Vad gör det om man tar ett företag i Grekland med i rapporteringen som har världen som arbetsfält (kunder), även i Sverige.

Visst kan det tänkas gnälligt, men skulle jag hyra en Katamaran. Så vore jag tacksam för all information jag kan få om företaget, innan jag kastar pengarna i sjön. Varesig det är god eller dålig information jag får så vore jag som sagt tacksam.

Att detta blev ännu en tråd för eller emot seglare förvånar mig heller inte?

Nu är sommaren slut för i år, nästa vecka regnar det varje dag och vi har semester efter den veckan. Någon som är avundsjuk på det Skrattande
Nej självklart inte, men man är ledig och får vara glad för att man är det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja herre je, vilka alfahannar ni är! trots handväskorna och knähundsbjäfsandet. mycket roande att läsa och väldigt oroande besserwissertendenser ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, och hur skulle denna rapporten se ut isåfall:

Kunden ville hyra en Lagoon 410, och till kundens stora förvåning fick han en , just det Lagoon 410...

Glad båt sommar på er allihopSkrattande

Senast ändrad av BerraS | 02 juli 2009 | 11:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Skrattande Detsamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så svårt att fatta, att trådstartaren knappast ville stå och diskutera med en grek som försöker lura på svensken en billigare båt?

Förbeställer man nåt för 10-15 tusen vill man ha nyckeln och sticka, klart man blir bondfångad över hela världen utom i Sverige men vad är DITT problem?

Ps, grattis till första i princip rättstavade inlägget, fick hjälp eller? Ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att någon försökte lura någon annan. Har du hört uthyrarens version ?? Faktum är ju att trådskaparen fick vad han hade beställt och hur samtalet mellan parterna gått vet ju ingen och trådskaparen verkar ju ha försvunnit lika snabbt som han kom.

Ditt PS var ett påhopp som var lågt och visar bara att du själv inte har respekt för andra människor. Tror att du skulle må bättre om du ändrade attityd.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med , O jag kommer aldrig att Hyra en Katamaran i detta land,ej heller en Trimaran,eller en Roddbåt,nu år det kört för dom där jävla Grekerna!Kyss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man anklagar någon för lögn så bör man väl åtminstonde kunna prestera någon form av motiv - eller? Jag kan inte riktigt föreställa mig varför trådskaparen vill ljuga om detta? Jag uppfattar det som att han vänligen vill varna sina medmänniskor om ett företag som verkar ha lite grumligt mjöl i påsen. Precis som vad gäller svenska företag som handlar aningens skumraskaktigt så står det sedan oss fritt att göra affärer med dessa eller låta bli.

Man skall informera då man blivit mindre än korrekt bemött - annars blir det ju aldrig någon bättring. Och visst vill väl alla att de företag som hanterar sina kunder väl och med bästa tänkbara service skall bli de som frodas och överlever? Jag blir iallafall glad om jag slipper vara med och betala mersan för någon övergödd gubbe som bara försöker lura folk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vilken tråd du har läst men jag kan då inte hitta några svar/kommentarer i denna tråd där man anklagar någon för att ljuga eller fara med lögner. Skulle vara intressant om du Kan hänvisa till de svaren för jag hittar inga sådana.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stavar du svensk med stort 's' också?

Landet Grekland skall naturligtvis skrivas med stor begynnelsebokstav, men detsamma gäller inte för grek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att folk bara orkar hålla på att älta sin skit.... Ut och åk båt med er istället:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart! Men inte i Grekland i en katamaran...

Skrattande

/R

Senast ändrad av rgsson | 04 juli 2009 | 10:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kan då inte hitta några svar/kommentarer i denna tråd där man anklagar någon för att ljuga eller fara med lögner

Läs huvudinlägget igen, och igen , och igen.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressanta kommentarer... :)

Min avsikt är bara att uppmana andra kommande hyrkunder att vara beredda på det mesta när man hyr båt. De som tycker det är OK att folk uppträder på det sätt som denna uthyrare upträdde hoppas jag att jag slipper träffa nånsin...

I övrigt till de glada tillropen vill jag bara säga: Argumentera aldrig med en idiot. Idioten drar snabbt ner dig till sin nivå och slår dig sen med erfarenhet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för varningen.

Jag har seglat 19 veckor i Grekland och har haft förmånen att bli blåst några ggr, flertalet gånger har jag dock genomskådat lögnerna. I vissa kulturer är det helt enkelt naturligt att köra en fuling, går det så går det.
Den enklast att genomskåda var när vi kom till byteshamnen, klev ur taxin och en barägare kom fram och hälsade oss välkomna, då vi frågade efter vår kontaktperson så fick vi reda på att båten inte var klar men att vi kunde ta en drink i hans bar medans båten gjordes iordning, s---tsnack för andelsbåten låg klar sedan förra familjen lämnat den.
Barägaren körde med denna lögn regelbundet för att öka omsättningen.
Tyvärr har vi vid andra tillfällen blivit blåsta på tusentals med SEK.

Det finns dessutom en annan variant att bli lurad och det är att uthyraren påstår att det har uppstått en skada så det deponerade beloppet får man inte tillbaka.
Detta sker både i Medelhavet och i Svedala enligt drabbade vänner.

Troligen är det säkrare att hyra av större globala företag tex Sunsail och Moorings som har ett rykte att tänka på (och andra traditioner.....)

En annan seglarkompis som lagar charterbåtar kan berätta om hur hyrestagare försökt ta genvägar tex under bron i Stenungsund med segelbåt, brännhål efter cigaretter på salongsdynor då det är rökförbud inne i båten och andra som tagit genvägar för att upptäcka att grynnorna på sjökortet faktiskt låg kvar.

Min slutsats: Hyr inte ut din egen båt och om du hyr tex i Medelhavet se till att du får den båt du har bokad och se till att teckna självriskeliminering för att slippa bli lurad vid återlämningen.

Senast ändrad av stefan_o | 24 oktober 2009 | 16:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kom på ytterligare ett exempel på vad man kan råka ut för.

Bästa seglarkompisarna har vid flera tillfällen hoppat in i ledig taxi vi marinan i en stor stad i ett varmt land. Bett att få åka till en namngiven restaurang på en känd adress, den service minded chaffören berättar med inlevelse vilket trafik kaos det är i det området pga demonstrationer men han kan tipsa om en delikat restaurang på ett annat ställe.

Första gången det sker är det naturligt att tacka för tipset och åka dit men när detta inträffar vid fler tillfällen går det upp en liljeholmens: Inget trafikkaos mer än vanligt i denna stora varma stad och inga demonstrationer.

Å andra sidan finns det tyvärr anledning att varna utländska gäster när det gäller att ta taxi tex från flygplatsen och in till city. det finns mindre taxikedjor med mycket flexibel prissättning, en del kallar det att bli lurad:-))

Var mycket kritisk då det gäller hanteringen av dina pengar, i den nya ekonomin kan man lätt bli blåst överallt på jorden

Senast ändrad av stefan_o | 24 oktober 2009 | 16:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...